Avatar billede janegil Nybegynder
14. november 2005 - 21:09 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Ændre partisjonsstørrelse Windows 2000

Min gamle systemdisk var full, så jeg kjøpte en ny, og fikk kopiert et image av den gamle.

Men det ble ikke bedre plass av den grunn, Den gamle 4GB disken ble kopiert til en 4 GB partisjon på den nye. Ved siden 200 GB ubrukt partisjon. Hvordan får jeg overført, la oss si 26GB, plass til den partisjonen der jeg har bruk for plassen?

Disken sitter i øyeblikket som 2. disk ("Disk 1") i en annen windows 2000-pc. Men den skal altså brukes til å boote win 2000 fra.
Avatar billede boxer Nybegynder
14. november 2005 - 21:44 #1
Jeg har selv brugt Powerquest Partition Magic 8 med succes. Det ser ud til at Powerquest er blevet opkøbt af Symantec.
Men programmet kan klare det:
http://www.symantec.com/home_homeoffice/products/system_performance/pm80/
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2005 - 21:58 #2
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2005 - 20:37 #3
Her er et andet godt program, det koster kun 49$ og så har den ovenikøbet
et program til at redde mistede partitioner.
http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2005 - 20:38 #4
Obs. kan downloades på prøve.
Avatar billede janegil Nybegynder
17. november 2005 - 09:30 #5
PM8 klarer ikke denne disken, den feilmelder hele disken som 'BAD'. Kanskje den misliker at en disk som ikke er systemdisk, er bootbar? Jeg venter i spenning på min softwarepusher, som har lovet meg PM pro denne uke. Så prøver jeg evt. Diskdirector hvis den PM pro også sier 'BAD'.

Men jeg funderer på produktet fra diskselgeren. Når noen vil ha flyttet en partisjon over på en ny disk, så er det vel ALLTID fordi han har bruk for mere plass på systempartisjonen? Så gir det liten mening å kopiere til en ny partisjon av samme størrelse? (Var det en ikke-system disk, ville jeg jo bare brent dataenee til CD, og kopiert dem tilbake på en ny disk.)
Avatar billede boxer Nybegynder
17. november 2005 - 12:22 #6
For mindre en 1 uge siden gjorde jeg min systemdisk 5 GB større med PM8. Jeg ved ikke hvad probæmet kan være.
Avatar billede janegil Nybegynder
17. november 2005 - 12:33 #7
Acronis demo sier i hvert fall at den kan endre partisjoner på denne disken. Men den blir (også?) forvirret av at disken er 250GB stor, den starter med å rapportere at "restpartisjonen" er over 200 GB, men så snart jeg begynner å endre størrelsen, er 128 GB max. I bakgrunnen lurer faren for at BIOS i den maskinen som skal bruke disken, har begrensninger i hvor store partisjoner den ser?
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2005 - 12:45 #8
Som jeg skrev, har jeg ikke selv prøvet programmet, men det kan undre, at det
betyder noget, at disken er over 200GB, fordi programmet jo er helt nyt, og
altså lavet i en tid med store HDér. Mener du, at Acronis har 128GB som max?
Der skulle ikke være problemer i bios, men det er nødvendig, at have mindst SP1
når windows skal kunne se den.
Avatar billede janegil Nybegynder
17. november 2005 - 13:05 #9
125GB er den største partisjonsstørrelsen jeg kan velge (for FAT32 og NTFS) i Acronis.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2005 - 13:13 #10
OK. Det var jo ærgerligt. Det burde Acronis oplyse i deres annonce, ellers er
den jo vildledende.
Avatar billede boxer Nybegynder
17. november 2005 - 13:14 #11
Hvilket styresystem og hvilken sikkerhedspakke bruger du?
Avatar billede janegil Nybegynder
17. november 2005 - 13:21 #12
Windows 2000 sp4 på maskinen disker sitter i nå, tror det er SP4 på maskinen som skal ha disken også.

(Acronis sier at jeg har en disk på 128GB, fordelt på 3GB + 230BG.)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2005 - 13:27 #13
een disk på128GB fordelt på 3GB+230GB ??????????????
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2005 - 14:30 #14
Jeg har set i Director suite 10 manualen, der står der heller ikke noget om
begrænsning af HD størrelsen. Kørte du med "Automatisk" ?
Avatar billede janegil Nybegynder
17. november 2005 - 15:36 #15
Se http://landsbank.fo/test/acronis.gif . (Men jeg minnes Microsoft SQL Server ver 6.5? Der den grafiske grenseflaten viste negative filstørrelser.)

Egentlig er jeg liberal, men det er litt foruroliende at programmer som skal utføre hjernekirurgi på disken ikke kan regne.

"Automatisk" ? Jeg kjører View > Manual Mode. Men den oppgir like selvmotsigende størrelser i Automatic, man ser dem bare ikke samtidig.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2005 - 16:18 #16
Jeg er forvirret angående dine tal. "(Acronis sier at jeg har en disk på 128GB, fordelt på 3GB + 230BG.)" Det stemmer jo ikke overens med, hvad der står i det
link du har opgivet. Der står, at din HD har to partitoner på henholdsvis 37,24GB
og 229.9GB. Desuden skriver du i dit spørgsml, at du har en HD med en partition
på 4GB + en partition på 200GB. Men der findes da ikke HDér som giver den mulighed.
Det ville give en HD på omkring 210GB
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2005 - 16:29 #17
Jeg ville lige se om Director suite 10 egenlig virkede. Så jeg prøvede den, med en
lånt kode, på en lille partition på 996MB. Jeg slettede Partitionen i diskhåndtering
og lod D.s. 10 redde den med auto. Det tog kun et øjeblik, så var den som ny, med
indhold. Det hjælper selvfølgelig ikke på dit problem, men programmet kan fungere.
Avatar billede janegil Nybegynder
18. november 2005 - 10:28 #18
OK, jeg har beskåret skjermdumpen, så bare disk 2 er synlig. Regnestykket:

  D:      3,026 GB
+ E:    229,9  GB
= disk 2 128,0  GB

hvilket står i en smule kontrast til "Compute with confidence (R)"
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2005 - 13:07 #19
boxer - kan du forklarer mig janegils opsætning? Jeg forstår den ikke.
Avatar billede boxer Nybegynder
18. november 2005 - 14:19 #20
Nej, jeg forstår den heller ikke.

Jeg kender heller ikke Acronis - jeg har kun brugt Powerquest.
Avatar billede janegil Nybegynder
18. november 2005 - 14:55 #21
Jeg kjøpte nettopp Acronis. Ser ut til at jeg har lykkes med å utvide systempartisjonen til 30GB. Så har jeg 98GB til overs på en annen partisjon. Og de siste 128MB på disken utilgjengelig.

Men det var scary å se Acronis krasje, tilsynelatende midt i endringsprosessen.

Så er spenningen - vil dette boote når det kommer hjem i sin egen PC?
Avatar billede janegil Nybegynder
18. november 2005 - 15:11 #22
Det var nok egentlig Acronis Migrate Easy 7.0 http://www.acronis.com/homecomputing/products/migrateeasy/ jeg skulle kjøpt - og kjøpt FØR jeg ba butikken klone disken for meg.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2005 - 15:13 #23
janegil - Ja, håber det lykkes.

boxer - Acronis Disk director suite laver det samme som Partition magic foruden,
at den kan genskabe mistede partitioner. Og så koster den 120 Kr. mindre.
Avatar billede janegil Nybegynder
21. november 2005 - 09:53 #24
Respons fra Acronis support:
Could you please read the following Microsoft articles concerning support of more than 128Gb HDD's in Windows 2000/XP?

Windows 2000:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;305098

Windows XP:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

Har ikke giddet å grave mere i det, 128GB er nok for den maskinen - den har andre og mere presserende problemer.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. november 2005 - 12:38 #25
Henviser det ikke bare til, at du nødvendigvis skal have mindst SP1 for at
kunne køre med så stor en HD, som du har? Men det har du vel allerede?
Avatar billede janegil Nybegynder
21. november 2005 - 12:53 #26
Jeg har SP4, men det er noe mere fin skrift også. Dog, maskinen min kunne jo se hele (vel, i hvert fall 230 av 250GB)disken før Acronis rørte den. Og support.microsoft omtaler en grense på 137GB, ikke 128.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. november 2005 - 13:18 #27
Ja det er jo også rigtigt, jeg glemte at du er 2000 bruger, SP4 er det nyeste,
og det er helt sikker at man kan se 160GB med den. Det ved jeg fordi, jeg selv
har kørt med 2000 pro SP4 og 2x 160 GB HD, uden problemer.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. november 2005 - 13:25 #28
Du er selv inde på, at brænde data ud, hvis det ikk var en system disk.
Hvis det er dine egne data, det vil sige, ikke windows data, er det da ikke
noget problem, men måske løsningen?
Med dine egne data på en CD/DVD kan du, under ny installation, slette alle
partitioner og oprette nye, på den måde, at du i første omgang kun laver en
partition til c drevet, og senere laver de andrer partitioner i diskhåndtering.
Så finder du samtidig ud af, om disken er sund og rask.
Avatar billede ilddragen Nybegynder
20. december 2005 - 15:37 #29
Køb partiton magic, 2005 den skulle kunne klare opgaven