Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
13. november 2005 - 11:05 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Remote access til server 2003

Jeg har brug for at kunne styre en computer med server 2003, som står på mit arbejde, hjemmefra. Det skulle gerne være sådan at jeg kan overtage skrivebordet, men kan dette lade sig gøre over internettet? I givet fald hvordan sættes det op og hvilke porte benyttes
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2005 - 11:26 #1
Anbefaling at lave en VPN tunnel til noget andet udstyr end din Windows 2003 og så på den måde få adgang.

Jeg anbefaler IKKE at man bare åbner fjernskrivebord porten udefra.
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
13. november 2005 - 11:55 #2
gider du forklare lidt mere om hvad vpn er og hvordan det kan bruges i mit tilfælde
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2005 - 12:00 #3
VPN = Virtual Private Network

Det bruges til at lave en krypteret tunnel mellem dig og arbejdspladsen, sådan så du kan tilgå netværket.

Som sagt anbefaler jeg ikke at du laver forbindelsen til din Windows server, men til en fx. VPN gateway som fx. kører Linux eller, amn kan købe routere som kan lave VPN forbindelser.
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
13. november 2005 - 12:07 #4
jeg vil helst undgå at skulle rode med linux hvis jeg kan slippe for det :-)

Hvordan er forbindelsen når først den er oprettet. Får man grafisk forbindelse (tilgang til skrivebord) eller får man tilgang til de delte drev på serveren eller ... ?
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2005 - 12:17 #5
Du kobler maskinen på som om at du sad på arbejdet, dvs. du kan alt som om du sad på arbejdet.
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
13. november 2005 - 12:32 #6
Kender du et godt sted på nettet som beskriver opsætning af VPN i detaljer?
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2005 - 13:16 #7
Kender ikke lige et godt sted da opsætning af VPN er meget afhængig af hvilkem komponenter du bruger til det.
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
13. november 2005 - 14:14 #8
Jeg har selv fundet nogle sider om det. Så jeg må til at læse lidt om det :-)
Gider du skrive et svar
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2005 - 14:15 #9
Har du link så man kender dem til en anden gang ?
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2005 - 14:59 #11
Som sagt er anbefalingen ikke at gøre det på samme maskine og samme styresystem som resten af dit netværk.
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
13. november 2005 - 18:36 #12
Nej det kan jeg forstå, men resoursemæssigt syntes jeg ikke jeg har andre muligheder
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2005 - 18:48 #13
Dvs. du/din arbejdsplads er villig til at gå på kompromi med sikkerheden ?
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
13. november 2005 - 20:50 #14
ja
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
13. november 2005 - 20:54 #15
For det er kun lige i opstartsfasen 2-3 måneder det skal bruges
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2005 - 21:22 #16
Nu er jeg nysggerig ? Hvilken Router har I på forbindelsen ?
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2005 - 21:24 #17
Man kan få en rimelig penge købe en Router med indbygget VPN gateway.
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
14. november 2005 - 18:38 #18
D-link et eller andet, kan ikke huske det
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
14. november 2005 - 18:38 #19
Kan du ikke forklare hvad det er er der er farligt med det jeg gør, er nemlig ikke sikker på at jeg har opsnappet pointen
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
09. februar 2006 - 13:28 #20
Jeg lukker