Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. november 2005 - 10:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Bygge ny PC med bestemt type RAM.

Hejsa.

Jeg skal bygge en ny maskine. Denne skal have et Micro ATX bundkort. Dette er som sådan ikke noget problem. Der hvor jeg løbet hovedet mod muren er, at jeg har 2*1 GB RAM liggende. De skriver følgende på klodsen:

KR H 0421
PC2100R - 25331 - NO
M312L2828ETO - CB0Q0
1GB DDR PC2100 CL2.5 ECC

Jeg vil jo gerne bruge de 2 GB på et nyt bundkort. Det skal ikke være en spille PC, og jeg ved godt at det er RAM efter ældre dato, men det vil være synd ikke at bruge dem. Hvilket bundkort understøtter denne type RAM, og hvad skal jeg kigge efter på bundkort, når jeg skal købe en bundkort til denne type RAM?
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. november 2005 - 11:06 #1
Bundkortene er bagudkompatible, hvad ram angår, du skal bruge et bundkort med 184pins ddrram, som dette:http://ph-computer.dk//product_info.php?cPath=51_56&products_id=226&osCsid=d62e11d216b98bfb667870c4653d2932
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. november 2005 - 11:11 #2
Også selvom det er ECC ram. Betyder det ikke, at der er registrert Ram, eller buffered??
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. november 2005 - 11:50 #3
ECC bliver normalt brugt til server. Normalt finder bios selv den rigtige ramtype.
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. november 2005 - 11:55 #4
Jamen, det betyder vel ikke, at jeg bare kan sætte denne type RAM i hvilken som helst maskine. Jeg vil jo gerne udnytte de RAM jeg har liggende. Der burde da findes bundkort som undersøtter denne type RAM, og som ikke er Server bundkort. Det brtyder ikke det helt store, om det er Micro ATX. Det må også gerne være almindelig ATX.
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. november 2005 - 12:40 #5
Så må man spørge leverandør, om bios understøtter ECC ram. På mange må man bare ikke mixe forskellige typer.
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. november 2005 - 12:47 #6
Ovennævnte bundkort understøtter buffered og unbuffered, men må ikke blandes.
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. november 2005 - 12:52 #7
Ok. Nu har jeg siddet og læst mig lidt frem. Tilsyneladende, så er ECC en klods med en ekstra parabit (eller noget i den stil) Men hvad er forskellen på registered, buffered og unbuffered. Jeg vil jo nødig købe et bundkort, som ikke undersøtter den type RAM jeg har.
Avatar billede venturer Nybegynder
22. november 2005 - 12:55 #8
ECC er hvad du skal kigge efter. Det står for Error Correcting Code. Det er altså en funktion udover Registered og Buffere (så vidt jeg umiddelbare huser det).
Så BIOS skal understøtte ECC.
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. november 2005 - 13:02 #9
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. november 2005 - 13:03 #10
Men at der står PC2100R betyder vel "registered"