Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 14:37 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

Slå betydningen op for mig

Hvis der sidder nogen derude som har en ordbog, hvor der står betydningen af ordet \"nørd\" en betydnings ordbog eller sådan noget, angiv gerne hvilken ordbog du fandt det i...
Avatar billede okay Nybegynder
22. april 2001 - 14:39 #1
jeg fandt den ik i min ordbog....

gyldendals røde ordbøer :( (Danks/engelsk)
Avatar billede okay Nybegynder
22. april 2001 - 14:41 #2
den ku hellere ik oversættes her :(
http://www.tranexp.com:2000/InterTran
Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 14:42 #3
Det skal jo heller ikke oversættes, skal have betydningen af ordet :-)
Avatar billede okay Nybegynder
22. april 2001 - 14:43 #4
det er også det samme :)
Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 14:44 #5
Oversættelsen til engelsk er geek, men det hjælper mig desværre ikke...
Avatar billede okay Nybegynder
22. april 2001 - 14:48 #6
ok..
Avatar billede shannon1 Nybegynder
22. april 2001 - 14:57 #7
tror ikke ordet \"nørd\" findes i den danske ordbog...*ss*...
min def. er en person der er meget specialiseret i een ting, og dygtig til det, men ikke kan så meget andet..måske ??
interesseret i den ene ting grænsende til..sygelighed..heheh
Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 15:13 #8
Hvis det findes i en Dansk - Engelsk ordbog, burde det også være at finde i en Betydnings ordbog, eller en Dansk - Dansk ordbog...
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
22. april 2001 - 15:40 #9
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
22. april 2001 - 15:41 #10
http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci212630,00.html
Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 15:41 #11
kimrosgaard >> Okay, men jeg vil gerne have det fra en kilde som Gyldendal eller Clausen...
Avatar billede jespernaur Nybegynder
22. april 2001 - 16:10 #12
Mig bekendt stammer det fra det engelske ord \'nerd\', som omtales i Webster\'s Encyclopedic Unabridged Dictionary som \"a boring, dull, or unattractive person. [?]\".

Måske kan du bruge det?
Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 16:14 #13
Er der virkelig ingen der har en betydnings ordbog eller en Dansk - Dansk ordbog ?
Avatar billede prodic Mester
22. april 2001 - 16:31 #14
Em inteligent person, der kun interesserer sig for én ting og derfor virker mærkelig, el. en person der opfører sig mærkeligt eller dumt.

Politikens Nudansk Ordbog, 2. oplag, 1997

Dog er der ved at ske en ændring i betydeningen af ordet, som p.t. er negativt men at den nu også har positive undertoner.
bare min personlige erfaring/holdning.
Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 16:37 #15
prodic >> Okay, jeg ville da også mene at det ikke kun var inde for computer verdenen at der fandtes nørder.
Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 16:37 #16
prodic >> Er det ord ret det der står i ordbogen ?
Avatar billede prodic Mester
22. april 2001 - 16:46 #17
Jeps, jeg har dog udeladt et enkelt komma. Men ellers er det totalt som der står i bogen. Det er ikke bare noget jeg finder på :-)
Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 16:49 #18
Regnede heller ikke med at det bare var noget du fandt på, men det kunne jo være du ikke havde skrevet alt :-)

Takker allesammen :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. april 2001 - 17:03 #19
Den Store Danske Encyklopædi:

nørd, (af am.eng. nerd, nurd, af omstridt
opr.), slangudtryk fra midten af 1980\'erne
for en lidt latterlig, uheldigt klædt, men
dybdeborende person, der er helt
opslugt af et fagområde eller en særlig
interesse; især brugt om edb-interesserede
personer.

(Hvad med at ønske dig encyklopædien i julegave, Carsten?)
Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 17:05 #20
erik >> Hvad er encyklopædien ?
Avatar billede prodic Mester
22. april 2001 - 17:10 #21
Igen skal EJ overgå én :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. april 2001 - 17:16 #22
\"Den Store Danske Encyklopædi\" = encyklopædien - eller som vi siger
her i Jylland: endnu en bette leksikon
Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 17:18 #23
erik >> Ja okay, men hvor får jeg fat i det ? :-)

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
22. april 2001 - 17:23 #24
netsrac>>en boghandel måske? :)
Avatar billede prodic Mester
22. april 2001 - 17:25 #25
http://www.dnl.dk/ - eller her :)
Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 17:25 #26
kimrosgaard >> Kommer ikke i sådanne støvede omgivelser :-)
Avatar billede codpiece Nybegynder
22. april 2001 - 18:16 #27
For mange år siden læste jeg en artikel i et amerikansk computerblad at nerd skulle staves Knurd, dvs Drunk baglæns. Jeg synes selv at den forklaring er langt ude, men når nu erikjacobsen og Encyklopædien nævner nurd, så kunne der være noget om snakken.

http://www.eldacur.com/~brons/NerdCorner/nerd.html påstår at ordet nerd kommer fra en amerikansk børnebog(?)

// Codpiece
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. april 2001 - 18:49 #28
Den gang vi købte encyklopædien, flere år før første bind udkom, kostede den
14.000 kr. Den er vist steget en anelse siden. Men den er go\'
Avatar billede netsrac Praktikant
22. april 2001 - 19:20 #29
Det er mange penge at smide efter et leksikon...den klarer jeg ikke på min SU...
Avatar billede francke Nybegynder
23. april 2001 - 10:47 #30
I gyldendal\'s engelsk-dansk ordbog står nerd som en \"dum skid\"