Avatar billede fonzie Nybegynder
22. november 2005 - 00:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Intet skærmbillede, evt. grafikkort fejl eller motherboard fejl?

Håber der er nogle der kan hjælpe...

Her er fejlbeskrivelsen:

Når computeren tændes går der ca. 5 sek (eller længere, kan variere lidt) hvor alt lyder som det skal, men derefter begynder computeren at bippe gentagene gange. Blæserne på både grafikkortet og CPU'en kører som fuld knald, og der fremkommer et par forholdsvis normale lyde fra harddisken. Der når ikke at komme noget billede på skærmen. Efter lidt tid stopper "bipperriget" og intet sker (bortset fra at blæserne fortsat kører).

Problemet opstod for et par dage siden, hvorefter jeg åbnede kabinettet, og tog den ene ramblok ud. Dette hjalp. Jeg satte ramblokken i igen, og lod kabinettet stå åbent, og alt virkede igen (underligt nok). Idag forsøgte jeg så at sætte kabinettet på igen, hvilket gik fint nok i starten, indtil jeg skulle reboote for lidt tid siden. Nu kan jeg simpelthen ikke få startet maskinen op igen (sidder derfor nu og skriver på min driftsikrer PB MAC)

Jeg har mærket efter om der var noget hardware som virkede varmt, hvilket jeg ikke rigtigt kunne konstatere. I morgen får jeg tilsendt et andet grafikkort for at tjekke om det er der hvor hunden ligger begravet. Jeg synes bare det er mærkeligt hvis det er grafikkortet som "strejker" da jeg næsten lige har købt det (RADEON X800 PRO)

Nogen der har nogle gode forslag?

Mvh.

Steffen Føns

(Ville ønske jeg havde penge til den nye PowerMAC - så slap jeg for de problemer :-)
Avatar billede hathor Nybegynder
22. november 2005 - 15:17 #1
Det betyder at dit skærmkort, eller at en anden enhed ikke er monteret ordentligt i sin sokkel på bundkortet .. Eller at det simpelthen er brændt af.

Bippet er en advarsel, sendt fra BIOS.
Avatar billede fonzie Nybegynder
22. november 2005 - 18:14 #2
Ok.
men hvordan finder jeg lige ud af hvilken enhed som der evt. er brændt af?

Men tak for rådet.
Avatar billede hathor Nybegynder
23. november 2005 - 11:12 #3
Kontrollér at RAM, CPU og skærmkort sidder rigtigt i soklen, at alt sidder som det skal. Virker dét ikke, så prøv med et nyt skærmkort. Virker det ikke, så fjern RAM-blokkene en ad gangen - til sidst må du prøve dit skærmkort på et andet bundkort, indtil du har været alle kombinationsmuligheder igennem, og fundet ud af hvad der virker, og hvad der ikke virker.
Avatar billede fonzie Nybegynder
28. november 2005 - 20:08 #4
Det var skærmkortet som åbenbart ikke sad ordenligt fast.. Bare lidt underligt det lige pludselig kan rokke sig løs... Nå men nu virker computeren fint igen...!!

Tak for hjælpen.. HVis du gir et svar hathor så kan jeg give dig dine point!
Avatar billede hathor Nybegynder
29. november 2005 - 16:19 #5
jo tak :)