Avatar billede chaser64 Nybegynder
07. november 2005 - 17:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Søgemaskinevenlige url'er

Hej Eksperter,

Jeg har lavet et mini-cms, hvor siderne bliver hentet fra en database, og identificeret ud fra et id.
Eks.: default.asp?id=53

Jeg kunne godt tænke mig at lave en feature så man kunne få vist sidens navn i stedet. Eks.:
www.domain.dk/startside.asp

Er der nogen som har erfaring med noget lign.?

På forhånd tak

/Chaser64
Avatar billede kalp Novice
07. november 2005 - 17:07 #1
Går ud fra der i din db står noget lignende

ID | FILNAVN
53 | default.asp

så kan du vel hente FILNAVN

rs("filnavn")
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2005 - 17:37 #2
Efter min bedste overbevisning og erfaring er der intet problem i at få indekseret et site som baserer sig på simple id'er så længe vi taler google og ligende.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
07. november 2005 - 19:10 #3
hvis du har egen server eller adgang til at installere software på den webserver der benyttes, kan du med stor fordel benytte følgende:

http://www.isapirewrite.com

Jeg benytter det selv til følgende url struktur på mit site:

www.domain.dk/1-forside.html

som så på serveren oversættes til

www.domain.dk/default.asp?id=1

Og det har betydning at have noget ligner ordinære statiske url adresser i forhold til søgemaskinerne. Det er efter min overbevisning den absolut bedste løsning i forhold til SEO.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2005 - 05:45 #4
Har jeg også hørt men, og det her har ikke så meget med dit indlæg som generelt, hvorfor er der så ikke nogen der kan demonstrerer at de har URL'er som ikke bliver crawlet bara fordi de anvender id. Har massere eksempler op crawlet URL'er med massere id styring?

Og hvad er det for søgemaskiner der har problemerne?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
08. november 2005 - 08:51 #5
hmmm, problemet er muligvis ikke længere at søgemaskinerne ikke kan crawle disse sider, men måske snarere at de er problem i et effektivt SEO arbejde.

/default.asp?id=1
/superfirma.html

Begge sider kan indeholde nøjagtig samme information om superfirma, men siden på url nr. 2 vil sandsynligvis få bedre "rating" på søgeordet "superfirma" da navnet indgår i selve URL´en. Det er måske snarere dette parameter som mange firmaer går efter i dag, når de leder efter cms´er med søgemaskine-venlige url´er.

Tjah - bare mit gæt, jeg er bestemt ikke ekspert indenfor dette område.
Avatar billede chaser64 Nybegynder
08. november 2005 - 14:43 #6
Krogstrup - du har fat i det helt rigtige i forhold til hvad jeg søger.

Kan den software du anbefaler gøre mere end det eksempel som du skriver.

Altså...

Kan jeg give mine kunder mulighed for at vælge om de vil have:
:: default.asp?id=1
:: startside-1.asp
:: startside.asp
:: 1-startside.asp

Skal id'et indgå i adressen?

//Chaser
Avatar billede krogstrup Nybegynder
08. november 2005 - 14:50 #7
du kan lave setup´et præcist som du ønsker det - det defineres via regler der skrives som regular expressions.

se her: http://exp.dk/spm/662661
Avatar billede chaser64 Nybegynder
09. november 2005 - 15:26 #8
Ok - Så hvis jeg nu køber den her applikation, kan du så hjælpe mig med at skrive det rigtige regular expression?? Jeg er ikke så skarp til dem :o)
Avatar billede krogstrup Nybegynder
09. november 2005 - 15:28 #9
det er jeg heller ikke - benyt det forum, der er oprettet på omtalte hjemmeside. Der fik jeg hjælp uden beregning.

:-)
Avatar billede krogstrup Nybegynder
09. november 2005 - 15:28 #10
Avatar billede chaser64 Nybegynder
10. november 2005 - 09:33 #11
Godt så - jamen så smid et svar ;o)
Avatar billede krogstrup Nybegynder
10. november 2005 - 09:51 #12
svar :-)