Avatar billede tdw Nybegynder
15. november 2005 - 21:56 Der er 21 kommentarer

Hvordan installerer man PHP på XP?

Hey

Jeg skal have installeret sådan at jeg kan se mine php sider uden at ligge dem op osv. Nogen der har en nem lille guide til det? DET SKAL VÆRE TIL XP!
Kender i iøvrigt nogen gode steder at lære php?

Mvh Thor
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. november 2005 - 22:11 #1
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. november 2005 - 22:13 #2
På siden kan du se hvordan man installere PHP, og hvordan man kommer igang.

Ellers er der:
http://www.php.net/
http://dk.php.net/ (dansk, hvis den ellers er oppe)

- Svar

/theSurfer
Avatar billede leif Seniormester
15. november 2005 - 22:16 #3
En OK test pakke kunne være: www.apachefriends.org
Avatar billede leif Seniormester
15. november 2005 - 22:17 #4
En komplet pakke med Apache, PHP og MySQL
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. november 2005 - 22:20 #5
Ahh.. jeg tænkte på PHP med IIS..

/theSurfer
Avatar billede tdw Nybegynder
15. november 2005 - 23:29 #6
Der er ikke en side på dansk?
Avatar billede leif Seniormester
15. november 2005 - 23:35 #7
På dansk ?

Ja, men til hvad snakker vi om ? PHP er bare et "addon" til fx. IIS eller Apache. Ved at tage den Engelske pakke jeg henviste til får du en komplet køreklar pakke med det hele, med Installationguide som alle mulig andre programmer.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. november 2005 - 03:28 #8
Avatar billede tdw Nybegynder
16. november 2005 - 11:00 #9
Jeg skal bare have så jeg kan se mine php sider i firefox uden at ligge dem ud først osv..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. november 2005 - 11:27 #10
tdw> Hvorfor følger du så ikke vores instruktioner? Hvad er det du ikke forstår?
Du skal fortælle os det.. vi kan ikke læse tanker (jeg kan i hvert fald ikke)..

/theSurfer
Avatar billede tdw Nybegynder
16. november 2005 - 12:04 #11
Fordi jeg ikke helt forstår det med IIS, apache osv så kendt er jeg ikke lige med det..
Men har installeret det fra dit sidste link, kan jeg så teste om det virker på en eller anden måde? Eller er det bare at lave en php fil og vise den så skulle det virke?
En anden ting, kan i forslå nogle gode programmer til at lave php sider i?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. november 2005 - 14:55 #12
- Hvis du går ind på mit link ( http://www.webcafe.dk/artikler/php/ ), hvis du se et link der hedder "Installér PHP4". Beskrivelsen af "Installér PHP4" er "Trin-for-trin guide til installation af PHP4 på Windows 95/98/NT/2000.".

- Hvis du klikker på "Installér PHP4", vil du se følgende 4 links/punkter:

Skaf PHP4
Installer PHP4
Test PHP4
Brug PHP4

Det siger vel sig selv, hvad de skal bruges til..

Hvis du ikke kan gennemskue det, så læs hele siden.

Du kan f.eks. bruge:
EditPlus (Shareware, http://www.editplus.com )
Notepad++ (Freeware, http://notepad-plus.sourceforge.net/ )
TSW WebCoder / WebPad (Freeware/Emailware, http://www.tsw.dk/ )

De er alle "tekst-baseret", dvs du skriver selv koden.. jeg plejer ikke at bruge grafiske programmer, så jeg ved ikke lige hvad der er i den kategori..

Jeg vil anbefale, at du kigger i PHP kategorien.. der finder du mange svar. Lav søgninger, når der er noget du ikke kan få til at virke.. tænk engelsk, da programmeringssproget er engelsk.

/theSurfer
Avatar billede tdw Nybegynder
16. november 2005 - 15:42 #13
Jamen den guide på webcafe.dk virker jo netop ikke med XP..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. november 2005 - 18:26 #14
Jeg mener at jeg har kørt PHP på XP, via den guide.. mener faktisk godt at guiden kan bruge til XP..

Du har højst sandsynligt installeret Windows XP i mappem "C:\Windows".

Når de henviser til Windows-mappen, skal du bare tænke "C:\Windows".

Måske brugte jeg Windows 98..? Kan jeg ikke huske.. men jeg tror at det vil virke..

/theSurfer
Avatar billede leif Seniormester
16. november 2005 - 18:59 #15
hvis du har installeret XAMPP skal du i kontrolpanelet starte Apache, når dette er gjort ligger du filerne i C:\programmer\xampp\htdocs\

Anbefaler du laver en mappe fx. minside i htdocs og ligger filer i den, derved skla du tilgå siden med hjælp af http://localhost/minside
Avatar billede tdw Nybegynder
16. november 2005 - 22:31 #16
Skal jeg så gemme mine php sider under htdocs?

Forstår ikke lige det sidste du siger Leif?
Avatar billede leif Seniormester
16. november 2005 - 22:42 #17
Jeg ville lave en mappe i C:\programmer\xampp\htdocs\ fx. Minside så du har C:\programmer\xampp\htdocs\minside\ i den ligger du dine filer og kan tilgå dem via http://localhost/minside/
Avatar billede tdw Nybegynder
16. november 2005 - 22:44 #18
Hehe er ikke lige med det hva localhost er? Undskyld hvis jeg er lidt tung i optrækket, men sætter pris på din hjælp..
Avatar billede leif Seniormester
16. november 2005 - 22:48 #19
Åben Internet Explorer og skriv http://localhost/minside/
Avatar billede tdw Nybegynder
16. november 2005 - 22:58 #20
Okay, så er jeg med. Kender du nogle gode programmer at lave php sider i?
Avatar billede leif Seniormester
16. november 2005 - 23:03 #21
Jeg bruger selv TSW Webcoder.

Men PHP er jo et kodesprog som man skal kunne skrive, der findes som sådan ingen (så vidt jeg ved) som kan lave PHP kode for dig, ligesom Frontpage kan lave HTML kode.