Avatar billede pyrofreak Nybegynder
21. april 2001 - 16:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fra 12V til 7V

Jeg vil gerne give min CPU KØLER 7V i stedet for 12V - For at få en mindre støjende PUTTER =)

Er der overhoved ikke nogen der har prøvet det selv som kan hjælpe ???

Hej hej
Avatar billede hotpop Novice
21. april 2001 - 16:42 #1
luk det her spørgsmål da man kun må oprette det een gang!
Avatar billede hotpop Novice
21. april 2001 - 16:43 #2
Avatar billede pyrofreak Nybegynder
21. april 2001 - 16:43 #3
Siden ingen svare på det andet har man vel lov til at omformulere sig
Avatar billede hotpop Novice
21. april 2001 - 16:45 #4
nej! Det er det samme spørgsmål så luk spørgsmålet.
Avatar billede pyrofreak Nybegynder
21. april 2001 - 16:49 #5
ok

Dette spørgsmål er hermed LUKKET!!

Men vær venlig at skrive til mig på

pyromaniac@mailme.dk
Avatar billede hotpop Novice
21. april 2001 - 16:49 #6
ikke nok at afvise. du skal lave et svar selv og acceptere dit eget svar.
Avatar billede hotpop Novice
21. april 2001 - 16:49 #7
ok det er lukket. Og nej jeg mailer dig ikke!
Avatar billede cyberjam Nybegynder
21. april 2001 - 16:54 #8
jo jeg har da gjort det!

Jeg brugte en strømtyv som den der følger med en Blue Orb.

Der sidder \"tyvledninger\" fra 12v ledningen og en jord-ledning (0 volt), hvilket giver en spændingsforskel på 12v. Hvordan får man så 7v?

Jo, man fjerner simpelthen de 2 af de fire ledninger fra strømtyven hvor der ikke sidder udtag til blæser-stikket. Derefter tager man den sorte ledning hvor blæseren normalt får jord fra, og sætter den der hvor 5volt-ledningen originalt sad. Dermed får man en spænding på 12-5 volt = 7volt til blæserens udtag.

Det kan være svært at forklare det uden tegninger, men jeg prøver lige at lave et diagram:

Før:

I I I I
    ^ ^
    Dette er stederne hvor de små ledninger der går til blæseren sidder.

efter:

I    I
^    ^
Dette er de nye steder hvor ledningerne/udtagene til blæseren sidder, hvilket giver 7v :) læg mærke til at der nu ikke sidder nogen ledninger i midten. På denne måde kan du forresten også lave flere ens modificerede strømtyve og sætte dem efter hinanden, men man skal selvfølgelig ikke bruge det her til andre enheder end blæsere!

sig endelig til hvis der er elementer der skal forklares yderligere.
Avatar billede pyrofreak Nybegynder
21. april 2001 - 16:56 #9
Det her er da latterligt - Jeg har sku ikke fået en skid hjælp til mit spørgsmål. =)

Det plejer sku ellers at være godt herinde - Men det her er sku et MINUS til jer!!
Avatar billede pyrofreak Nybegynder
21. april 2001 - 16:59 #10
Fedt nok Cyberjam - Men du har ret i at det er svært at forstå uden billeder.

Har du tid til at hjælpe mig lidt videre og guide mig lidt. Så kan vi jo snakke lidt nemmere over ICQ

Avatar billede makse Nybegynder
21. april 2001 - 17:11 #11
Hvis vi går ud fra de alm. 4 polet stik, med rød,sort,sort,gul.
For så at køre 7 Volt skal du sætte blæserens \'+\' på den gule ledning (12V), og blæserens \'-\' på den røde ledning (5V)
Avatar billede pyrofreak Nybegynder
21. april 2001 - 17:19 #12
der er tre ledere på min køler

Rød - Sort - Gul

Har jeg ret i at Sort er Plus og gul er Minus ??
Avatar billede makse Nybegynder
21. april 2001 - 17:27 #13
Det er svært at sige, hvad der er plus og minus. Normalt er den midterste til RPM tælleren.
Avatar billede cyberjam Nybegynder
22. april 2001 - 12:24 #14
per standard er sort jordforbindelsen (0v), derfor mener jeg at den sorte ledning skal sættes til 5volt.