Avatar billede discostu Nybegynder
15. november 2005 - 14:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

funktion ti lat udvælge tilfældigt men undgå dubletter

Hej Alle

jeg har fået en opgave hvor jeg skal vælge 230 ud af 417 medlemmer tilfældigt, dette har jeg gjoirt med formlen:
=VLOOKUP(RANDBETWEEN(1;447);'Redigeret liste'!$A$2:$K$448;2;FALSE) men den giver desværre dubletter, nogen der har et godt forslag til hvordan jeg undgår dubletter

på forhånd tak
Avatar billede jkrons Professor
15. november 2005 - 14:34 #1
Efter min mening er det nemmeste "at snyde". Lav en ekstra kolonne. I denen skriver du =RANDBETWEEN(1;447).

Sorter din liste efter denne kolonne og tag de 230 øverste. Brug evt. autofilter til dette. Så har du en liste over 230 medlemmer uden dubletter.
Avatar billede jkrons Professor
15. november 2005 - 14:34 #2
Du skal selvfølgelig kopiere formlen, så den står i alle rækker.
Avatar billede discostu Nybegynder
15. november 2005 - 14:43 #3
det kan jeg ikke... der kan stadig forekomme dubletter i fx rækker 18 & 19 den skal igesom vælge at hvis den har brugt et nr må den ikke bruge det igen
Avatar billede jkrons Professor
15. november 2005 - 14:46 #4
Hvis du sorter hele listen efter den pågældende kolonne kommer der ingen dubletter - med mindre du har samme medlem stående flere gange. Din udvælglse sorter alle medlemmer tilfældigt, og autofiltreringen sikrer, at kun de, der tilfældigvis står blandt de 230 øverste, bliver brugt.
Avatar billede discostu Nybegynder
15. november 2005 - 15:17 #5
den holder ikke desværre, den skal tage dem fra det sheet der hedder Redigeret liste og flytte den over i udvalgte, den funktion giver jo et tilfældigt tal mellem 1 og 447 den skal tage de numre der allerede er defineret i sheetet redigeret liste
Avatar billede jkrons Professor
15. november 2005 - 15:36 #6
Hvis du vil have en funktion, der genererer unikke, tilfældige tal, for at kunne bruge den i din funktion som ovenfor, er du nok nødt til at lave den selv. Excel har ikke en sådan funktion indbygget.
Avatar billede jkrons Professor
15. november 2005 - 15:48 #7
http://www.mcgimpsey.com/excel/udfs/randint.html kan du finde koden til en funktion, der generer tilfældige tal uden dubletter. Den bruges som =randint(1;10), altså i stil med Randbetween), men den skal indtastes som en matrixformel.

Kopier koden til et modul i din mappe. Marker hele det område i Ark2, hvor de udvalgte skal stå. Skriv denne formel i formellinien: =VLOOKUP(RANDINT(1;447);'Redigeret liste'!$A$2:$K$448;2;FALSE)

Måske løser det dit problem. Da jeg ikke har dine data, har jeg ikke kunnet teste.
Avatar billede discostu Nybegynder
13. juli 2011 - 12:10 #8
TAkker, det gjorde tricket