Avatar billede arcanex Nybegynder
13. november 2005 - 06:03 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dram timings too low?

Hej. Jeg har et problem som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Idag da jeg startede computeren op, kom den med at mine dram timing er for lave. Jeg har ikke ændret i noget som helst, og har aldrig overclocket noget. Så forstår det ikke lige, nogle der kan fortælle mig hva det kan være?
Avatar billede huset Praktikant
13. november 2005 - 08:52 #1
Prøv at resette BIOS til default
Avatar billede huset Praktikant
13. november 2005 - 08:55 #2
Alt tyder på - trods du siger du ikke har clocket maskinen, at det er grundet clocking :D

DRAM CAS Timing Delay

DRAM is organized by rows and columns and accessed through strobes. When a memory read or write access is performed, the CPU activates the "Row Access Strobe" to find the row containing the required data. Afterwards, a "Column Access Strobe" specifies the column. RAS and CAS are used to identify a location in a DRAM chip.

Suggestion: The default CAS is no delay but if you have slow DRAM memory you should use a value of 1 state delay.

DRAM Read Timing

Memory reading of stored data is accomplished using specific memory words called "DWords". To speed-up the reading process a set of 4 or 8 of these "DWords" are read in a sequence.

In clock cycles it gives x-y-y-y where the y corresponds to the DRAM Read timing.

EDO memory modules normally use x222 and x333 while FPM memory uses x333 and x444. Usually these settings are offered by the mean of combined values like x222/x333 or x333/x444, where the higher values are for FPM memory and the lower values for EDO DRAM memory.

Suggestion: Try the lowest values and if you don't have any problems after running your most demanding applications then it looks like it is the right setting for your memory! If your computer experiences crashes, freezes or even refuses to boot, come back to a higher value.

DRAM Write Timing

This setting is used for the write timings and is applied to both FPM and EDO memory.

Suggestion: Try the lowest values possible. Test your system and again if your computer experiences crashes, freezes or even refuses to boot, come back to a higher value.
Avatar billede arcanex Nybegynder
13. november 2005 - 09:10 #3
Jeg har ikke overclocket, det er jeg helt sikker på :) Det eneste jeg har kørt med er high settings i bios, men sjovt nok var det noget tid efter jeg resettede den og satte den til normal, at den kom med den fejl. Kan det være rammene som der er fejl på? Prøver at rode med de timings, og se om det hjælper.
Avatar billede huset Praktikant
13. november 2005 - 09:13 #4
Nej hold dig fra at rode med noget hvis ikke du har 110% styr på dette!

Gå ind i BIOS og vælg default settings - save and exit
Avatar billede arcanex Nybegynder
13. november 2005 - 10:07 #5
Jeg er ikke helt ude på herrens mark når det kommer til computere, har meget styr på det hele, og kender alt til bios´en blandt andet :) Det jeg bare var i tvivl om var det med de timings, da jeg ikke har overclocket før eller sat mig ind i hva det betyder. ´Men tak for svarene, man lærer noget nyt hverdag :)
Avatar billede arcanex Nybegynder
13. november 2005 - 10:07 #6
Smid et svar, så er der point
Avatar billede huset Praktikant
13. november 2005 - 12:21 #7
hehe bare godt at kunne hjælpe