Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 11:16 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Problem i forb. med Geninstallation af Windows XP

Min PC er gået i udu og ville kun starte i fejlsikret tilstand.
Jeg har derfra uden held prøvet at finde fejlen, hvorfor jeg vælger at reinstallere xp, men den loader bare de primære filer og siger "winddows starter" og kommer aldrig længere.
Så hentede jeg de 6 bootdisketter, samme resultat.
Så prøvede jeg istedet med windows 98, den meddeler at der er fejl i en boot sektor.
Jeg var ude for nøjagtig den samme problemstilling sidste år, hvor en bekendt som flashede min bios, derfor prøvede jeg også dette, stadig uden held.
Skal lige nævne at jeg selvfølgelig har valgt systemgendannelse uden at det dog har hjulpet overhovedet, faktisk fik en systemgendannelse jeg foretog i gå, hvor jeg gik en måned tilbage, (det tog en krig) computeren til nu ikke at virke i fejlsikker tilstand. Jeg når frem til hvor jeg logger på som administrator eller bruger og så ej længere.

mvh
Michael
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 11:30 #1
LAv en fuldstændig scandisk på dit bootdrev, med blok undersøgelse.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. november 2005 - 11:36 #2
razmatez> fint svar - men husk at skrive hvordan. Det er ikke alle der ved hvordab det gøres....
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 11:44 #3
ja, den enste måde hvorpå jeg kan kommunikere med pcèn på nu er via bios og dos.
Jeg har en win 98 startdiskette som jeg lige checker om scandisk ligger på.
Hmm, det gør den ikke, så jeg skal altså ud at finde den på nettet et eller andet sted ik`? :)
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 11:44 #4
he he ... nårh ja :)
Start din computer, åben stifinder, egenskaber for drev C, værktøjer, scandisk.
Klik så i fuldstændig scan? ( ved ikke hvad det hedder på dansk udgave ), og så beder den dig sikkert om at genstarte computeren. Sæt dig tilbage og nyd en kande kaffe, mal din garage, slå græsset og ring til konen, så burde den være færdig når det er gjort.
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 11:45 #5
brug fdisk og se om din partition er som den skal være, lav en format af C: og prøv så at boote på din winxp cd.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 11:53 #6
okay, jeg kører nu fdisk og vil slette partitionen og lave en ny, den meddeler at der hverken er primær dos-partition, udvidet ditto eller logiske dos drev på den udvidede dos-partititon. Hvilket kun efterlader punkt 4. "slet ikke-dos-partition." Her finder jeg så også min HD.
Format kommandoen ligger ikke på min dosdiskette, hvordan kan jeg så formattere?
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 11:58 #7
har du slettet og oprettet en ny partition? Hvis dette er tilfældet burde du kunne installere windows nu
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. november 2005 - 12:03 #8
Hvis du kun har punkt 4, skal du selvfølgelig bruge denne - din harddisk er sikkert i NTFS format.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:03 #9
er i fuld gang med at oprette primær dos-partition. den kontrollerer drevintegriteten pt.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:04 #10
hej john, ja det er den.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:07 #11
ok, gl. partition slettet og ny lavet. Jeg booter fra win xp cd`en og windows setup hænger stadig fast efter at have loaded opstartsfilerne, når stadig til skærmbilledet "setup is starting windows" kan altså ikke komme til at formattere drevet den vej
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. november 2005 - 12:08 #12
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 12:13 #13
check om bios er sat til aktiv virus beskyttelse.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:14 #14
jeg brugte killdisk sidste år ved samme problemstilling uden nogen forandring, men jeg prøver selvfølgelig lige igen.

Som jeg skriver går installation i stå, både når jeg booter fra win xp og bootdisketter.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:16 #15
jeg har boot virus detection til Enabled
Avatar billede fromsej Praktikant
13. november 2005 - 12:17 #16
Prøv at disable den.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:18 #17
øhhh? Virkelig? Nu begynder jeg at ryste på hånden ! :)
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 12:19 #18
Det er altid en dårlig ide at have boot virus detection slået til :)
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:20 #19
????? tager i gas på mig? :)
Avatar billede fromsej Praktikant
13. november 2005 - 12:24 #20
Nej, hvis den er aktiveret får du ikke lov at skrive i Bootsektoren.
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 12:24 #21
Næh, jeg har aldrig slået min til, alle normale virus beskyttelses progs klarer normalt denne funktion ganske glimrende. Tror heller ikke det er det helt store udbud af boot virus'er der findes på markedet mere faktisk.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:25 #22
Det var som syv sytten! Jeg iler med at disable!
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:27 #23
hænger desværre stadig under setup.:(
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 12:30 #24
hmmm.... ok... prøv at bære din computer op på taget og smid den ud.. det hjælper måske ;)
Kan du lige liste op hvilke partitioner du har på dit c drev?
Prøv evt. fdisk c /MBR .. tror nok det er sådan
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:35 #25
Hej razmataz, har dæleme lyst til det!!
den vil ikke lige æde denne kommando-linje, men under vis partitionsoplysninger, står der partition C: 1 status A Type Pri Dos 58643 MB
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 12:36 #26
Kommer den med en fejl med fdisk /MBR?
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:38 #27
nu har jeg lige skrevet som du har skrevet ovenfor fdisk/mbr, den åd den åbenbart.
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 12:39 #28
oki, prøv install nu´?
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:43 #29
iler :)
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 12:45 #30
Hvis det ikke virker, så prøv evt at smide disken over i en anden computer, begynd windows install, og når den genstarter, så flår du disken ud og smider den over i den anden computer og starter, så burde installationen fortsætte hvor den slap.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:47 #31
desværre ingen ændring :(
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:49 #32
ja, desværre er denne pc jeg sidder ved ata66 og den ny ata100 så det kan jeg vel ikke. Men jeg prøver at finde en anden. Bliver dog ikke idag
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:54 #33
prøver install via de 6 boot disketter i desparation :(
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 12:54 #34
hmm.. kan faktisk ikke huske om det kan lade sig gøre at smide en ata100 disk i en ata66 controller?
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 12:55 #35
no problemos, jeg finder een ata100 kontroller hos en kammerat og prøver det. Lyder som et godt råd.
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 12:58 #36
kan du egentlig boote direkte på disken nu?
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 13:00 #37
er ikke sikker på at jeg forstår dig rigtigt, der er jo ikke noget operativ system på disken?
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 13:02 #38
nu har jeg klasket den 6. boot diskette i og får den lakoniske besked: Please wait.
Der er vist ingen grund til at holde vejret af den grund :(
Avatar billede mulkurul Nybegynder
13. november 2005 - 13:17 #39
Jeg siger mange tak for alle de gode forslag.
Kommer til at vente med videre tiltag til jeg får adgang til en anden computer med ata100 controller.
fortsat god weekend.

mvh
Michael
Avatar billede razmataz Nybegynder
13. november 2005 - 15:36 #40
fdisk /MBR smider en master boot record ind på dit drev, så det burde være muligt at boote efter den kommando.
Avatar billede razmataz Nybegynder
14. november 2005 - 13:53 #41
Var det løsningen eller?
Avatar billede mulkurul Nybegynder
16. november 2005 - 11:02 #42
hej razmataz,

desværre du. Jeg har opgivet.
Men tak for alle dine mange forslag :)
mvh
Michael