Avatar billede jataknu Nybegynder
16. november 2005 - 18:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan det betale sig at købe iPod på amerikansk side?

Jeg vil gerne købe en iPod. Inde på iPods amerikanske hjemmeside koster iPod 30 gb 299$ inde på den danske side koster iPod 30 gb 2500 kr. Kan det lade sig gøre at købe iPoden i USA og derfor spare utrolig mange penge?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. november 2005 - 18:28 #1
Det afhænger af hvorvidt den bliver taget i tolden :)

US$299 er med dagens kurs 1907,62 DKK. Dertil skal højst sandsynlig lægges forsendelse.

Hvis den bliver taget i tolden, bliver der lagt 25% på i moms, og yderligere told (så vidt jeg kan se, 4,50%). Dette skal beregnes af både varens pris og portoen. Hvis vi nøjes med varen alene, er regnestykket altså 1907,62*1,295 (dvs. +29,5%). Det giver 2470.3679 kr, hvilket kun er 30 kr. billigere end den pris du kan købe den til på den danske side. Eftersom der også skal lægges porto samt told og moms på portoen, kræver det at forsendelsen ikke er større end 22,88 kr., altså $3.58.

Alt dette forudsætter selvfølgelig at Apple overhovedet tillader at købe fra deres amerikanske webshop hvis man ikke er fra Amerika (USA og Canada). Jeg synes ikke at kunne finde oplysninger om dette, men det bør stå i deres terms of Service - ellers kan du sende en e-mail.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
16. november 2005 - 18:43 #2
Den bliver taget i tolden - da de store pakketransportører har forpligtet sig til at indkræve tolden: - citat: www.postdanmark.dk (de kører sessions, så jeg kan ikke linke direkte)

Toldbehandling af varer du køber ind i udlandet

For at undgå ubehagelige overraskelser, når du køber varer i udlandet, er det vigtigt at være opmærksom på, om en vare ved ankomsten til Danmark skal toldbehandles. Toldbehandlingen er for mange en uforudset ekstraomkostning, der medvirker til at fordyre en vares pris og kan derfor være med til at give en følelsen af, at man har gjort en dårlig handel.
Varekøb i EU-lande
Ved privat indkøb af varer i et EU-land, der sendes til modtagere i Danmark i almindelige postforsendelser, opkræves der som hovedregel hverken fortoldningsgebyr, told eller afgifter herunder moms.

Postforsendelser, der indeholder de såkaldte ”højt beskattede varer” eksempelvis spiritus eller tobaksvarer, vil blive toldbehandlet ved ankomsten til Danmark efter samme procedure som postforsendelser fra lande uden for EU.

Varekøb i lande uden for EU
Postforsendelser fra lande uden for EU toldbehandles ved ankomsten til Danmark. Hvis varens værdi er:

under 10 euro (pr. 1. januar 2005 ca. 74 kr.), opkræves hverken told, moms eller fortoldningsgebyr
over 10 euro, opkræves 25% moms af både varens pris og transportomkostninger samt eventuel told. Desuden oprkæves et fortoldningsgebyr.
Vejledende toldsatser på nogle få udvalgte varer se:  Vejledende toldsatser på de mest almindelige indkøb.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. november 2005 - 18:46 #3
Hvis den kan sendes med almindelig post er der nu en lille chance for at den IKKE bliver taget - men med et firma som Apple er det tvivlsomt at den ikke gør.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2005 - 19:31 #4
"en lille chance for at den IKKE bliver taget" - hvis den ikke "fanges" i tolden, er man forpligtet til selv at rette henvendelse til Told&Skat for at få bragt tingene i orden, og betale pligtig moms og afgifter. Pidgoet: du opfordrer til lovbrud.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. november 2005 - 21:00 #5
Jeg sagde blot at det ikke er altid Post Danmark gør arbejdet for en. Beklager hvis dette ikke fremgik klart nok.
Avatar billede jataknu Nybegynder
17. november 2005 - 08:56 #6
Mange tak, vil gerne dele points ud til pidgeot og halvamatoer..Pidgeot vær venlig at lave et svar
Avatar billede pidgeot Nybegynder
17. november 2005 - 15:35 #7
Det bliver jo lidt halvsvært når du allerde har givet pointene :)

halvamatoer, opretter du et overførselsspørgsmål?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
17. november 2005 - 18:20 #8