Avatar billede stoiss Nybegynder
13. november 2005 - 21:05 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

plade database?

hejsa allesammen...

min stedfar har mega mange LP'er, og vil gerne ha styr på hvad han har og ik har så han ved hvad han skal købe ..

så har lovet ham at lave en database til ham hvor kan kan tilføje nye LP'er, samt se hvad han har i forvejen, ham skal kunne søge i database. og hvis det ermuligt skal der være mulighed for at klikke på titlen på LP'en og så ryge ing og se hvad der er af nummere på den. nogen der har et godt råd til hvordan dette kan gøres nemmest? hvad skal jeg lave at filer?

har rodet lidt med PHP men det er er et halv stort projekt.
HJælp mig :D

.S
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 21:42 #1
Det enkleste ville nok være at lave det i microsoft access. Det er mere eller mindre lige til og ret enkelt hvis man kan finde ud af at navigere en help fil. Så det vil jeg nok umiddelbart anbefale til et lille projekt som dette :) Ved godt det ikke er php, men.. :)
Avatar billede stoiss Nybegynder
13. november 2005 - 21:45 #2
hmm.. ja det har du ret i, det snakkede den gamle også om at det var meget nemmere, men det er jo ikke sjovt :) vil gerne lære mere omkring Php/MySql, derfor sagde jeg at jeg gerne ville lave det for ham :) du har ik nogen ideer, hvad skal jeg lave at filer, og hvordan skal min tabel struktur se ud ?:) bare små "fif" måske?:P

.S
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 21:58 #3
Tjoeh .. hvilke data skal du have i din database?
Et eks kunne være.
"titel" "år" "genre" "numre" .. "bruger kommentar". Og umiddelbart vil jeg sige at det hele bare skal smides i en stor tabel, der vil jo næppe komme de helt store søgninger i en sådan database, og sikkert heller ikke de vilde kryds referencer.
Jeg kender desværre ikke så meget til PHP, endnu, så den del kan jeg ikke svare dig på :)
Du skal bare tænke på, at "den gamle" også skal kunne finde ud af at bruge det, og hvis du skal lave det som php, så skal det jo ligge på nettet, og hvad så hvis serveren er i udu? :)
Avatar billede stoiss Nybegynder
13. november 2005 - 22:04 #4
genre, kundstner, år og nummere ja, brugerkommentar tror jeg ikke er nødvendigt... men hvordan kan jeg dele detop så "nummerne" kommer på en side for sig selv :-/
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 22:05 #5
Det klarer du jo med en SQL søgning. "SELECT numre FROM pladesamling WHERE plade=minplade" ?
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 22:06 #6
Måske skal du gabe over et lidt mindre php projekt først? :)
Avatar billede stoiss Nybegynder
13. november 2005 - 22:10 #7
hmm... har arbejdet meget med php et stykke tid nu, og er træt af at lave nuhedssystemer, tagwall's og andre små dumme ting :) så vil prøve det her :) jeg må prøve mig lidt frem :)
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 22:12 #8
Hvor meget erfaring har du med databaser?
Avatar billede stoiss Nybegynder
13. november 2005 - 22:14 #9
hmm... ikke særlig meget, det er inden for det sidste jeg er begyndt at rode med MySql ..
Avatar billede hanne_e Nybegynder
13. november 2005 - 22:17 #10
Hej - jeg ville bare lige sige at http://www.eksperten.dk/spm/53596 handler om lidt af det samme - det endelige "svar" er der ikke, men du kan få nogle fifs - og så er der nogle links, du måske kan bruge.
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 22:25 #11
Hvis du har styr på hvordan man søger i en database med SQL, så er du allerede godt på vej. Så håber jeg bare at du har styr på hvordan man klarer forbindelsen til databasen i php :)
Avatar billede pallotto Nybegynder
14. november 2005 - 12:18 #12
Hvor lost er du egentlig?. Prøv at lave det i små dele, så er projektet ikk så stort at gå igang med. Og man bliver hurtigere færdig med det man godt vil.
Jeg vil godt hjælpe dig hvis du har nogen bestemte spørgsmål. Send en mail til lyn@lynild.dk hvis vi skal finde ud af noget.
Bare lige så du ved det. Jeg vil ikk lave det for dig. Men hjælpe dig.
Avatar billede stoiss Nybegynder
14. november 2005 - 21:09 #13
razmataz -> jeg kan godt connecte til min database og smide data ind :) se evt. www.tossen.1go.dk/testside/index.php det er hvad jeg er nået til :) skriver så lidt med pallotto nu, og håber på at han kan hjælpe mig, men han er tilsynladen gået i stå :(
Avatar billede stoiss Nybegynder
23. januar 2006 - 17:38 #14
.
Avatar billede stoiss Nybegynder
23. januar 2006 - 17:38 #15
.