Avatar billede niels. Nybegynder
16. november 2005 - 12:46 Der er 11 kommentarer

IDE Controller laver underlige fejl

Hej Eksperten!
Harddiskcontrolleren i min backup-comp laver nogle mystiske fejl. Mit setup ser sådan ud:

Normal IDE controller:
Pri Master: WD 20GB
Pri Slave: Samsung 20GB
Sec Master: -
Sec Slave: -

ATA100 RAID controller:
Pri Master: Seagate 10GB (RAID 0 array 0)
Pri Slave: Seagate 10GB (RAID 0 array 0)
Sec Master: Seagate 10GB (RAID 0 array 0)
Sec Slave: IBM 30GB

Det har langt om længe lykkedes mig at få disse diske til at køre uden fejl.

BAGGRUNDSHISTORIE:
Jeg startede med kun at sætte 4 stk 10gb seagate diske på raid controlleren. Det ville under ingen omstændigheder køre. Hver gang jeg genstartede mældte computeren at raid array'et var "broken". Dvs. at en af diskene ikke svarede.
Jeg skiftede så den disk der tilsyneladende ikke svarede ud med en 30GB ibm disk og prøvede at lave et array på kun tre af diskene. Men der var stadig en der ikke svarede. Jeg byttede så den disk der tilsyneladende ikke svarede ud med den jeg fjernede først, med det resultat at en af de andre diske ikke svarede. Den byttede jeg så ud med den jeg lige havde fjernet, og så kørte det. Meget mystisk...

Derefter satte jeg en Fujitsu 10gb og en Samsung 20GB på Primary på den almindelige controller. Det ville heller ikke køre, så jeg skiftede Fujitsuen ud med en WD 20GB disk, og det kører så også nu.

PROBLEMET:
Det eneste jeg mangler nu er at få mit DVD-drev til at virke. Der er to kanaler tilbage at gøre godt med, nemlig Sec Master og Sec Slave, men ligegyldigt hvilken en jeg sætter drevet på, så sker følgende to fejl:
Computeren finder drevet korrekt, men:
1: WD 20GB disken bliver sat til "LARGE" mode i stedet for "LBA" og man kan derfor ikke læse fra den.
2: Computeren vil ikke boote fra Raid arrayet (som er der hvor windows ligger) selvom den ikke mælder nogen fejl mht. arrayet.
Jeg har prøvet både med 40- og 80-leder kabler, og har prøvet begge stik på hver. Jeg har prøvet både master og slave, og jeg har endda prøvet med to forskellige dvd-drev, som begge virker (Et ASUS og et Samsung).

Hvorfor i himlens navn vil den ikke have mit dvd-drev???

Resten af systemet er som følger:

Chieftech kabi med 300Watt PSU
Abit KT7A-RAID
AMD Athlon Thunderbird 1400MHz
384MB PC100 SD-Ram
ASUS GeForce 256 med 32MB (DDR)
Creative PCI 128
3Com 10/100 netkort

Jeg synes jeg er løbet lidt tør for idéer. Er der nogen af jer der har et forslag?

Mvh. Niels
Avatar billede draco999 Nybegynder
16. november 2005 - 12:55 #1
Står ALLE dine harddiske til Cable Select??
Avatar billede niels. Nybegynder
16. november 2005 - 13:00 #2
Nej, de er sat til de positioner de sidder på manuelt. Jeg har dog prøvet at køre dvd-drevet på cable select, dog uden held.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. november 2005 - 13:08 #3
Flyt Samsung 20GB over som sec Master, men husk jumperen skal så være som Master.

Sæt derefer dit optiske drev på enten Pri Slave elleer Sec Slave, og igen skal du huske jumperen, og i dette tilfælde skal den jumpes som Slave.
Avatar billede draco999 Nybegynder
16. november 2005 - 13:14 #4
Ville det være smartere at han smed hele lortet på Cable select så er han fri for Jumpere også er det kablet som bestemmer, derved får han ingen konflikter ved at han har jumpet til Master på et slave kabel???
Avatar billede draco999 Nybegynder
16. november 2005 - 13:15 #5
Men ja dit svar virker sikkert også.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. november 2005 - 13:50 #6
Det skal jeg ikke kunne sige, men en diskkontroller til IDE sidder ikke på bundkortet, men på selve disken også for optiske drev. Når der så er problemer med det optiske drev, så kunne det være dens kontroller der ikke fungerer tilfredsstillende, og løsningen på dette er at deaktivere kontrolleren på DVD drevet, og det gøres ved at jumpe den som Slave. Når DVD er jumpet som Slave, så skal den også sidde som slave, og den nemmeste måde at gøre det på er, at sætte DVD drevet i Samsung 20 GB plads, og så flytte Samsung 20 GB til sec, og da den er eneste drev tilstede på Sec, så skal den jumpes som Master.
Avatar billede niels. Nybegynder
16. november 2005 - 23:50 #7
Jeg fik løst problemet ved at sætte 1st boot device til raid. Den stod ellers på cd. Normalt går computeren jo bare videre hvis der ikke er nogen cd i drevet, men det føler min åbenbart ikke trang til...
Det med at den ene disk bliver fundet som Large mode, viste sige ikke at være en fejl. Det skal den åbenbart være.

Men tak for indsatsen alligevel!
Avatar billede draco999 Nybegynder
17. november 2005 - 10:56 #8
ok.  Husk at lukke din tråd
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2005 - 20:04 #9
Nå, du vil boote på RAID, så skal den have at vide, at det er en af bootoptions. Det gælder også for CD og DVD, hvis det ikke i BIOS er sat som BOOT option, så kan der ikke bootes på den. Den laver kun fallback til de enheder der er listet i boot option.
Avatar billede niels. Nybegynder
21. november 2005 - 11:00 #10
Hvordan lukker jeg tråden? :/
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. november 2005 - 16:43 #11
Hvis du vil dele points ud, så beder den/dem som du mener skal have points om at lægge et svar, og når det er gjort, altså lagt svar, så kan du markere det/de navne nederst til venstre og derefter trykke på accepter.

Hvis du ikke vil dele points ud, lægger du bare selv et svar, som du derefter kan acceptere.

Når du accepterer, så er spørgsmålet lukket.