Avatar billede life Nybegynder
19. november 2005 - 12:36 Der er 7 kommentarer

Fri plads på min harddisk forsvinder ved genstart

Problem: Ved genstart af computer forsvinder 1,5 Gb fra drev c: (efter 10 genstarter mangler 15 Gb)
Forsøg på løsning: Online virus/malwarescanning med diverse scannere. Ingen virus eller andet djævelskab påvist.
Kørt Chkdsk /f ingen fejl på hd
Kørt defragmentering: masser af fragmenter der ikke kan defragmenteres.
Iagttagelse: Kontrol af filer og mapper på drev efter et par genstarter viste at alle havde oprindelig størelse.
I forbindelse med chkdsk blev systemgendannelse deaktiveret hvorefter den tabte plads blev frigivet!
Konklusion: Når systemgendannelse er deaktiveret er alt som tilforn, når systemgendannelse er aktiveret mistes 1,5 Gb ved hver genstart af computer.
Hvad gør jeg? Jeg vil gerne køre med systemgendannelse aktiveret hvis det er muligt.
Avatar billede gratis Nybegynder
19. november 2005 - 13:04 #1
et par forslag:

skriv denne commando i promt eller kør , sfc /scannow (bemærk mellemrum mellem sfc og scannow) det scanner for manglende eller beskadiget system filer,du skal ha din cd i drevet,genstart maskinen når det er gjort.Har du service pack 2 installeret, kræves det også at det er en cd med service pack 2 for at kunne køre denne scan.

prøv i systemgendannelses indstillingerne af flytte slideren lidt, så du selv bestemmer hvor meget plads der må bruges af systemgendannelse,se om det gør en forskel.

Kør chkdsk /r , det tjekker for fysiske fejl på hd'en og tar' lang tid..
Avatar billede life Nybegynder
19. november 2005 - 14:43 #2
Når jeg kører sfc bliver jeg bedt om at sætte CD'en med Windows XP pro i drevet - jeg har XP home og den CD bliver ikke accepteret.
Det er ligegyldigt om slideren står i min eller max - der forsvinder stadig 1,5 Gb
Jeg har ikke checket for fysiske fejl da jeg synes det lyder usandsynligt at de kun skulle dukke op når systemgendannelsen er aktiveret.
Avatar billede gratis Nybegynder
19. november 2005 - 15:12 #3
ok, jeg foreslog chkdsk /r fordi du skrev "masser af fragmenter der ikke kan defragmenteres" det er selvfølgelig normalt at system filer ikke ka defragmenteres når systemet kører, men der ku jo være andre ting (og en måde at finde ud af om der er bad clusters på hd'en) et forslag ku være at hente "Perfect Disk" den kan defragmentere under opstarten af maskinen , http://www.raxco.com/products/perfectdisk2k/ , jeg har googlet på dit problem direkte men finder desværre intet.
Avatar billede hcma Novice
19. november 2005 - 18:51 #4
selvfølgelig kan du køre sfc-scanning, du skal bare tage højde for et par ting:
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no22
Avatar billede hcma Novice
19. november 2005 - 18:53 #5
det er altså systemgendannelsen som sluger plads, alt efter hvor mange gendannelsespunkter du nu har. har du prøvet at gøre som gratis foreslog, og ændre på max.-plads ?
Avatar billede life Nybegynder
19. november 2005 - 20:07 #6
Tjah, hvis du læser min tidligere kommentar vil du se at der forsvinder 1,5 Gb uanset hvor meget/lidt plads der er afsat til gendannelsespunkter.
Det kan heller ikke passe at der laves et gendannelsespunkt hver gang jeg genstarter computeren.
Jeg prøver linket.
Avatar billede life Nybegynder
20. november 2005 - 09:25 #7
Suk.....
eneste forskel efter sfcscanning var at min skærmdriver forsvandt