Avatar billede westegn Nybegynder
18. november 2005 - 18:52 Der er 10 kommentarer

Tekstdokument hentes ind i flash

Jeg ønsker at lave en funktion i flash hvor jeg kan hente et tekstdokument ind som ligger i samme folder på min harddisc.

Men hvordan gør jeg, laver jeg en dynamisk tekstboks eller hvordan; hvordan linker jeg til folder-mappen og kommer der automatisk scroll-funktion på hvis teksten er for lang til tekstboksen.
Avatar billede trekkies Juniormester
18. november 2005 - 19:56 #1
Denne løsning er til Flash 5, har ikke prøvet den til de nyeste versioner af flash.

Åben Notesblok, skriv følgende:
HTMLpage=<HTML><BODY>
Her skal teksten være.
</BODY></HTML>

Gem filen f.eks. som test.txt

Åben Flash, sørg for at Action er åben, Åben acionen "loadVariables, skriv test.txt ved URL, og sæt level til 0.
Lav en tekst felt, sørg for at den er "Dynamic Text" og "Multiline" sæt flueben ved HTML og Wordwrap, ved "displayMyPage" ved Variable.
Nu skal der laves en action på scenen, du kan vælge (on (Release), og skriv "displayMyPage" ved Variable og skriv "HTMLpage" ved Value.

Hvis du ikke kan forstå hvad jeg mener, kan jeg uplodad en fla fil, så du kan se hvad jeg mener.
Avatar billede trekkies Juniormester
18. november 2005 - 20:02 #2
Når at du laver en txt kan du bruge følende HTML tegn:
<B>, </B>
<I>, </I>
</P>
<FONT FACE="skrfttypen">, </FONT> skrifttypen er den skrift som teksten skal være.
<FONT COLOR="farven">, </FONT> farven er den farve som du vil have på teksten.
<U>, </U>
<A HREF="link">, </A> link skal være med http://www.websted.dk
Avatar billede westegn Nybegynder
19. november 2005 - 09:04 #3
jeg er meget interesseretb i at du uploader en simpelt eksempel på det du netop har beskrevet. Jeg er ikke særlig kode kendt og bruger flash mx, men måske virker det alligevel.. skal du bruge min emeail eller hvroadN?
Avatar billede trekkies Juniormester
19. november 2005 - 09:23 #4
Jeg har lavet en zip fil med 4 filer i, de følgende 4 filer er:
variables.txt
04displayHTML.swf
04displayHTML.html
04displayHTML.fla

Zip filen er ikke ny, og er lavet til Flash 5, men prøv at se om den ikke kan virke i Flash MX
Avatar billede trekkies Juniormester
19. november 2005 - 09:24 #5
Ups :) adressen til zip filen er:
http://www.darkskies.dk/exp_billeder/displayHTML.zip
Avatar billede westegn Nybegynder
19. november 2005 - 10:35 #6
Jeg ved ikke om du fik min kommentar.  Men nu skriver jeg lige igen.
Umiddelbart virker din løsning fint, når det drejere sig om én enkelt simpel tekst.
Men jeg er absolut ikke interesseret i at man først skal klikke på en knap før at teksten loader ind, denne skal loades automatisk når brugeren ankommer på siden.
Ydermere vil jeg gerne have flere tekster loadet ind i samme dokument og i forskellige dynamiske tekstbokse.
Med mit simple kendskab til kodning vil jeg emne at man bliver nødt til at fortælle de enkelte tekster i hvilke tekstbokse de skal loades ind eller omvendt fortælle tekstboksene hvilke tekster den skal hente ind her.
Kan du løse disse to gåder vinder du præmien! :0)
Avatar billede trekkies Juniormester
19. november 2005 - 10:50 #7
Kigger på det, forsættelse følger...
Avatar billede trekkies Juniormester
19. november 2005 - 17:06 #8
Det med at det hele skal hentes ved start, tror jeg ikke er muligt :(
Man skal nok lave et eller andet link eller knap som aktivere det skal skal hentes i en tekst fil.

Prøv dette link:
http://www.darkskies.dk/flash/nyt.html

Noget jeg lavede til et firma for ca. 3 år siden.
Når at du åbnet det nye vindue, og klikker på start, så bliver teksten i midten af siden hentet i tekst filen.

Det med at have f.eks. 2-3 tekst felter på siden hvor at alle 3 skal hente noget forskelligt fra hver deres tekst fil er muligt, men kun hvis man klikker på noget, f.eks. et link eller en knap.
Avatar billede trekkies Juniormester
19. november 2005 - 17:20 #9
Hvordan har du tænkt dig at lave dit Flash site?
Avatar billede westegn Nybegynder
20. november 2005 - 21:00 #10
Jeg har en række rimelig tunge flash animationer der fordeles over 5 flashfiler der hver især passer til det menupunkt de repræsenterer. De fem flash filer smides enten ind i dreamweaver html-docs eller også benyttes den html-fil som flash generer, det sidste kommer lidt an på nogle andre funktioner.
De eksterne tekstbidder der skal hentes ind skal udgøre tekstdelen på de enkelte sider. Jeg ønsker at benytte flere tekstbokse for at repræsentere f.eks. et nyhedspunkt og en boks med f.eks. beskrivelse af mig selv. se den simple illuistartion på:
www.designsushi.dk