Avatar billede janriis Nybegynder
07. november 2005 - 10:56 Der er 4 kommentarer

Indsæt tekst i kolonne B på baggrund af værdi i kolonne A

Hej

Jeg har en kolonne A med en dato. Nu vil jeg gerne have sat følgende ind i kolonne B:

B10, hvis datoen er ældre end d.d.
B100, hvis datoen er efter d.d.

Det er vigtigt at data i kolonne B ikke er en formel da disse skal indlæses i et andet program.
Avatar billede lasseholst Nybegynder
07. november 2005 - 11:13 #1
01-08-2005    goddag, formel: =HVIS(A1<=DATO(2005;9;1);b10;b100)
01-10-2005    farvel
01-10-2006    farvel
01-10-2003    goddag

b10=goddag
b100=farvel

Men hvordan du får kolonne B til ikke at være en formel ved jeg ikke. Tror faktisk ikke det kan lade sig gøre.
Avatar billede b_hansen Novice
07. november 2005 - 11:40 #2
jo, det kan det godt. Det kræver blot noget makroprogrammering.
Avatar billede kabbak Professor
07. november 2005 - 11:50 #3
sæt denne i arkets modul' den opdateres når arket vælges fra et andet ark

Private Sub Worksheet_Activate()
Dim I As Long
For I = 2 To Range("A65536").End(xlUp).Row ' starter i række 2
If IsDate(Cells(I, 1)) Then
If Cells(I, 1).Value < Date Then Cells(I, "B") = "B10"
If Cells(I, 1).Value >= Date Then Cells(I, "B") = "B100"
End If
Next
End Sub
Avatar billede janriis Nybegynder
07. november 2005 - 13:33 #4
Jeg har fundet frem til, at denne formel =HVIS(J2<=IDAG();"B100";"B10") giver mig den ønskede værdi i cellen. Problemet er bare, at hvis et eksternt program skal indlæse denne celle, er det formlen og ikke værdien den henter. Jeg kan så manuelt løse problemet ved at kopiere indholdet og vælge indsæt speciel i en tom kolonne og flytte indholdet tilbage. Men det er lidt omstændigt.