Avatar billede x-phase Nybegynder
23. november 2005 - 08:09 Der er 8 kommentarer

vælg mellem IE og Mozilla

hey. kan man lave et script der selv vælger mellem IE og Mozilla når  man skal ind på min hjemme side.... det er bare så scriptet selv finder ud af hvilken browser man bruger... hvis man kan... hvordan laver man det så?
Avatar billede plazm Nybegynder
23. november 2005 - 08:16 #1
Hvorfor vil du gøre det ?
Det er klart bedre at lave siden så den virker i begge browsere og lave scripts multibrowser.
Avatar billede x-phase Nybegynder
23. november 2005 - 08:18 #2
ok.... det var bare en af mine venner der sagde jeg skulle prøve det... også tænkte jeg ikke på det andet...
Avatar billede plazm Nybegynder
23. november 2005 - 08:20 #3
den bedste måde at lave scripts multibrowser er at i stedet for at tjekke hvilken browser du bruger, så tjekke om browseren understøtter den function du vil bruger.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
23. november 2005 - 08:20 #4
jeg er enig med plazm men hvis du vil gøre det så er denne side en stor hjælp :
www.mozilla.org/docs/web-developer/sniffer/browser_type.html+javascript+detection+browser&hl=da" target="_blank">http://72.14.207.104/search?q=cache:zog_FBuIIyYJ:www.mozilla.org/docs/web-developer/sniffer/browser_type.html+javascript+detection+browser&hl=da
Avatar billede x-phase Nybegynder
23. november 2005 - 08:23 #5
ok takker...
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
23. november 2005 - 08:26 #6
jeg vil foreslå at mens du laver din side tester tingene i både IE og mozilla.
jeg er selv igang med at lave en større side og jeg tester i begge browsere.
Du vil opleve at der er ting som virker i en af browserne som ikke virker i den anden.
Men jeg synes altid at der er en måde at få det til at virke på.
Avatar billede den-evil Nybegynder
23. november 2005 - 08:36 #7
Du kan lave sådan noget her i php fx.
Så alt efter hvilken browser du kommer fra, laver den noget css.

<?php

############# HVAD ER DETTE SCRIPT ? #############
# Dette script opretter dynamisk noget css alt  #
# alt efter hvilken browser man kommer fra!      #
# //Nicky Christensen                            #
##################################################

//Mime type er CSS
header("Content-Type: text/css");

//Hvilken browser har brugeren
$browser = $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'];

if (stristr($browser, "MSIE") || stristr($browser, "Internet Explorer")) {
  /* browser er Internet Explorer */
?>

body {background-color: white; }
p {font-family: arial, sans, sans-serif;
  font-size: 10pt;
  font-color: blue; }

<?php
  } else
  if (stristr($browser, "Opera")) {
    /* browser er Opera */
?>

body {background-color: lightyellow; }
p {font-family: courier, monospaced;
  font-size: 10pt;
  font-color: darkgreen; }

<?php
  } else
  if (stristr($browser, "Mozilla")) {
    /* Nu er det enten en Mozilla browser / Eller en Netscape browser */
?>

body {background-color: aliceblue; }
p {font-family: arial, sans, sans-serif;
  font-size: 12pt;
  font-color: darkblue; }

<?php
  } else {
    /* Hvis ingen af overstående, så er default alle */
?>

body {background-color: white; }
p {font-family: arial, sans, sans-serif;
  font-size: 10pt;
  font-color: black; }

<?php
}
?>
Avatar billede roenving Novice
23. november 2005 - 13:02 #8
>>den-evil

-- to væsentlige kommentarer:

Opera er default indstillet til at identificere sig som IE, så den første if-sætning skal tage højde for dette (nemmest er simpelthen at spørge på Opera først !-)

-- og så er det ikke smart at bruge papir-enheden pt (et typografisk punkt, ca. 0,35 mm !-), for nogle browsere tager det alvorligt, hvorfor det alt afhængig af pixel-størrelse, vil blive op til dobbelt så stort som det sikkert er intenderet !o]

-- iøvrigt er langt det bedste generelt at bruge funktioner, som alle browsere understøtter, og har man brug for nogle mere avancerede, skal man, som plazm m.fl. angiver, teste om funktionen dur i den aktuelle browser, og dermed lave noget alternativt ved negativt svar ...