Avatar billede idiotbarn Nybegynder
05. november 2005 - 19:16 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Eksekvere kode på server uden at hente side (Mail)

Jeg er ved at lege lidt med tanken om hvorvidt det er muligt for mig at sende en html mail med en knap som kan eksekvere noget kode på en server uden man kommer til at se siden?

Jeg tænker umiddelbart på hvis man fx har en "Frameld newsletter" knap/link og når man klikker på den, så kalder den noget kode på en server hvor den så fjerner en fra databasen, men uden man skal ind i en browser?
Avatar billede skg Nybegynder
06. november 2005 - 18:36 #1
Den nemme løsning er at åbne et link i et nyt vindue ( <a href="http://x.com/?unsubscribe.aspx?email=weeee@x.xom" target="_blank">Frameld newsletter</a>" ).

Den lidt mere tricky løsning er at loade din unsubscribe side med javascript. Evt. ved at sætte et billede til at pege på siden (onclick="image.src='http://x.com/?unsubscribe.aspx?email=weeee@x.xom';"). Om du kan få lov til nogen af delene har jo ligeså meget at gøre med mail-klienten (outlook, thunderbird og hvad de nu ellers hedder).

Der er dog en (defacto-)standard måde at gøre det på, ved at sende en bestemt mail-header med ud i mailen : http://www.nisto.com/listspec/. Hvis du inkluderer den kan mange mail-klienter selv finde ud af at vise en "frameld newsletter"-knap :)
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
07. november 2005 - 22:13 #2
ah ok...det skal jeg lige prøve... Det var lige så meget bare generelt hvis man gerne ville kommunikere med sin server. Ellers kan man vel inkludere en iframe? (godt nok en lidt grim løsning)

Jeg lader dig lige blive hængende lidt ;) vender tilbage om en dag eller to