Avatar billede johnole Nybegynder
10. november 2005 - 02:53 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Kalibrere skærmen?

Er der nogen der ved hvordan man kalibrere sin skærm?
Jeg bruger meget tid på at se på fotos på nettet. Der var så en der spurgte om jeg have kalibreret min skærm rigtigt.

Nogen der ved hvordan?
Avatar billede Beach Mester
10. november 2005 - 03:03 #1
Mange gange så følger der en stump kode med til grafikkortet. Hvad har du sidende i din maskine?

//Beach
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. november 2005 - 07:02 #2
Du skal kalibrere skærmen ved hjælp af en lysmåler. Og dermed justere den til de mest korrekte farver ud fra en fastlagt procedure. Det er professionelt udstyr. Ud over farverne skal lysudbyttet også kalibreres.

Beach foreslår at du gør det via grafikkortet, dette vil også virke, men kun indtil du skifter skærm og kun mens skærmen er varm. En skærm er cirka en time om at blive varm. Desuden kræver det stadig et eksternt udstyr der "ser" på skærmen.
Avatar billede johnole Nybegynder
10. november 2005 - 12:27 #3
Ok. Det lyder sku for indviklende og avanceret:-)

men tak for indsatsen gutter (Evt. gutinder).

Læg et svar.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. november 2005 - 14:31 #4
svar
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. november 2005 - 14:31 #5
svar
Avatar billede Beach Mester
11. november 2005 - 02:58 #6
svar->

...Og så svært er det altså heller ikke:-)

Det prog. der tit følger med et grafikkort sætter dig i stand til at jurstere gråtoneskalaen så sort er sort og hvidt er hvidt. Derefter er der farverne der godt nok kan volde nogle problemer, men med en lup og lidt tålmodighed så kan man også få dem op og køre sådan til bedere husbehov. Samtidig får du så også mulighed for at tune grafikkortet sammen med skærmen så man mindsker moré effekten og de styrtende linier (ved ikke lige, ordet taget fra min viden om foto, men kan vel forstås)

Alt i alt skal man regne med at bruge et par timer under de forhold hvor man normalt bruger computeren (altså hvor meget lys mm. der er i rummet hvor skærmen står) og det kan rent faktisk godt betale sig at bruge lidt tid på det. Spec. når man skal redigere (eller se) billeder.

Det james_t_dk henviser til er den helt rigtige måde at gøre det på i den grafiske verden hvor skærm og print skal være 100% overens. Men et er prof. brug, et andet amatør-brug. Jeg kunne da også rigtig godt tænke mig at få en tekniker ud og jurstere mit grej op, men kunne også godt forestille mig at det vil koste en hel del knaster foruden det at farverne på en kold kontra opvarmet skærm er meget forskellig hvilket igen kræver at man timer forinden har arbejdet skærmen op til arbejdstemp. Så jeg kan uden problemer nøjes med amatør-hjemme-kalibreringen *S*

Mange mener ikke at det betyder en brik om man kører på en koldvarm skærm, men det vil du hurtigt opdage hvis du lader skærmen arbejde i nogle timer, derefter kalibrere den op som du kan. Skriv alle indstilningerne ned og luk/sluk for det hele. Lad det stå igen nogle timer i stue-temp. og start så maskin/skærm op igen og kør endnu en kalibrering. Nu skal du pludselig indstille skærmen helt anderledes en før, og jeg snakker ikke små jursteringer:-)

Jeg går lige et tur på nettet for at finde et std-prog du evt kan lege lidt med...

//Beach
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. november 2005 - 07:11 #7
beach>> Lysmålere til prof brug koster fra 40.000 kr. så du har nok ret i at det ikke er billigt at få en tekniker ud og kikke på det. Desuden kan en så billig lysmåler kun levere værdierne for målingen, og desværre ikke selv foretage en justering af skærmen!
Avatar billede Beach Mester
12. november 2005 - 07:10 #8
james_t_dk-->
Kan uden at rødme sige at jeg ikke aner hvad det ville koste, og ved også det er noget jeg nok aldrig ville bruge kroner på da jeg ikke til dato har skulle levere et tryk der lever 100% op til noget som helst. Men det er stadig en hver fotoamatørs store ønske at få en mand ud og få det hele op og spille til den hele store guldmedalje:-)

Det tæteste jeg selv har været på noget der "lugter" var en gut der kom ud i det firma jeg den en gang jobede i for at hjælpe mig med mit flash-anlæg. Det pissede mig rigtigt godt af da jeg skulle køre det ind. Mine eksponeringer (film 6X9) kunne slet ikke holde det som lab kunne lave uanset hvor meget jeg brokkede mig! Det viste sig så ved div. målinger i studiet at de paraplyer jeg brugte tidligere var blevet farvet en smugle gule af? (sikkert røg fra smøger). Det fandt vi først ud af efter at jeg havde sagt OK til at skifte alle de rør der sad i anlæget.

Stig der var blevet sendt ud fra Hoter var selv godt ude at skide, han havde stort set alt deres prof-smarte grej med ud i biksen for at måle og der var både ting til at måle det ene og det andet. Vi gik alle ud fra at det var en fejl i selve anlæget og så viser det sig at det bare en en hascher der har hygget sig med et par parasoller.

Alle--->
Det jeg vil frem til er at uanset om man er amatør eller prof. så skal man self. optimere sit grej efter det man nu skal bruge det til. Det ville være med hovedet under armen at bruge flere tusinde kroner på at få en teknikker ud for at trimme en skærm til view eller print hvis der "kun" skal bruges til "leg" på hjemmefronten. På den anden side så kan en Prof. i salg af tryk ikke sælge ret meget hvis sælger ikke kan prod. et resultat inden dette bliver sat i prod. som holder 100% af det som sælger ønsker.

johnole--->
Jeg har pga. arb. ikke haft tid til at søge på et fornuftigt prog. du kan bruge, man har fri de næste ½ dag så........

//Beach
Avatar billede Beach Mester
13. november 2005 - 05:17 #9
Fandt lige den her-->
http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html
Det han skriver er ikke helt ude i skoven, og der er også links der kan føre dig til HW der også på et ganske højt plan kan bikse din skærm op i superligaen:-)

Elers er der multi mange småprogrammer at finde på Google. Søg på HW +monitor +test +program
Vil pga virus ikke selv gå i krig med at teste og lege med disse, jeg bruger selv bare de prog. jeg har fået sammen med mine grafikkort. Dem stoler jeg lidt mere på end...

//Beach
Avatar billede johnole Nybegynder
18. november 2005 - 19:46 #10
Mange mange tak skal i have:-))))