Avatar billede martinsand Nybegynder
18. november 2005 - 16:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan formatere jeg min HD mest muligt ? c :

Hej..

min commp køre virkelig dårlig nu, så vil formatere den virkelig grundig.! Hvordan gør jeg det mest muligt? og med pariation osv.. er ikke så skarp til det, så i må gerne "skære det ud i pap".. :) Tak..

Jeg har 2 drev og det er C jeg vil formatere..
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
18. november 2005 - 16:45 #1
Et drev kan have mange partioner (C: , D: , E: osv..)

Generelt:
Men du går ind i kontrolpanel og vælger Administration -> Computer administration -> diskhåndtering og vælger/højreklikker på den disk/partion som du vil slette/formatere.

Men... C: drevet kan du sikkert ikke få lov at formatere da denne bruges af Windows OS, derfor skal du genstarte maskinen, og under opstartet (ret tidligt) trykke [F8], og vælge "Command prompth only".

Så kan du skrive i "prompten":  format C:

Held og lykke!
Avatar billede hcma Novice
18. november 2005 - 17:24 #2
du booter op på din WindowsXP-cd og kører det hele derfra (formatering og geninstallering)
Vejledning her:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4  (læs hele punktet igennem!)
Avatar billede martinsand Nybegynder
18. november 2005 - 17:41 #3
altså jeg har formateret min computer mange gang før og andres. men er bare ikke helt inde i det med partioner osv ??
Avatar billede martinsand Nybegynder
18. november 2005 - 17:48 #4
hmm, det er om der partion jeg gernve vil høre om, hvad det er og om det skal slettes eller ?
Avatar billede hcma Novice
18. november 2005 - 17:56 #5
hvor mange partitioner har du nu, og hvor store er de ?
Jeg vil selv vælge at have 3 partitioner  (alt efter hvor stor hd'en)
1: System + programmer  (ialt ca. 10 - 15 GB)
2: dokumenter, billeder, musik o.s.v.
3: spil

Hvis du skal til at geninstallere WinXP skal du kun bekymre dig om drev C:\ og IKKE andet. De andre partitioner lader du bare være som de er.
Avatar billede martinsand Nybegynder
18. november 2005 - 17:58 #6
okay.. tak tak...Ligger du svar hcma eller ??
Avatar billede hcma Novice
18. november 2005 - 18:25 #7
svaret er her  :o)