Avatar billede lonepeter Novice
13. november 2005 - 19:01 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Slibning af køkkenknive

Hejsa...

Vi har nogle Zwilling knive som jeg godt kunne tænke mig at prøve at slibe på en slibesten (Zwillings Twin Stone)

Men inden jeg kaster mig ud i projektet, og køber stenen kunne jeg godt tænke mig en udførelig guide i hvordan man korrekt sliber en køkkenkniv på sådan en slibesten...

Jeg har googlet lidt rundt, men synes ikke rigtigt at jeg kan finde nogen ordentlig guide der tydeligt beskriver hvordan man opnår det korrekte resultat.

Er der nogle af jer andre der kender til sådan en guide eller har mere held til at finde den end jeg....??!

Peter
Avatar billede frkhansen Nybegynder
13. november 2005 - 19:37 #1
Har du set denne, da du googlede rundt ?
http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=8236

Bortset fra det......så er det vist ikke helt ligemeget, hvordan man gør det.
Du får også lige disse.

http://www.hol.dk/traad.asp?fID=19&tID=174119

http://www.stougaardcorporation.dk/info/vedligeholde.htm
Avatar billede lonepeter Novice
13. november 2005 - 20:18 #2
frk hansen, jo jeg har fundet de samme sider selv. Men jeg synes ikke at der er nogle af dem der giver en ordentlig forklaring på hvordan man sliber en kniv på en slibesten, altså hvilken vej man skal føre kniven, om det skal være i cirkebevægelser etc.

Jeg er iøvrigt med på det med strygestålet men det er jo ikke en egentlig slibning.
Avatar billede themom Nybegynder
13. november 2005 - 20:26 #3
Avatar billede lonepeter Novice
13. november 2005 - 20:29 #4
themom, jeg synes bare at jeg engang har hørt at man kun må slibe den ene vej og ikke i cirkelbevægelser...
Avatar billede themom Nybegynder
13. november 2005 - 21:05 #5
så et program for nylig om dette, og det må man gerne ,kniven skal bare holdes i vinkel.Du kan også slibe i fremadrettede bevægelser 10-15 gange ,små sektioner af gangen og derefter vende den om.Hvis kniven er meget sløv,kan du starte med en grov sten og derefter en fin.Stenene findes med en af hver .Den grove skal ikke have vand,men den fine skal være våd når du gør det.
Avatar billede themom Nybegynder
13. november 2005 - 21:09 #6
ikke fremadrettede ,men ind mod dig selv :), sorry
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2005 - 21:30 #7
Det ville forbavse mig meget, hvis der ikke fulgte en guide med til stenen (eller rettere "stenene", for du skal nok have mindst to: en grov og en fin). Hvis du bor i hovedstadsområdet, kunne du henvende dig her: http://www.hwl.dk/Default.aspx . De lever at at sælge bla. knive og sliber dem også for folk.

Det samme gør Imerco, så måske du kan få hjælp dér.

Hvis du abonnerer på Jyllands Posten, kan du muligvis få adgang til deres arkiv. De bragte for et par år siden en lang og meget grundig artikel om emnet. Jeg kan godt finde artiklen, men jeg kan ikke få lov at læse den :-(

Hvis du kan læse "udenlandsk" (engelsk), tror jeg egentligt denne artikel vil kunne hjælpe dig: http://www.i4at.org/lib2/knife.htm

Ellers er der måske noget her:
http://www.google.dk/search?q=how+to+sharpen+a+knife&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official
Avatar billede lonepeter Novice
13. november 2005 - 21:49 #8
themom, din fremgangsmåde med at trække kniven ind mod sig selv, er det det samme du mener som palau, der er på figur 3 på det midterste link i hans kommentar?

palau, jeg vil lige prøve at få "tykket mig igennem" den engelske artikel du linker til, den virker umidlbart meget fin....
Avatar billede lonepeter Novice
13. november 2005 - 21:54 #9
palau, som nævnt synes jeg at din artikel virker meget forklarende, men jeg synes sgu at den er svær at forstå... - det ville sgu være rart med en artikel på dansk...

Men du har måske nok ret i at der følger en brugsanvisning med sådan en slibe sten, det ville da være meget rimeligt i hvert fald...
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2005 - 22:04 #10
Ja, det er underligt, at der ikke findes noget info på dansk, da det jo faktisk er et ret interessant emne. Jeg nyder i hvert fald at pusle om mine kokkeknive.

Prøv nogle af linksene fra min googlesøgning. Måske er de bedre til at forklare.
Avatar billede lonepeter Novice
13. november 2005 - 22:13 #11
Palau, ja, jeg må lige kigge lidt nærmere på det når jeg er lidt mere vågen... :-)

Hvordan sliber du dine egen knive?

Smid et svar så deler du points med themom
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2005 - 22:31 #12
Jeg passer MEGET godt på dem ved ikke at bruge dem til andet end det de er beregnet til og holder dem langt væk fra hårde knogler og andet der kan skade skæret. Derfra kommer man langt med et keramisk strygestål til lige at rette æggen i ny og næ.

Jeg har dog slebet mange jagtknive mm. og der bruger jeg altid en grov og en fin sten og derefter et strygestål. Det er individuelt, hvordan jeg gør med den enkelte kniv. Det afhænger helt af typen, og hvilken type skær man ønsker. Knive der er slebet med en lille vinkel bliver meget skarpe, men skæret er ikke så holdbart. Med en lidt større vinkel bliver kniven også skarp, men skæret holder bedre. Nogle knive skal slibes så æggen vender en bestemt vej, alt efter om brugeren er højre- eller venstrehåndet.

Det er ikke nogen videnskab. Og hvis du går lidt forsigtigt til værks, er det jo muligt at rette eventuelle fejl uden at det ødelægger kniven. Jeg tror at hvis du læser lidt om emnet, vil du hurtigt blive i stand til at afgøre hvilken teknik der passer bedst til dit behov.

Men husk, at en kniv kun skal slibes på en sten, når den har været brugt længe, eller man ved et uheld har lavet et hak i den. Det er ikke noget man skal gøre i flæng. Så længe æggen er intakt, kan den let rettes op med et strygestål.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2005 - 22:34 #13
Ellers tak, jeg skal ikke have points.
Avatar billede lonepeter Novice
13. november 2005 - 22:57 #14
Jo, jeg vil læse lidt mere om det inden jeg kaster mig ud i det, jeg overvejer også lidt at lade en proff om det... - knivene er omkring 3-4 år gamle og er kun blevet ordnet på strygestår indtil nu. Idag har jeg så købt sådan en dims fra Zwilling, med et par hjul i som skulle kunne skærme dem, men jeg skal lige love dig for at det ikke var en succes, nok blev de måske mere skarpe, men skæret blev helt vildt bulet så det er ikke noget at anbefale...
Avatar billede themom Nybegynder
13. november 2005 - 23:03 #15
Jamen så takker jeg da mange gange :)
Avatar billede lonepeter Novice
15. november 2005 - 18:03 #16
Lige for at følge op på tråden...

Jeg besluttede mig for at få et professionelt sliberi til at slibe dem for mig. Det var faktisk billigere end jeg havde regnet med, kr. 88,- for alle fire knive og så var det endda inklusive moms... :-)
Avatar billede themom Nybegynder
15. november 2005 - 19:02 #17
så er du jo klar til al julemaden ;)
Avatar billede lonepeter Novice
15. november 2005 - 20:03 #18
:-)
Avatar billede mllaursen Praktikant
11. august 2013 - 10:43 #19
Hej.
Når du skal til at vælge strygestål til at vedligeholde din kniv, efter du har slebet den med en slibesten, er den en lille artikel her du måske kan bruge:
http://www.artikeltorvet.dk/hvilken-type-strygestal-skal-jeg-valge/

Mvh Michael