Avatar billede safl Nybegynder
21. april 2001 - 19:23 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Duron 750mhz

HellO!
Jeg har brug for råd og erfaringer ved overclocking af en Amd Duron 750mhz min box er således:

Soltek SL-75KAV, Socket A Bundkort, Via KT133A Chipset
128mb 100mhz ram
AMD Duron 750MHz, Socket A
Thermaltake Volcano II. Aircooler til Socket A
Quantum 40 GB, 7200 Rpm, 2 MB Cache ATA100
Asus Geforce 256 Deluxe
ISA Ne2000 netkort
PCI Maxi Fortissimo lydkort

Hvordan får jeg mest ud af dette system?
Avatar billede makse Nybegynder
21. april 2001 - 19:25 #1
Avatar billede safl Nybegynder
21. april 2001 - 19:32 #2
Det jeg har brug for er mere overclocking erfaringer, om jeg egentlig burde investere i nogle hurtigere ram og derved hæve FSB\'en og køre med en lavere multiplier. Og hvor meget nogle har fået deres Duron op på. Hvornår den er blevet ustabil, hvor vigtig luft ventilationen i kabinettet er osv.
Avatar billede teknik Juniormester
21. april 2001 - 19:55 #3
gennemsnitligt så Max\'er 750\'eren ud ved 900-950Mhz, mener at enkelte har nået de 1000, men det kræver en hel del held - og en rigtig god køler...volcano er vist ok ;-)

Typisk, så sættes Vcore op på Max. (1,85V ??)og L1 broerne på CPU \"lukkes\" ved at tegne imellem prikkerne med en blyant.

Nu har Soltek kortet jo en OC-venlig funktion...tror det er \"Red Storm\" den hedder.

Den skruer simpelthen frekvensen op indtil systemet bliver ustabilt, og fortæller så hvad resultatet blev.
Erfaringen er dog, at den fundne værdi er lige i overkanten, men det er en god vejledning.

Så øg Vcore kør \"red storm\"...og sæt så systemet til 30-50Mhz lavere end det fundne resultat...så burde det køre godt.
mht. RAM, så er merydelsen ved at gå fra 100 til 133Mhz rimeligt væsentlig(SVJV omkring5-10%!), så det kan sagtens betale sig.

mvh :-)
Teknik

Avatar billede safl Nybegynder
21. april 2001 - 20:10 #4
ahh det var guf :) hvorfor skal Vcore sættes op? øger det ikke blot varmen og chancen for at lave min dejlige nye duron om til et toastbrød? En forøgelse af FSB\'en giver også en hurtigere \"ALL-ROUND\" system ydelse ikke? Pci-bus, Agp-Port ik\'? Er det nødvendigt at bruge det gamle blyanttrick? Klarer soltek boardet ikke dette?
Avatar billede teknik Juniormester
22. april 2001 - 00:09 #5
Vcore:
At øge Vcore er nøglen til at nå 50-100Mhz mere...Men jo det varmer...og der er også en risiko, men den er ikke voldsom hvis du holder dig til 1,85V eller lavere.
Prøv blot først  - ude at øge Vcore, så kan du jo se om du er \"tilfreds\".

..Springet fra 100>133 bevirker at PCI clock ænderes fra 1/3 FSB til 1/4 FSB, så lige med den setting er der ikke noget at hente på PCI/AGP.......grænsen for skiftet ligger omkring ved 124Mhz.
Optimalt er 140-150Mhz, som giver nogle% ekstra på PCI/AGP port...men det er ikke altid at kortene vil \"lege med\", så start med blot at bruge multiplier, så du har en ide om hvad der er muligt og stabilt...
Når du ved at den fx. er stabil ved 9x100Mhz, ja så kan du begyde at eksperimentere med fx.
8,5x105=892 eller 6,5x140=910 (hvis du har fået nye ram)
892Mhz med FSB 105 vil yde en del mere end 900Mhz med FSB100 - det er pga. virkingen på PCI/AGP frekvensen, som du selv siger.
Især fordi det \"altid\" er grafikkortet/AGP-porten, som er \"flaskehalsen\" i et hurtigt system som dit.

L1 broerne...Nogle CPU\'er er \"Unlocked\" fra fødselen, men jeg - tror - ikke at Boardet i sig selv klarer det for dig...
Avatar billede tkirk Nybegynder
22. april 2001 - 20:53 #6
Boardet KAN simpelthen ikke klare en sådan sag :)

Man kunne nok egentlig godt få en sådan Duron til at nå 1GHz, men det kræver lidt mere køling end den Volcano II vidst kan klare...
Avatar billede desperado Nybegynder
23. april 2001 - 14:29 #7
> salf
Du kunne evt købe de der PC166 Ram og køre cas 2 på dem og så en bus over 133.. evt 140 Men hold et godt øje på pci bussen..
Avatar billede clatelopspoi Nybegynder
23. april 2001 - 22:20 #8
Det kan også være det ikke er nødvendigt at købe nye RAM mine PC100 RAM kører 150 Mhz på samme bundkort...Du kan jo prøve at sætte dine RAM til 133Mhz i BIOS og se om de kan køre med det!
Avatar billede tkirk Nybegynder
23. april 2001 - 22:26 #9
150MHz?!? DaNG!
Avatar billede clatelopspoi Nybegynder
23. april 2001 - 22:45 #10
Ja! Jeg synes også det er fantastisk!
Avatar billede tkirk Nybegynder
23. april 2001 - 22:50 #11
No s**t! :)

Hvis bare mine RAM ville mere end 124MHz, så ville jeg være glad.

Er du SIKKER på det ikke er en stang PC-133? For det lyder kanon-vildt!
Avatar billede safl Nybegynder
24. april 2001 - 12:31 #12
Man kan jo altid prøve :) Jeg fik mit dejlige udstyr igår og det viste sig desværre at motherboardet var defekt :( Så nu skal lortet sendes tilbage til jylland igen så der går lige fem arbejdsdag :( grrr...
Men hvilke benschmark-programmer kan i anbefale? Quake 3 (fps test) og 3dMark2001 har jeg, men hvilke andre er gode?
Avatar billede tkirk Nybegynder
24. april 2001 - 12:41 #13
SiSoft Sandra, SysMARK 2000...
Avatar billede teknik Juniormester
24. april 2001 - 15:38 #14
Wintune www.wintune.com
Avatar billede clatelopspoi Nybegynder
24. april 2001 - 23:06 #15
TKirk>>> Nej det er ikke PC-133 RAM det er bare nogle billige Noname RAM fra Bilka eller sådan noget...
Avatar billede safl Nybegynder
03. maj 2001 - 20:17 #16
jeg er træt af prc-data.dk gode priser og god service men deres returvare system er ikke funktionelt!
Avatar billede frifoed Nybegynder
10. maj 2001 - 06:57 #17
Kræver Socket A boards 300w strømforsyning?
Avatar billede teknik Juniormester
10. maj 2001 - 23:41 #18
>>frifoed
Næh, men det anbefales - under 250 Watt anbefales ikke...det er dog ikke den samlede watt ydelse, som egentlig er \"kritisk\", men kun ydelsen på den ene spænding, ...mener det er +5Volt...Der er derfor en del PSU\'er, som har betegnelsen \"athlon approved\" eller lignende vedhæftet.

Men når den samlede watt ydelse er \"høj\", så følger de enkelte jo gerne trop, så der er normalt aldrig problemer, når man vælger en god stor PSU.
Avatar billede safl Nybegynder
17. maj 2001 - 08:00 #19
Jeg har nu langt om længe fået min Duron tilbage fra rep. den kører som en drøm! dog er den ikke overclocket da jeg lige vil have ordentlig ventilation i kabinettet først og en ordentlig køling til mit skærmkort.