Avatar billede blim Nybegynder
14. november 2005 - 15:07 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Er det muligt at fjerne C: og bevare D:

Hej,
Mit problem er at jeg har 3 harddiske, hvoraf jeg vil fjerne en af dem ... se selv hvorfor ;) :

1 - Drev C: (20 gb)
2 - Drev D: (250 gb)
3 - Drev E: (500 gb)

... så der er ingen grund til at 1. drev bare skal larme når nu alt andet er så stille og der i øvrigt er rigeligt med plads. :)

Jeg ville meget gerne sætte den over i min server istedet, men problemet er at på Drev D: er der utrolig mange installerede ting og Windows, som som jeg ikke vil miste/geninstallere. Er der muligt at fjerne første drev uden at miste drev D:? Altså så det bare hedder

1. (D: boot)
2. (E:)

på forhånd mange tak ;)
Avatar billede darth-domino Nybegynder
14. november 2005 - 15:15 #1
Flyt tingene over på E!

Hvis ikke der ligger et styresysmtem på D:, vil Windows IKKE (gen)installer på drevet D:....
Avatar billede razmataz Nybegynder
14. november 2005 - 16:21 #2
lav en partition på disk d evt med partition magic. Ghost så din c partition over i den nye partition, og sæt den til at være den primære boot partition.
Avatar billede razmataz Nybegynder
14. november 2005 - 16:23 #3
oh... overså lige at du havde windows på drev D. Alt efter hvordan dit windows er sat op, så burde det ikke være noget problem. Gå ind i din BIOS og slå din C disk fra, start computeren og se om windows brokker sig. Hvis ikke, så er det bare at pille den ud.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2005 - 16:32 #4
Det kan lade sig gøre men næppe uden problemer
1) du skal ha dine startfiler der altid ligger på C: over på D:
2) alt det der peger på c: tror nu at D: er c: og at e er D: osv.
Avatar billede plx Nybegynder
14. november 2005 - 20:07 #5
2) kan jeg nu ikke se problemer i. Windows mapper drevnavne ud fra drevets GUID. Så D er stadig D efter fjernelse af C
Avatar billede razmataz Nybegynder
14. november 2005 - 22:21 #6
Tror det letteste er at prøve min metode med fjernelse i bios, og hvis den brokker sig, så opret en C partition med partition magic og flyt indholdet.
Avatar billede plx Nybegynder
14. november 2005 - 23:35 #7
Hvis blot D er en primær partition, kan den gøres bootbar. Så helgec's punkt 1 er nok nemmmere, end at begynde flytning af partitions indhold
Avatar billede plx Nybegynder
14. november 2005 - 23:40 #8
Det skal så bemærkes, at hvis den harddisken flytter position, så skal der ændres i boot.ini
Avatar billede blim Nybegynder
22. november 2005 - 21:09 #9
hehe, tak for de mange forslag.
Se problemet er at harddiskene er SATA, og SATA systemets veje er ransagelige... når jeg hiver drev C ud rykker den automatisk hele linien ned, så D bliver C osv. og det synes jeg er ret ulogisk... så jeg prøvede det med partitioneringen, men det duede heller ikke. Så efter utallige forsøg måtte jeg desværre lade drev E være drev C mens Drev C blev smidt over i serveren. Så må jeg så bare geninstallere programmerne på drev E...

men tak for de mange gode forslag! Giver pointene til Razmataz fordi jeg forsøgte med hans forslag, men tak til alle jer andre :)