Avatar billede wannabesoldier Nybegynder
18. november 2005 - 23:42 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Værnepligt og allergi

Hey....
Jeg skal snart til session. Jeg vil enormt gerne ind i trøjen, men da jeg lider af en smule allergi er jeg bange for at det er nok til at jeg bliver erklæret uegnet.
Mit allergi er slemt ca. 4 dage om året, ellers mærker jeg ikke rigtigt noget til det, og det er kun over for hustøv.
er det nok til ikke at blive erklæret egnet????
Avatar billede themom Nybegynder
18. november 2005 - 23:55 #1
Tror sq ikk du bliver kasseret for at have allergi i den grad du har det, så ville der ingen soldater være i Danmark, tænk på forkølelser o.lign ;)
Avatar billede Slater Ekspert
18. november 2005 - 23:57 #2
Man kan godt blive kasseret for pollenallergi, hvis det er slemt. Men det giver jo også lidt mening, da man kan komme ud for nogle grumme ulykker, når man ligger i græsset med geværet :P

Men husstøvallergi? Det tror jeg sgu heller ikke man bliver kasseret for.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. november 2005 - 00:06 #3
Der tages meget få værnepligtige i dag, ingen bliver tvunget ind. Jeg er selv kaptajn i hæren og har været soldat i 20 år. jeg har altid haft allergi, pollen og dyrehår m.m. med den rigtige medicin er det ikke det store problem. Hvis du ikke siger noget om det, tror jeg ikke der spørges, i dag er derrigtig mange der har allergi så jeg ser det ikke som et problem. Hvis du vil ind, så er deten mulighed, hvis ikke, så blibver du ikke taget
Avatar billede sharkman Nybegynder
19. november 2005 - 00:08 #4
Jeg tror, det vil være svært at finde et entydigt svar på dit spørgsmål, men man kan f. eks. godt glemme at søge om erhvervspraktik i forsvaret, hvis man har allergi. http://forsvaret.dk/FVR/Diverse/S%c3%b8g/search.htm?q=allergi&position=%2fChannels%2fFVR%2f&lang=dk
Hvis jeg var dig, ville jeg skrive til fvr@fvr.dk (forsvarets rekruttering) og lade dem besvare spørgsmålet.
Avatar billede wannabesoldier Nybegynder
19. november 2005 - 00:11 #5
bliver man ikke erklæret begrænset egnet hvis man tager medicin mod sådan noget???
Avatar billede fey.dk Nybegynder
19. november 2005 - 00:39 #6
> Der tages meget få værnepligtige i dag, ingen bliver tvunget ind.

Øh, WHAT? Det udsagn ligger meget langt fra min opfattelse af begrebet v æ r n e p l i g t. For hvis det handler om noget er det da at netop at TVINGE folk.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. november 2005 - 00:46 #7
fey.dk> Pligt har intet med tvang at gøre, men mulighed for det ligger selvfølgelig i begrebet og har også været brugt den gang man skulle bruge mange og ikke kunne få nok. Du får det at lyde som om tvang var et mål i sig selv, og sådan har det aldrig været.

I dag er værnepligten næsten forsvundet, og vil nok forsvinde helt i løbet af nogel år. Forsvaret af dansk national territorium er ikke længere en meget højt prioriteret opgave så man skal slet ikke bruge så mange folk som før, derfor er det ikke nødvendigt at tvinge folk.

Høfeber og allergi piller regnes ikke som medicin og vi er mange der har forskellige former for høfeber og allergi, så jeg anser det ikke for et problem og tror ikke det vil hindre dig på nogen måde, jeg hqar selv haft det i alt den tid jeg har været soldat og det er da gået fint for mig
Avatar billede wannabesoldier Nybegynder
19. november 2005 - 00:51 #8
Findes der en liste over sygdomme man ikke må have for at blive erklæret egnet......

Jeg vil gerne ind, og agter at gøre karriere inden for forsvaret et par år.....
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. november 2005 - 01:02 #9
Snak med FVR, de kan hjælpe dig.

Mit råd er. Få en studender eksamen, læs til officer, det har klart mest perspektiv
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. november 2005 - 01:34 #10
bufferzone: Det er meget med forskel fra trækning til trækning hvor mange der tages. I den trækning jeg var i (3 år siden) var kun ca. hver sjette nummer sikkert frinummer, så dér blev der taget mange ind.
Vi er helt enige om at der ikke er brug for værnepligtige, men der bliver nu taget en del af dem alligevel...

Jeg har selv en smule allergi, men blev ikke kasseret på det. Det er jo nærmest en folkesygdom i dag, og det skal være ret slemt for at man bliver kasseret.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. november 2005 - 01:38 #11
Husk at vi lige har fået et nyt forsvarsforlig og at forsvaret er lavet voldsomt om det sidste år. For 3 år siden var det noget helt andet. I dag arbejder vi med Hærens Basis uddannelse (HBU) der er 4 måneder lang og som man kan hejmsendes efter. Efter HBU kommer en længere uddannelse for dem der skal udsendes, men de bliver faktisk konstabler på kontrakt.

Du kan slet ikke sammenligne med tingene for bare 3 år siden
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. november 2005 - 08:45 #12
Du melder dig bare som konstabel, så er den ged barberet!

Du kommer helt sikkert ind!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. november 2005 - 08:48 #13
Kan forresten anbefale telegraf kompaniet (fredericia)
Avatar billede themom Nybegynder
19. november 2005 - 11:00 #14
Avatar billede themom Nybegynder
19. november 2005 - 11:15 #15
ja det var så mit svar
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2005 - 22:26 #16
"Forsvaret af dansk national territorium er ikke længere en meget højt prioriteret opgave så man skal slet ikke bruge så mange folk som før"

Risikoen for at russerne går i land i sydsjælland er ganske rigtigt ikke tilstede
længere og det har vel haft en indflydelse på antallet af soldater.

Men så vidt jeg ved er værnepligt på vej ud i hele den vestlige verden. 9-12-18
måneder er slet ikke nok til at blive uddannet til de meget avancerede
funktioner som der er brug for i idag. Så selvom vi stadig havde haft en
trussel og vi derfor have bibeholdt antallet af soldater, så var der nok
alligevel sket et skred fra værnepligtige til professionelle.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. november 2005 - 22:38 #17
"9-12-18 måneder er slet ikke nok til at blive uddannet til de meget avancerede funktioner"

Der er mere kompliceret en som så. Idet man faktisk aldrig har brugt værnepligtige på de mere funktioner og de fleste af de funktioner som f.eks. det danske forsvar i dag løser i Iraq, Afganistan, Bosnien med flere er de danske værnepligtige mere end velkvalificerede til at løse, primært på grund af den baggrund de kommer med fra det danske skolevæsen og den generelle opdragelse de har fået gennem deres opvægst. Danmark har verdens beste grundmateriale at lave soldater af og de kan sagtens være med ibladt de bedste, især med den gode uuddannelse forsvaret bygger oven på grundmaterialet.

Jeg tror man skal finde grunden til at værnepligt stopper helt andre steder. Den måde verden i dag er skruet sammen på, de opgaver forsvaret løser, den teknologi der er til rådighed, de krav om gentagende udsendelser til fjerne lande, bort fra familien, osv osv.

Tag ikke fejl af den danske værnepligtiges kvalitet og evner, selv med kun 9 måneders uddanelse er de blandt de beste til de opgaver de løser
Avatar billede themom Nybegynder
25. november 2005 - 20:20 #18
Jamen tak for det :), håber da du kommer ind og finder det du søger :),held og lykke med det