Avatar billede okholm Nybegynder
08. november 2005 - 22:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Meget besynderlig fejl med trådløst netværk - ingen IP tildelt.

Hej eksperter,

Mit problem består i, at et par maskiner ikke får tildelt en IP via DHCP over det trådløse netværk. Jeg har fejlsøgt en del, og er kommet frem til en løsning, som dog ikke er holdbar!
Hvis jeg i egenskaber for det trådløse netkort fjerner fluebenet i QoS-pakkeplanlægning og trykke OK, så får maskinen straks en IP. Dette holder dog kun til næste reboot. Så skal man ind igen og enten sætter kryds eller fjerne (alt efter hvad den var ved sidste reboot)
Har forsøgt at afinstallere QoS, men det hjælper ikke. Har forsøgt at installere netkortet igen, men hjælper ikke.
Efter en del fejlsøgning har jeg fundet frem til, at problemet højst sandsynlig hænger sammen med den F-Secure klient, der er installeret. Men det kan da ikke passe, at man ikke kan køre trådløst med F-Secure installeret??

Så håber lidt at opdagelsen med fluebenet i QoS-pakkeplanlægning gør, at der er nogen som har en løsning på mit problem. Evt. et script, som slår QoS-pakkeplanlægning til/fra - så kan det bare køres ved hver opstart.

Det skal siges, at maskinerne er IBM T43 med win XP, office, F-Secure og ikke meget andet pjat. De er tilmeldt et domæne.

Mange hilsner herfra :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2005 - 23:23 #1
Hvad sker der hvis du bare tager egenskaberne på netkortet, markerer qos pakkeplanlægning, og klikker fjern?

Du bruger sandsynligvis ikke den komponent til noget, men det er da helt godt fejlsøgt må jeg sige.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2005 - 23:24 #2
Er der iøvrigt WinXP firewall sat på forbindelsen?
Avatar billede okholm Nybegynder
08. november 2005 - 23:29 #3
Hej strych9,
Først tak for dine tanker :-)
Jeg har forsøgt helt at fjerne QoS jf. "Har forsøgt at afinstallere QoS, men det hjælper ikke." Så desværre gi'r det ikke noget...
Der er ikke XP-firewall enabled.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2005 - 23:39 #4
hmm, det er tricky.

Kan du aflæse inde i enhedshåndtering hvilket trådløst chipset der sidder i den her T43?
Avatar billede okholm Nybegynder
08. november 2005 - 23:41 #5
Hmm... Er taget hjem nu og har ikke maskinen lige her, desværre.. Men noget Intel 2200 BG ting, mener jeg... Præcist chipset kan jeg ikke lige huske. Men kan du bruge det til noget?
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2005 - 23:44 #6
Intel PRO Wireless LAN 2200bg

Joeh, jeg tænker på om der er lagt noget qos direkte i deres driver som ikke har det godt med MS's indbyggede.

Du har prøvet den seneste driver opdatering?
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-58597#Wireless
Avatar billede okholm Nybegynder
08. november 2005 - 23:51 #7
jep, har prøvet seneste driver.... også uden held :(
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2005 - 23:54 #8
Sidder og kigget rundt i deres readme. Der står følgende, men det er ikke sikkert det passer på din situation. Hvad bruger du egentlig af kryptering på den her linje? og hvordan arter den sig hvis du har slået kryptering fra i router? og bruger du noget EAP som de omtaler her? Dvs noget udvidet brugergodkendelse som smart cards, fingeraftryk, noget specielt VPN eller lignende.

Note: If you currently use IEEE 802.1x authentication on Windows XP
Service Pack 1 and do not use WPA encryption, IBM recommends you
uninstall Q826942 (WPA Supplicant update rollup package in Windows XP)
and Q815485 (WPA Wireless Security Update in Windows XP). This does not
apply if you are running Windows XP Service Pack 2.

To check if Q826942 or Q815485 is installed and to uninstall it:
  1. Start Windows XP and logon with administrative privileges.
  2. Click Start and then click Control Panel.
  3. Click Add or Remove Programs.
  4. Click Windows XP Hotfix (SP2) Q826942 or
          Windows XP Hotfix (SP2) Q815485
    if it is listed under Currently installed programs.
  5. Click Remove and follow the instructions on the screen.
  Note: The above action will remove all the fixes within the update
  rollup package, Q826942. You may need to re-install the other
  specific hotfixes you expect for this rollup package.
Avatar billede okholm Nybegynder
09. november 2005 - 00:05 #9
Der er Service Pack 2 på den. Jeg har bare et helt plain accesspoint, som masser af andre bærbare springer lige på uden problemer. Så ikke noget der. Der er godt nok en VPN-klient installeret, men har også haft denne afinstalleret uden det hjælper... Desværre...
Avatar billede strych9 Praktikant
09. november 2005 - 00:21 #10
hmm jeg kan ikke finde noget.
Jeg tror du har fundet en vaskeægte bug. Du kan prøve at henvende dig til henholdsvis F-secure og IBM, men forbered dig på at det sandsynligvis ender i at de begge vil hævde at fejlen ligger hos modparten og henvise til hinanden i en uendelighed.
Avatar billede okholm Nybegynder
09. november 2005 - 00:22 #11
OK. Jeg siger tak for indsatsen så... Skøre idéer er stadig velkomne :-)
Avatar billede okholm Nybegynder
15. december 2005 - 02:27 #12
Det var F-secure internet security, som ved et par bærbare forårsagede, at det trådløse ikke ville virke. Sært!