Avatar billede bbe1379 Nybegynder
07. november 1999 - 00:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bliver en CD-Rom påvirket af magnetisme

Det faldt mig lige ind, at det måske ikke er så skide smart at opbevare min backup-CD lige ved siden af mine højtalere......eller er det??

Bliver CD-Rom'mer overhovedet påvirket af magnetisme på samme måde som f.eks. floppy'er
Avatar billede retep Nybegynder
07. november 1999 - 00:29 #1
Nej, CD-rommer bliver ikke påvirket af magnetisme, da at data bliver brændt ind på mediet.
Avatar billede retep Nybegynder
07. november 1999 - 00:44 #2
wooops... at = al :-)

Så opbevar trygt dine CD' ere ved siden af dine højttalere.

Mvh.
Peter
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
07. november 1999 - 01:08 #3
Er du sikker....

Jeg vil jo nødigt risikere noget :-/
Avatar billede retep Nybegynder
07. november 1999 - 01:26 #4
He he, ja, jeg er sikker.

En harddisk, en alm. diskette, et zip-drev(såvidt jeg ved) lagrer data ved at en magnet vender bit's på en magnetiserbar plade. Dette finder ikke sted ved CD-Rom'mer (incl. genskrivelige CD'ere for den sags skyld) hvor bittene(nul- og ettal) bliver påført ved meget høj varme af en laser, og altså ikke har spor med magnetisme at gøre.

Hvis du stadig ikke føler dig betrykket, kan du da vente, og høre andres mening.

Venlig hilsen
Peter
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. november 1999 - 02:13 #5
enig med peter/retep

en cd aflæses ved at en laser sender en lystråle afsted og hvis den kastes tilbage svarer det til et et-tal, ellers svarer det til et 0. det vil sige at cd'en bliver aflæst af lys, rent optisk...

men jeg vil gætte på at dine højttalere står på dit bord, så måske det var en god ide at putte din backup ned i et skab så du ikke smaderer den næste gang du spilder cola eller noget?
Avatar billede mukke Nybegynder
07. november 1999 - 10:56 #6
LMAO cyber.

Jeg er også helt enig, men mon egentlig ikke det kan tænkes at det kan være et probnlem hvis man har højtalere tæt på CD-ROM-_drevet_? Magnetisme kan jo påvirke laserstrålen og på den måde forstyre aflæsnigen(/skrivning) :)

OK - det er måske ikke noget der vil ske i praksis, men rent teoretisk må det da udgøre en riciko.

Men igen - selve CD'er er under alle omstændigheder sikre.
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
07. november 1999 - 11:37 #7
Ja, jeg kan egenlig godt se logikken. Det er jo klart af forskellen ligger i at "overskrivbare" medier læser/skriver magnetisme.........meeeeeeeeen, man kan jo få nogle kedelige overraskelser hvis man er for sikker på sig selv - så hellere spørge en at fortryde..
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. november 1999 - 11:44 #8
halllo, cd-r og cd-rw bliver også aflæst optisk!

der bliver brugt magnetisme når man brænder dem, men bagefter er der ikke til at påvirke. det er fordi de bliver brændt ved høj varme...
Avatar billede retep Nybegynder
07. november 1999 - 16:12 #9
>> Cyberesben.

Jeg tror at du har misforstået cd-r og cd-rw. Det jeg tror du snakker om er Magnetic Optical disc's (MO). Som er en teknologi som f.eks Sony-minidisk benytter, hvor det er rigtigt, at der anvendes magnetisme ved brændingen.

Men så vidt jeg har forstået konceptet CD-RW, er det cd'er med en overflade af krystal, der bliver påvirket uden brug af magnetisme. Og som senere kan nulstilles, og skrives på.

Dog er konklusionen stadig at ingen af dem kan tage skade af magnetisme.

Hvis jeg tager fejl, må du meget gerne rette mig :-)
Venlig hilsen
Peter
Avatar billede svuppe Nybegynder
07. november 1999 - 16:41 #10
Det er helt korrekt.
En CD-RW bliver skrevet og slettet udelukkende med en laser. Måden man skelner mellem 0'er og 1'er er, at ved den ene bettype varmer man nogle krystaller op med en relativt lille effekt, så krystallerne bliver varme og langsomt afkølet igen, hvilket danner "store", regulære krystaller. Ved den anden pulserer man meget hurtigt med høj effekt. Derved opvarmes og afkøles krystallerne meget hurtigere, og der afsættes mange små kaotiske krystaller. Disse to krystalformer har en forskel i deres reflektion.

En MiniDisc er derimod en metalplade (af en ret dyr legering), hvis magnetiske information ikke blot kan ændres med et magnetfelt alene. Informationerne kan først ændres, hvis legeringen varmes op over dets Curie-punkt, som er den temperatur hvor legeringen ændrer et eller andet, som jeg ikke kan huske. Her bruger man så en laser til at opvarme metallet, og en spole til at skrive nye informationer på skiven.

Så selv om en MiniDisc faktisk skrives med magnetisme, sker der heller ikke noget ved at ligge dem lige ved en højttaler.
Avatar billede retep Nybegynder
07. november 1999 - 16:46 #11
Tak Svuppe :-)