Avatar billede 4b4 Nybegynder
04. november 2005 - 08:52 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Piratkopiering - din mening

VI arbejder pt. med et fag kaldet konfliktteori, og i din anledning har vi taget fat på emnet piratkopiering. Dertil mangler vi noget information.

Har pt. væøret inde på: piratgruppen, antipiratgruppen, ifpi og diverse nyhedssider.

Menningen er at vi skal have en diskussion igang om det er ok/ikke ok at piratkopiere.

Har i evt. nogle forslag, eller konkrete menninger om emnet, er i mere end velkomne til at give lyd fra jer :)
Avatar billede klemme Nybegynder
04. november 2005 - 09:12 #1
Jeg har lidt svært ved at tage jer alvorligt. Ved I ikke at piratkopiering er ulovligt??? I spørger vel ikke om det er ok at voldtage en kvinde.

Så NEJ piratkopiering er under ingen omstændigheder ok. Det kan på ingen måde retfærdiggøres.

Kunstnerne og programmørerne osv. bruger tid og kræfter for mod betaling at stille deres værker til rådighed. Så er det jo ikke meningen at man skal stjæle værkerne fra dem. Argumentet med at produkterne er for dyre holder heller ikke. Hvis folk ikke piratkopierede ville produkterne sikkert koste mindre.

Jeg kunne blive ved længe, men jeg tror I har forstået min holdning: det er IKKE ok.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
04. november 2005 - 09:23 #2
Nej det er ikke ok - det er ulovligt. Helt enig med klemme på det punkt. Det er og bliver tyveri.

klemme --> du tror da for alvor ikke på, at programmer bliver billigere fordi piratkopiering forsvinder?
Avatar billede nva Praktikant
04. november 2005 - 09:33 #3
Jeg synes ikke det er ok at piratkopiere - men synes absolut heller ikke det er ok at plastre ens pc til med diverse skjult lort for at beskytte en cd imod at blive kopieret. Desuden er det at stjæle/tyveri nok ikke det rette ord, da produktet jo ikke fysisk fjernes fra rettighedshaveren.
Det burde efter min mening altid være lovligt at lave en sikkerhedskopi til sig selv uanset om man køre med Linux eller Wndows ;)
Avatar billede lonepeter Novice
04. november 2005 - 10:00 #4
Ja, så skal i få min beskedne mening... :-)

Som nva også nævner synes jeg ikke at man 100% kan sidestille piratkopiering med tyveri i almindelig forstand, men det betyder ikke at jeg dermed bare synes at det er okay.

Jeg synes at man skal skelne mellem flere forskellige former for piratkopiering. Professionel piratkopiering og kopiering til eget brug.

Professionel piratkopiering, altså det at nogle tjener penge på at sælge piratkopier synes jeg under ingen omstændigheder er okay, ligeledes synes jeg heller ikke under nogle omstændigheder at det er okay at erhvervsdrivende bruger piratkopieret software.

Hvis vi nu snakker kopiering til eget brug så synes jeg igen man må skelne mellem om det er software man reelt ville have købt hvis man ikke kunne få en piratkopi. Hvis jeg skal give et par eksempler så synes jeg ikke det er okay at "voksne mennesker" køber en computer og bruger en piratkopi af windows og office, for de ville reelt have købt softwaren hvis de ikke havde kunne få en piratkopi.

Et andet eksempel kunne være en teenager med ingen eller beskeden indtægt der tager en kopi af et spil, eller program, f.eks. fra en kammarat og bruger den på sin egen computer, jeg ved ikke om jeg vil sige at det er okay, men jeg kan i hvert fald ikke få "ondt i røven af det". Det samme gør sig gældende hvis samme teenager tager en kopi af en kammarats musik cd og lægger den i sin egen mp3 afspiller.

Og får lige at nævne det så synes jeg ikke at systematisk fildeling på nettet er okay, og forstår egentligt ikke at folk gider at hente en masse bras som de med stor sandsynelighed aldrig får set/hørt/spillet.

Måske er min holdning dobbelt moralsk, måske er den umoralsk men min holdning er det i hvert fald. I mine øjne kan de eksempler jeg har nævnt sammenlignes med at køre to på en cykel, det er også ulovligt....
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. november 2005 - 10:26 #5
Det er heller ikke lovligt, at tage naboens fyringsolie.
Avatar billede heavybreezer Nybegynder
04. november 2005 - 10:28 #6
Jeg synes til en vis grad at piratkopiering er okay. Nu får jeg sikkert storhøvl for det, men efter min mening ER afgifterne på musik cd'er i Danmark ALT for høje. Disse produkter bliver solgt til skyhøje priser, og det er vanvid. Ingen ung teenager, som er fattig studerend, for at tage et eksempel, har råd til at købe nye albums, singler osv, hver eneste gang et nyt hit bliver populært. Musiktrenden skifter fra dag til dag, og det ville simpelthen være ALT for dyrt, at skulle købe samtlige cd'er.Derfor viger unge til at hente piratkopieret musik. De har ikke råd til at gå ned i butikken og betale 150+ kr for en cd. Hvis derimod en cd kostede noget i retningen af halvdelen, kunne det være at flere købte musik. Det har simpelthen noget med udbud og efterspørgsel at gøre. Så efter min mening er det sgu musikindustriens egen skyld at folk henter musik fra nettet, i stedet for at købe cd'er i dyre domme.
Avatar billede heavybreezer Nybegynder
04. november 2005 - 10:31 #7
Hør nu her - man KAN ikke sammenligne med at tage noget fra en anden, fysisk! Kunstneren mister penge på det, ja - men vedkomne mister ikke musikken. Så at sammenligne gement tyveri med piratkopiering, er simpelthen ikke rigtigt. Hvis derimod musikindustrien får ondt et vist sted over tabte kroner, burde de måske ændre strategi.
Avatar billede themom Nybegynder
04. november 2005 - 10:39 #8
jamen jamen jamen :).Jeg har ikke det store problem i at folk henter til eget forbrug,der er mange, og ikke kun "fattig unge", der ikke har penge til at købe for.Tit handler det også om et enkelt nr. fra en cd...købe hele cden ..dolle et enkelt nr.????ja det er sq svært*lol*.Der er da også en vis sport i at se en film før den havner i biffen.Jeg tror ikke det er et "marked",man nogensinde får lukket ned, og er lidt bange for at lavere priser heller ikke ville få den store indflydelse på det.Skal lige understreges at JEG ikke doller, og jeg ville da til enhver tid hellere have en kopiist end en voldtægtsforbryder i min omgangskreds.
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. november 2005 - 10:41 #9
heavybreezer->Nu er piratkopiering ikke kun musik, men alt også software.
Avatar billede trekkies Juniormester
04. november 2005 - 10:42 #10
Jeg kender nogle som henter musik på nettet, og hvis de synes at de nummer som de hører er gode, så køber de cden i butikken.
Det kan jeg godt følge dem i, da der er nogle gange at der kun er 1-2 nummer på en cd som man kan lide.
Jeg køber næsten alt mit musik på tdc.dk og de andre steder hvor at det er billigt.

Jeg har arbejdet i et super marked, og fandt ud af at en cd cd koster ca. 110 kr. når at butikken får den, så det er ikke butikken som fjerner mange penge.
Avatar billede heavybreezer Nybegynder
04. november 2005 - 10:43 #11
themoms >> Samme her ! :) Voldtægt og piratkopiering ... Der er vidst ingen tvivl om at det ikke ka sammenlignes!
Avatar billede heavybreezer Nybegynder
04. november 2005 - 10:44 #12
peet49 >> Nej, men nu bare for at nævne et eksempel.
Avatar billede trekkies Juniormester
04. november 2005 - 10:47 #13
Da Windows XP kom på markedet, fik jeg en cd fra en ven, som synes at jeg skulle prøve den, jeg blev glad for windows XP(før havde jeg Windows 98SE), at jeg har købt 2 windows XP Pro.
Det synes jeg er i orden, men det er op til folk selv, hvad de synes er i orden
Avatar billede themom Nybegynder
04. november 2005 - 10:52 #14
jeg sidestiller det lidt med at være sortseer
Avatar billede heavybreezer Nybegynder
04. november 2005 - 11:01 #15
Hvad er der nu i vejen med at være sortseer ? :-D
Avatar billede themom Nybegynder
04. november 2005 - 11:01 #16
Netop :)
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. november 2005 - 11:07 #17
Sådan siger mange: Jeg gør det fordi, de andre gør det. At mange gør det er vel ikke ensbetydende med, at det er tilladt, at stjæle - eller??
Avatar billede lonepeter Novice
04. november 2005 - 11:07 #18
themom, udemærket sammenligning med sortseer, og der er vel heller ingen der kan få det rigtigt dårligt at en ung der lige er flyttet hjemmefra måske ikke har råd til at betale licens før vedkommende har fået "etableret sig", eller måske er der, jeg har bare ikke.

Man skal nok passe lidt på at man i den politisk korrektheds hellige navn ikke fare alt for meget i flint over det...
Avatar billede heavybreezer Nybegynder
04. november 2005 - 11:10 #19
Hvad er definitionen af "normal" ? Det er vel størstedelen af befolkningens adfærd... Såå, hvis alle stjal, ville det jo være normalt.. Og vi har som sagt demokrati, så når folket har talt :-D
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. november 2005 - 11:12 #20
Hvad har demokrati og tyveri med hinanden, at gøre.
Avatar billede heavybreezer Nybegynder
04. november 2005 - 11:16 #21
Never mind :) Synes bare ikke at piratkopiering er at stjæle.
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. november 2005 - 11:23 #22
heavybreezer-> Lad os sige, du lige havde indspillet en cd, og skulle leve af din musik, og du kunne se, at der er blevet "stjålet" 20000 kopier af den, det var måske din næste halve års indtægt - hvordan ville du have det??
Avatar billede themom Nybegynder
04. november 2005 - 11:25 #23
Jeg ville bruge det i promoveringen af min næste cd,det må da være det positive i det negative :), der er da åbenbart nogen der kan li det...måske overveje vinyl udgivelser
Avatar billede donby Nybegynder
04. november 2005 - 11:29 #24
jeg mener at nogen brancher selv er skyld i pirat kopiering.. tag f.eks musik branchen.. 1 cd koster idag 150 kr, det gjorde den også i 1985.. det ville jo svare til at en pc stadig kostede 100.000 kr.. Det er jo helt sygt at man betaler så mange penge for at musikere, alle som en kan blive stinkende rige... når så bands som metallica piver over napster osv, men samtidig tager flere millioner for at spille live gigs, har jeg ingen respekt for dem. hvis prisen og mediet havde fulgt udviklingen var problemet nok ikke så stort... køber man en cd er det jo sjældent der er mere end 50 - 60 min musik på, det er sku for ringe når man ved hvad der tjenes på skidtet.. hvis nu et band besluttede sig for at udgive en dvd med eksempelvis 120 min musik og alle videoerne til på en skive, så var det nok også værd at betale 150 kr for... jeg har endnu ikke hørt om 1 eneste tilfælde hvor piratkopiering har sendt nogen kunstner, programmør osv ud i økonomisk armod... for mig er pirat kopiering helt ok til eget brug
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. november 2005 - 11:33 #25
Priserne kan altid diskuteres, men prisen i sig selv giver ingen rettigheder, jeg smutter af denne tråd, ellers er jeg stadig her i morgen - fortsat en god dag til alle, og den er afgiftsfri.
Avatar billede 4b4 Nybegynder
04. november 2005 - 11:49 #26
Tak for alle de gode indlæg. Piratkopiering er jo så meget mere end bare software musik og film. Hvad med tøj, legetøj eller noget helt tredje? der har været stor debat på blandt andet LEGO som kæmper en brav kamp mod pirater/kopifirmaer.

Eller, hvad med den studerende som kopierer bøger for at få budgettet til at holde sammen?

Kan forstå der er lidt blandede menninger.. hvad er ok .. hvad er ikke ok. I sidste ende er det jo ulovligt.. men hvor går grænsen for det acceptable, og er det ikke bare at fyre undskyldninger af for ens dårlige moral når man giver eksempelvis priserne skylden??
Avatar billede themom Nybegynder
04. november 2005 - 12:05 #27
Jeg syntes at kopiering er ok, så længe der ikke tjenes penge på det.Jeg vil på ingen måde gi priserne skylden :),føler ikke jeg har en dårlig moral bare fordi jeg ikke kan se det helt vilde i at kopiere.
Avatar billede summer Mester
04. november 2005 - 12:24 #28
Selvfølgelig er det ulovligt. Det er lige som en ond cirkel. Jo mere der piratkopieres af ALT - også ms-produkter, jo dyrere bliver softwaren/programmerne/cd'erne, etc., des mere fristende er piratkopiering.

peet49 -> Har du aldrig, aldrig kopieret et eller andet ulovligt? Hvis du ikke kan eller vil svare ærligt, så lad være med at svare.
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. november 2005 - 12:28 #29
summer->Nu var det vel ikke min person, som sådan spørgsmålet gik ud på, men hvad der er rigtigt og, hvad der er forkert. Skal vi diskutere hvem, der har gjort hvad rigtigt og forkert af ekspertens medlemmer, lever jeg ikke længe nok, var også derfor, at jeg ville smutte fra denne tråd.//PH
Avatar billede klemme Nybegynder
04. november 2005 - 13:30 #30
Det vil sige at er man fattig studerende er det ok at kopiere software, film og musik? Come on!

og ja, jeg vil sammenligne med voldtægt. Det er også ulovligt!
Avatar billede lonepeter Novice
04. november 2005 - 14:08 #31
klemme, nej efter min mening kan du ikke sammenligne med voldtægt, det skyldes at der er forskellige strafferammer for de to forbrydelser. Og i og med at der er forskellige strafferammer signalere magthaverne også at noget er mere forbudt end andet. Man kan selvfølgelig argumentere for at det er ulogisk at noget kan være mere forbudt end andet, men sådan er det jo altså, og derfor mener jeg ikke at du kan sammenligne det.

Et andet eksempel på noget som er forbudt som så alligvel ikke er forbudt, sådan rigtigt er følgende: Jeg ringede engang til politiet for at høre om der i en kassebil, af slagsen hvor der er et føre sæde og et passager sæde og en kasse til motoren imellem sæderne og der på denne kasse måtte side en 3. person. Svaret var, at det måtte der ikke, men på en mørk og regnfuld aften hvor gamle tante Oda alternativt skulle gå hjem, da måtte hun gerne sidde på kassen, også selvom der ikke var sikkerheds sele. Det må jo så betyde at politiet ville se igennem fingere med det, og på samme måde mener jeg at man i visse tilfælle kan se igennem fingre med piratkopiering.

Skal lige til slut nævne at jeg ikke selv har pirat kopier og at det altså ikke er derfor at jeg vil forsøge argumentere for det.
Avatar billede lonepeter Novice
04. november 2005 - 14:14 #32
4b4, med hensyn til kopier af mærkevare så synes jeg at det store problem i denne forbindelse ligger i at den enkelte forbruger, kan komme til at købe en vare af ringere kvalitet til den fulde pris.
Avatar billede 4b4 Nybegynder
04. november 2005 - 17:26 #33
Er kopi-varer da af ringere kvalitet (hvis der ses væk fra det faktum at de ikke er ægte)? Tror du der er forskel på pirakopierede legoklodser i forhold til lego's "egne" klodser?
Avatar billede lonepeter Novice
04. november 2005 - 17:30 #34
4b4, tja, jeg vil da gå ud fra at der ofte er en kvalitetsforskel... - forestiller vi os lego klodserne så kunne det måske være et spørgsmål om skadelige stoffer i plastikken, måske phtalater (eller hvordan det nu staves)

Men alene det at varen ikke er ægte gør jo at en eventuel gensalgs værdi vil være meget lavere, forstil dig et Rolex ur... :-)
Avatar billede l-lindberg Nybegynder
04. november 2005 - 22:56 #35
det musik jeg har hentet er ikke noget jeg ville ha købt aligevel! så kunsterneren mister ingen penge...
Avatar billede peet49 Nybegynder
05. november 2005 - 08:45 #36
l-lindberg->Lyder ulogisk, hvorfor bruge tid på, at hente noget, man ikke vil bruge alligevel. Problemet med piratkopier har kun noget med moralen, at gøre, synes man det er OK, må man jo betale, hvis man bliver knallet.
Avatar billede themom Nybegynder
06. december 2005 - 16:01 #37
lukketid ??
Avatar billede 4b4 Nybegynder
24. januar 2006 - 17:16 #38
Lukker!