Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
09. november 2005 - 14:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

D70s kontra EOS 350

Hej.
Jeg har i dag et Nikon D70s med et ED18-70 DX objektiv, problemet er at det undereksponerer meget synes jeg.

Nogen der kender til dette problem? eller vil det være bedre at anskaffe sig et Canon EOS 350 ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. november 2005 - 14:31 #1
Hmmmmm

Jeg tror her vi meget er ude i røde og blå spande, nogle kan bedst lide røde, andre blå. De to kameraer er relativt ligeværdige og forskellene er små. Jeg selv ville nok vælge Canon, men om det løser det specifikke problem kan jeg ikke afgøre.
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
09. november 2005 - 14:39 #2
Canon er jo lidt mindre og vejer under det halve, så hvad det angår er det ok, men vigtigst af alt er billede kvalliteten.

Jeg er umidlbart noget skuffet over Nikon D70s, måden det eksponerer på, mit gamle Nikon CP700 havde ikke dette problem.
Avatar billede ladyhawke Novice
09. november 2005 - 15:09 #3
Du er sikker på det ikke er en defekt? Har du prøvet andre D70'ere med samme problem?
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
09. november 2005 - 15:11 #4
Nej, men jeg har haft sendt nogen billeder til Nikon Danmark, de siger alt er normalt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. november 2005 - 16:26 #5
mit D350 Canon tager også lidt mørke billeder, men ikke værre end at det kan rettes efterfølgende.
Min søn har et Nikon D70 som han er ovenud tilfreds med, men også han får mørke billeder.
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
09. november 2005 - 16:31 #6
Hvis jeg redigerer i Photoshop kræves ca. +10 kontrast og ca. +18 lys for at de bliver som de skal, og det synes jeg er en ganske kraftig redigering, det burde ikke være nødvendigt af et kamera til 8000 kr.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. november 2005 - 17:12 #7
måske er der en firmware der kan rette fejlen
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
09. november 2005 - 17:15 #8
Ja, jeg venter også på at der kommer en opdatering, håber det retter "fejlen" for Nikon Danmark mener jo ikke det er nogen fejl.

Men ellers må jeg prøve et Canon 350 i den lokale Photocare og se disse resultater.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. november 2005 - 17:34 #9
tag dit kamera med til en fotohandler og spørg om ikke der kan laves en sammenligning mellem dit kamera og et Canon 350, resultatet kan vel nogenlund sammenlignes.
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
09. november 2005 - 17:36 #10
Det vil jeg prøve..
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. november 2005 - 18:06 #11
ja, så kan du da ikke komme det nærmere ;o)
Avatar billede lasse_k Nybegynder
19. februar 2006 - 13:43 #12
Problemet kunne også løses ret simplet ved at du satte kameraet til at eksponerer den halve eller  hele blænde over, der er selvføldig den nemme løsning, men det vil uden tvivel fungere hvis ellers det er lige meget den undereksponerer hver gang?
Alternativt; leg lidt med de forskellige lysmålnings metoder, dog burde en sådan fejl aldrig opstå hvis du køre med fuld auto! - så ville det typisk blive lidt overeksponeret i højlyset!
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
19. februar 2006 - 16:05 #13
Det tager altid undereksponeret billeder og på AUTO - jeg har taget omkring 700 fotos, i alle mulige indstillinger, stort set samme resultat hele vejen.
Avatar billede lasse_k Nybegynder
19. februar 2006 - 18:22 #14
Meget mystisk, det samme er tilfældet hvis du bruger blitz ikke?
Har du prøvet at indstille kameraet til at overeksponere(kun muligt i de manuale funktioner så vidt jeg ved)? - og med hvilket resultat, altså hvor mange blænder ved siden af er det, det kan muligvis også hjælpe dig til hvad fejlen kan skyldes!?

Og som svar på dit spørgsmål - så er Canon vs. Nikon som alle andre siger jo en smagssag - Jeg har en EOS300D, som jeg er fantastisk glad for, Har ellers tidligere været mest til Nikon! Så hvis du har muligheden for at lave et bytte, er det selvføldig det nemmeste!
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
19. februar 2006 - 23:07 #15
Jeg har prøvet i manuel og det undereksponerer ca. 2/3
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
20. marts 2006 - 11:56 #16
Lukker