Avatar billede annettef Nybegynder
06. november 2005 - 09:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Oplysninger om domæne

Hej

Jeg er i øjeblikket i gang med at flytte mit .com domæne til et nyt webhotel. I den forbindelse har jeg haft en del problemer. Blandt andet er problemet lige i øjeblikket at min tidligere udbyder ikke vil ændre de mail adresser der står i oplysningerne om mit domæne til min nye udbyders, fordi han siger at de så får alle rettighederne over mit domæne.

Så er det jeg undrer mig, for hvis de får rettighederne hvis adresserne bliver ændret så må det jo være ham der har dem nu - så kunne det vel egentligt også være min egen mail adresse der stod der?

Så det jeg gerne vil vide er hvilken betydning de forskellige oplysninger på mit domæne har..

domain: domænet (det er et .com domæne)
organization: Andersen, Annette Ferslev
email: Her står min mail adresse
address: min adresse
city: min adresse
postal-code: min adresse
country: DK
phone: --
fax: --
admin-c: her står min tidligere udbyders mail adresse
tech-c: her står min tidligere udbyders mail adresse
billing-c: her står min tidligere udbyders mail adresse
nserver: ns1.net-server.dk
nserver: ns2.net-server.dk

Jeg vil gerne vide om det er muligt at min egen mail adresse kan stå på nogle af de tre steder hvor min tidligere udbyders står, eller om det altid skal være udbyderen.

Min tidligere udbyder har tilbudt bare at ændre de to server adresser, men ikke mail adresserne. Hvis han gør det, så er det vel stadig ham der er administrator for mit domæne ikke?

Håber nogen kan hjælpe mig, for jeg synes det er meget forvirrende fordi jeg får modstridende oplysninger fra min tidligere og nuværende udbyder.

/Annette

P.S. Håber det er den rigtige kategori:o)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. november 2005 - 09:24 #1
Det er bestemt muligt at du står med email-adresse alle steder. Det betyder at du har fuld kontrol over det. Det har du nok ikke nu. Nogle vil mene at du er blevet
bondefanget, da du erhvervede domænet.

Det er også meget normalt at skifte domæne-registrant, så det vil jeg anbefale dig at få gjort, så du får fuld kontrol over det. Hvordan det skal gøres, afhænger nok lidt af hvem udbyderen er. Hvis du fortæller det, så kan du sikkert få hjælp af andre i samme situation.

Men indtil videre kan du sagtens nøjes med at navneserverne ændres til dit nye webhotels navneservere. Du skal så betale noget to steder - et sted for domæne, og et andet sted for webhotel. Men det kan køre.

Hvis man ved lidt om domæner, DNS og lignende, anbefaler jeg normalt at men registrerer sit domæne hos en domænesælger, og ikke hos webhotellet. Man kan tit
rage uklar med webhotellet, og på min måde har man intet problem i at flytte.
Avatar billede ate Nybegynder
06. november 2005 - 15:34 #2
Quote:
email: Her står min mail adresse

Så vidt jeg kan se, er domænet er hostet af joker.com? (kigger man for meget på whois, hva :D)

Den mail du har stående kan du oprette en bruger med på joker.com, og så selv logge ind og administrere domænet. Dvs. sætte dig selv som admin, tech og billing.

Jeg må dog sige det er en meget besynderlig adfærd hvis ikke udbyderen vil sætte dig som admin.. Det er DIT domæne.
Avatar billede annettef Nybegynder
06. november 2005 - 20:28 #3
Mit domæne er registreret at joker.com i sin tid, men lige i øjeblikket er det hostet hos datronic.dk (det er datronic jeg er ved at flytte fra).

Jeg har nu været inde og oprette mig som bruger hos joker.com, men har ikke ændret på nogle af mail adresserne endnu, for jeg har lige brug for lidt flere oplysninger.

Hvis de tre adresser:
admin-c:
tech-c:
billing-c:
....bliver ændret til min mail adresse, hvilken betydning får det så for mig i forbindelse med betaling af afgift osv? Skal jeg så selv sørge for at betale afgiften, eller vil jeg får en faktura når afgiften skal betales?

Hvis de ændres til min mail adresse, er det så mig der skal godkende eventuelle flytninger og sørge for at der peges på de rigtige servere (webhotel)?

/Annette
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. november 2005 - 20:43 #4
Du skal altid betale hos domæne-udbyderen. Du kan nu selv godkende flytninger.

Umiddelbart vil jeg sige du skal finde et andet sted end den nuværende. Ved flytning
betaler man for et år ekstra - det er altså reelt gratis. Nogle udbydere giver rabat ved flytning, så man ovenikøbet kan spare penge.
Avatar billede ate Nybegynder
06. november 2005 - 22:08 #5
annettef:
....bliver ændret til min mail adresse, hvilken betydning får det så for mig i forbindelse med betaling af afgift osv? Skal jeg så selv sørge for at betale afgiften, eller vil jeg får en faktura når afgiften skal betales?

Har du prøvet jokers FAQ? :)
https://joker.com/faq/index.php?num=4&f_id=1&s_id=3&q_id=133

Hvis du sætter dig som billing-c skal du selv betale fornyelsen hos joker. Det er ikke sikkert din udbyder betaler dette alligevel, det skal du nok høre dem om. Kommer an på hvad du har bestilt. Men at din gamle udbyder står der, duer slet ikke, de fornyer det jo næppe. Desuden er det nok også billigere at at gøre det selv :)

Admin og tech har nogle forskellige administrative rettigheder. Dem vil du gerne selv have alligevel, hvis din udbyder skal bruge dem, så bestemmer DU om de bør have dem. Stadig bedre end din gamle udbyder står der.

erikjacobsen:
Ved en flytning følger der altid et år ekstra med, men du betaler jo også for flytningen. Der er selvfølgelig nogen der giver rabat, men kommer de ned på jokers 12 USD for en fornyelse? :)

Jeg har gode erfaringer med joker, så længe man ikke skal bruge deres support, jeg vil anbefale du bliver der... men det er 100% en smagssag, mange andre registratorer har langt bedre (og desværre tit lidt for forvirrende) webinterfaces... I like it simple! :)
Avatar billede ate Nybegynder
06. november 2005 - 22:12 #6
Hov, og ja, hvis du sætter dig selv som admin-c, så skal du selv ændre DNS servere... men det er MEGET let derinde under "domain settings" mener jeg det er.. DU skal bare smide ns1.net-server.dk og ns2.net-server.dk på i stedet for de nuværende. Det har faktisk taget længere tid at svare her, end det tager at ændre dem :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. november 2005 - 22:19 #7
"ned på jokers 12 USD for en fornyelse?" - ja, sagtens. Flytning + 1 år mere for $7 - $8  hos fx domainsite.com. Man skal selv have en lille smule flair for DNS, og et internationalt kreditkort (VISA/MasterCard). Sparet er tjent ;)
Avatar billede ate Nybegynder
06. november 2005 - 22:53 #8
Hmm... Kunne være jeg skulle følge lidt bedre med :)
Avatar billede annettef Nybegynder
18. december 2005 - 15:07 #9
Nu er det da vist ved at være på tide jeg får lukket mit spørgsmål... Beklager ventetiden men jeg har haft (og har stadig) utroligt mange problemer med flyningen af mit domæne.

/Annette