Avatar billede zc Nybegynder
21. november 2005 - 01:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

C++ Tekstvinduer i win32 console dosprompt

Hej eksperter :)

Jeg er ny til C++ programmering og MS Visual .NET og sidder her og fifler med nogle win32 console (dos-prompt) programmer.

I den forbindele vil jeg gerne placere noget cout udskrft et bestemt sted i mit 25x80 store dos vindue. Til at gøre dette har jeg læst om kommandoen ' window(x1, y1, x2, y2); ' . Den har jeg fundet i en bog tilpasset Borland, men jeg sku mene den burde kunne virke i Visual også??

Jeg forsøger at bruge den på følgende måde:

-------------------------------
#include <iostream>
#include <conio.h>

using namespace std;

void main()
{
    window(30,10,50,20);
    cout << "test test";
}
-------------------------------

Men jeg får en compilerfejl der siger:
error C3861: 'window': identifier not found, even with argument-dependent lookup

Det ser jo ud som om den ikke kan oversætte 'window' til noget, men jeg har inkluderet conio.h som min Borland bog siger jeg skal. Spørgsmålet er om kommandoen 'window' er at finde i en anden include eller skal jeg bære mig helt anderledes an i Visual .NET ?

Sidespørgsmål:
Jeg er også lidt interesseret i et eksempel på tekst og baggrundsfarver i sådanne dos-prompt programmer :)

Tak på forhånd.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
21. november 2005 - 01:45 #1
Start med at læse om GetStdHandle:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dllproc/base/getstdhandle.asp
I menu'en til venstre finder du f.ex: SetConsoleCursorPosition

Se et simpelt eksempel:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/snip/bille.html

Skulle dette spøgesmål ikke være stillet i C/C++ kategorien?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
21. november 2005 - 01:47 #2
I øvrigt bruges window til at definere et udsnit af skærmen.
For at placere tekst et bestemt sted bruges gotoxy.
Visual C++ har så vidt jeg ved ingen af disse.
Avatar billede zc Nybegynder
05. december 2005 - 01:04 #3
Kanon, det lader jo til at virke ganske fornuftigt :-)

Bertelbrander, du må meget gerne lige lave et svar, så jeg kan tildele dig point.

(beklager den sene respons)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
10. december 2005 - 18:02 #4
Jeg samler ikke på point.
Avatar billede zc Nybegynder
11. december 2005 - 16:29 #5
så vil jeg lukke spørgsmålet igen

tak for hjælpen