Avatar billede dygs Nybegynder
08. november 2005 - 20:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Matshita DVD/CDRW drev til bærbar virker ikke!

Jeg har købt en Asus W5000A, lækker maskine, med nu efter 2 måneder, med en kedelig fejl:

Mit optiske DVD/CDRW drev (Matshita UJDA 765) virker pludselig ikke mere. Kan ikke se de i "min computer" og under enhedshåndtering er der et gult advarselstegn ud foran enheden. Har prøvet alt:

* Opdatering af driveren, men der findes ikke drivere til enheden, og heller ingen firmware. Prøver jeg med en alm. windows driver eller den samme, får jeg fejlen:
' At der er opstået en fejl under hardwareinstallationen og den nye hardware muligvis ikke fungerer korrekt '

* Tjekket om den kan boote op med en win CD, og det kan godt lade sig gøre, altså ingen hardwarefejl.

* Kontaktet Asus, men de henviser til den danske hotline, hvor de ikke aner noget som helst og beder mig om at sende computeren ind til rep.

Jeg har snust lidt rundt på nettet og fundet ud af, at Matshita i bund og grund er kort for Panasonic, som leverer OEM produkter til bla. Asus. Men hos Panasonic er der ingen hjælp at hente, de henviser til notebookproducenten. Kan ved at google lidt se, at der er mange andre der har problemer med matshita drev, men ingen løsninger. En reinstallation af windows skulle efter sigende blot være en midlertidig løsning inden problemet opstår igen.

Så nu er mit spørgsmål - hvad skal jeg gøre?

Jeg overvejer at sende min laptop ind og sige, at jeg vil have et nyt drev installeret fra en anden producent, og ikke bare en reinstallation. Jeg har lige købt modellen her i september, så der er stadigvæk garanti og Asus sørger selv for afhentning og levering. Er blot bange for, at de ikke gider at gøre det store ved det og jeg får problemt igen senere.

Kan jeg levere den tilbage til forhandleren og sige, at jeg har et produkt med fejl, og få mine penge refunderet? Eller hvad gør jeg?

Det er surt at bruge 12500 på en ny bærbar som ikke fungerer :(

Håber meget på hjælp, tak :(
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2005 - 20:52 #1
Prøv følgende.
Klik på Start – Klik på Kør > Skriv: Regedit  - OK
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}  ( findes kun en mappe der begynder med: 4D36E965 )
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.

Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering
Klik på + udfor DVD/cd-drev
H-klik på den/dem og vælg fjern - genstart og lad windows finde og installere
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2005 - 21:03 #2
Ja det er OEM drev der kommer i mærkevare notebooks, og den originale producent vil ikke have noget med det at gøre. Det er vel også meget fair, - det er jo derfor at OEM producenten har fået dem billigere. Det er fordi de overtager supporten og køber stort ind. - Det samme med sådan ca samtlige andre komponenter i en laptop.

Med det sagt så vil jeg egentlig gerne se bare eet DVD combo drev til en notebook som er godt og stabilt. Jeg sidder i HP support, og for mig at se er alle de mærker der bliver stoppet i de forskellige notebooks noget crap. Uanset om det er lavet af LG, Toshiba, Philips, eller lignende.

Hvis haverslevs forslag ikke virker (det får det til at fjerne den driver fra feks et dvd brændingsprogram som har sat sig selv med højere prioritet end den indbyggede driver), så er drevet muligvis defekt. Du kan prøve at boote med en Windows CD for at se om det virker.
Hvis det ER defekt så skal du sende den til rep, og jeg kan sige at der er en god chance for at det bliver et andet drev der kommer i. OEM producenter køber stort ind, og du får smækket det i som ligger på hylden den dag.

Men du må ikke plage de mennesker der sidder på hotline fordi du synes der skal et andet drev i. Det har de ingen indflydelse eller autoritet til at sætte i værk for dig alligevel, og det er sådan set ligegyldigt hvor højt i organisationen du klager.
Avatar billede dygs Nybegynder
08. november 2005 - 21:18 #3
Tusind tak for svar" Det funker nu... HVordan giver jeg point?
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2005 - 21:20 #4
Du beder haverslev om at lægge et svar.

og så vær opmærksom på at dette her var en softwarefejl og at den eneste der kan klandres for det er den som betjener computeren og ikke Asus, Microsoft, Panasonic eller hotline. =)
Gem haverslevs tip til senere. Du får brug for det fra tid til anden... uanset mærke.
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2005 - 21:30 #5
Godt du fik det fixet.
Den typiske "årsag" er, at der blevet føjet yderligere tredjepartsdrivere til værdierne for UpperFilters og LowerFilters.
Avatar billede dygs Nybegynder
08. november 2005 - 21:40 #6
Det er bare sjovt,at det er herinde at jeg skal finde løsningen... og ikke hos min producent (som havde preinstalleret mit os) Der findes gode supportere og dem som ikke aner noget som helst (og som for øvrigt ikke aner en dejn om god kundeservice)...
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2005 - 21:48 #7
hmm tjah.. men der er desværre mere til den historie der =/
på callcentre betaler de latterligt lav løn for noget meget stressende arbejde, og de ligger oftest i udlandet. Hvor mange gider at flytte til udlandet efter et lortejob til lav løn?
Det gør små-kriminelle, gældsryttere, og folk der er 18 og virkelig mangler en praktikplads til deres IT supporter uddannelse eller whatever. - Det er sådan set hovedkategorierne af folk selv om der er undtagelser, og jeg er sådan set enig med dig i at mange producenters kundeservice rykker for lidt. Men hvad forventer de når de ikke vil betale for kvalificerede folk. Desuden er callcentre så skod at arbejde i at gennemsnitsvarigheden af et ansættelsesforhold er under 9 måneder. Folk flygter simpelthen.

Man kan være heldig at rende ind i kvalificerede folk fra tid til anden.. eksempelvis mig :P og jeg hører ikke til de kategorier der. Jeg rykkede teltpælene op fordi jeg flygtede fra lov om familiesammenføring i dk, men sådan er der så meget...
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2005 - 21:56 #8
Kan kun være enig i strych9 i hans udlægning af div. support/callcentre her i landet.
Skal dog siges at det varierer meget fra firma til firma og om aftenen er det som regel en flok studerende der passer bixen - f.eks hos TDC
Avatar billede dygs Nybegynder
08. november 2005 - 22:00 #9
Okay - hmmm... Men det er da ringe at man betaler for et produkt (og service) og så ikke kan få en ordenlig support! Så må firmaerne virkelig satse noget mere på deres supportere, og give dem bedre løn og arbejdsforhold.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2005 - 22:05 #10
dygs -> Vi er åh så enige. Jeg ville gerne have at tingene kørte bedre. Her hos HP har vi ry for at have den bedste after-sales håndtering og support. Når jeg kigger mig omkring så er det eneste jeg kan tænke altså at så vil jeg helst ikke se nummer to (som vist er Dell så vidt jeg har forstået).
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2005 - 22:08 #11
Div. firmaer har jo også fundet ud af at der er godt support på div. forums som folk kan skrive til og få div. svar - det er også en grund til at de ikke bemander deres support med fuldt kvalificerede folk. Just my 2 cent ;O)
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2005 - 22:13 #12
Prøv at læse nedenstående. Det er en historie fra Compaq support i USA. Meget morsom. Sandsynligvis er det firmaet Sykes det handler om som havde outsourcing kontrakten med compaq usa i noget tid.

http://www.christopherhall.ca/callcenter/calltechtext.html

Lad mig høre hvad I synes? =)  og ja, velkommen til min hverdag.
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2005 - 22:26 #13
Hmm. troede alligvel ikke at der var/er så meget "Bullshit" ;O)
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2005 - 22:34 #14
dygs > ikke for at være uhøflig osv. men nu når vi er inde på spørgsmålet om support, så har du nogle åbne spørgsmål.
Disse kræver feedback i form at indlæg, afslutning osv.
http://exp.dk/list.phtml?spm_creator=dygs&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

For at evt. lukke spg. og give points:
http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2005 - 22:39 #15
hehe tjah... ;)

En af de første ting jeg fandt ud af var faktisk at ofte kan det ikke betale sig at fedte rundt med en kunde i regedit osv når det er hurtigere at geninstallere.
Altså, de kunder vi taler er folk der skal bruge 10 minutter på at lokalisere deres serienummer på maskinen. Tror at en skærm er "en computer" og at en computer er "en harddisk".
Vi taler folk på 70, og jeg har mange gange prøvet at gå ind i regedit med gamle hr mortensen og så begynder han ellers at læse op fra en ende af hvad han ser på skærmen. Det gider man tre gange, og så ikke mere, men selvfølgelig vejrer man lige situationen over hvor sej kunden er, hvor "eventyr-lysten", hvor god tid man har den dag, og så selvfølgelig den sublimt vigtigste ting: kemi mellem kunde og supporter. - Hvis kunden spiller kong gullerod i de første 10 sekunder af samtalen så er det egentlig mest en øvelse i at få stodderen vippet af hurtigst muligt. Og ja, jeg er da ikke så stolt af at sige det, men jeg har hørt SÅ svinske nedladende bemærkninger gennem tiden at jeg tror mit indre barn blev nakkeskudt et sted på vejen.
Der er udlændinge med ekstremt gebrokkent dansk som læser serienumre op som "e som is" og "i som erik", og når man har trukket sådan en i godteposen så er der dømt 40 minutters dyb koncentration mens man prøver at forstå forskellige brokker af dansk. Sommetider kan det tage 15 minutter at finde ud af hvad problemet i det hele taget er.

Altså, når man hører sådan en historie som computer entusiast så må man ikke tage udgangspunkt i egne evner. Der er folk som ser det som en meget stor opgave at skrive P I N G på en sort skærm, og der er folk der er mere interesserede i at brokke end at få hjælp.
Faktisk er det en drøm når sådan en 15 årig entusiast ringer ind. Så er problemet oftest løst og kunden tilfreds på 40 sekunder.. Tjah.