Avatar billede dinguking Nybegynder
19. november 2005 - 22:58 Der er 17 kommentarer

PC genstarter

Jeg har fået en virus på min computer, så hver gang jeg tænder min computer genstarter den med det samme når jeg når til skrivebordet.

Hvad kan man gøre i den situation?
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 23:05 #1
kommer der et vindue op som siger at den genstarter?
Avatar billede tangveje Nybegynder
19. november 2005 - 23:08 #2
Hvis du har en antivirus på CD kan du højest sandsynligt starte op fra den og køre en scanning. Jeg vil tro alle antivirus programmer har denne mulighed, jeg ved i hvert fald at norton's kan.

Bare sæt CD'en i og genstart, hvis din computer er indstillet til at kunne starte op fra en CD skulle den gerne gå igang af sig selv med en scanning.

Det eneste problem ved denne metode er naturligvis at den antivirus version der er på CD'en ikke er fuldt opdateret, så hvis virusen er forholdsvis ny kan den måske ikke findes af programmet.
Avatar billede dinguking Nybegynder
19. november 2005 - 23:10 #3
ebe - nej, den genstarter lige med det samme. Nogen gange når den ikke engang at vise skrivebordet.

tangveje - Jeg har ingen anti-virus cd. :/
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 23:21 #4
har du prøvet at starte op i failsafe mode?
hvis den heller ikke kan det,kan du prøve at boote på cd-en, og køre en repair
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 23:22 #5
ellers kan du prøve at tage disken ud, jumpe den som slave og hænge den i en anden computer som virker og skanne den.
Avatar billede tangveje Nybegynder
19. november 2005 - 23:23 #6
Some ebe nævner kan du også prøve at starte op i fejlsikret tilstand. Hvis den vil det kan du prøve at scanne, evt. med en online scanner hvis ikke du har en antivirus installeret. Jeg skal ikke kunne garantere at dette kan lade sig gøre, der er mange ting den ikke vil i fejlsikret tilstand og jeg kan ikke huske om antivirus er en af dem.

Hvis alt andet fejler, kan du flytte din harddisk over i en anden computer og scanne den der. Dette kræver selvfølgelig at du har en anden computer med antivirus.

Er du forresten sikker på at det er en virus? Der er andre ting der kan få en computer til at genstarte, f.eks. overophedning.
Avatar billede dinguking Nybegynder
19. november 2005 - 23:31 #7
Nu spørg jeg lidt dumt, hvordan starter jeg min computer i failsafe mode?
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 23:32 #8
det plejer vist at være noget med at man trykker på f8 mens den booter
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 23:33 #9
flere gange :)
Avatar billede dinguking Nybegynder
19. november 2005 - 23:47 #10
okay tak for hjælpen, den genstarter ikke i fejsikret tilstand.. nu skal jeg bare køre en scan
Avatar billede ebe Praktikant
20. november 2005 - 00:14 #11
jeg ville prøve at køre en repair først: start på winxp cd-en, spring første tilbud om repair over (console mode), vælg installer. ved næste tilbud om repair trykker du på r.  du får nu en nyinstallation som bevarer alle dine data og installerede programmer. der ligger flere detaillerede vejledninger her på eksperten.
Avatar billede dinguking Nybegynder
20. november 2005 - 00:41 #12
Når jeg sætter min xp driver recovery cd ind og genstarter pc'en, sker der ikke noget. Der plejer at stå at man skal trykke på en tast for at starte cd'en.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. november 2005 - 10:36 #13
du skal i bios og fortælle at cd skal være primary boot device.

P.s. det lyder IKKE som en virus :)
Avatar billede cak-it Nybegynder
20. november 2005 - 12:45 #14
det kan sagtens være virus....har set en hel del maskiner genstarte, fordi virus ikke ville slettes.

det er en orm der hedder Sasser, der primært laver dette trick!

se denne tråd: www.eksperten.dk/spm/495172 , da den svarer på dine spørgsmål. Det er måden at gøre det på.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. november 2005 - 12:50 #15
cak-it> den måde der beskrives hvorpå computeren genstarter, passer ikke på sasser.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. november 2005 - 12:50 #16
I dette spørgsmål altså :)
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2005 - 18:04 #17
Slap af - det er ikke sikkert det er virus. Et råd jeg lige har givet til én af vore venner:
Havde samme problem for et stykke tid siden med en ældre PC der kører XP. Jeg prøvede alt!! - troede jeg, indtil jeg kom i tanke om, at sidste gang jeg havde et lignende problem, udvidede jeg hukommelsen til det dobbelte (fra 128 - 256MB).

Den havde kørt fint i mere end ét år, - sidste gang jeg fik problemet fordoblede jeg hukommelsen til 512Mb, - og vupti så kunne Microsoft XP boltre sig igen ?!?!

Dette er nok kun en stakket frist, med alle de besynderlige opdateringer der hele tiden gemmes på ens PC, og som MS ikke gider rydde op i.
Men prøv det, - det tager jo kun et øjeblik, - alternativet er at geninstallere Windows og på denne måde få ryddet.