Avatar billede aksma Praktikant
03. november 2005 - 12:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hente dato for et interval i en pivottabel

Hej!

Jeg har en tabel med mine varenumre i kolonne b.
I samme fil, i ark 1 har jeg en pivottable med antal styk på lager opdelt på datoer.
I pivottaballen har jeg varenumrene som rækkefelter, datoen (1997 - 2005) som kolonne og antal som sum.
Jeg skal nu have hentet antallet fra pivottabellens ultiomdato=31. oktober 2005 - 1 år samt antallet ultimo antallet. Er der nogen, der lige sidder med formlen på dette, vil jeg være taknemmelig for hjælp.

mvh
Aksma
Avatar billede lasseo Nybegynder
03. november 2005 - 14:17 #1
Jeg er ikke sikker på din opstilling og hvad du ønsker. Hvad mener du med:
"fra pivottabellens ultiomdato=31. oktober 2005 - 1 år samt antallet ultimo antallet"
??
Avatar billede aksma Praktikant
03. november 2005 - 14:54 #2
I pivottabellen har jeg hentet alle poster ind fra mine lagerposter frem til og med den 31/10 2005.

Nu skal jeg have beregnet det gennemsnitlige lager for det sidste år. Det vil jeg beregne som gennemsnittet af lageret pr. 31/10-04 og laget pr. 31/10-05. Det er nemt nok at hente summen pr. 31/10 05, da det er lig med totalsummen i tabellen. Lageret pr. 31/10-04 skal jeg til gengæld have beregnet som summen af alle posteringer af lagerposter med en dato mindre end eller lig med 31/10-04. Det betyder, at jeg skal have summeret alle de poster, der er opført i pivotabellens sumområde op til og med 31/10-04.

Det var en noget omstændelig forklaring, men jeg håber det hjælper dig på vej.

Aksma
Avatar billede lasseo Nybegynder
03. november 2005 - 15:14 #3
OK
Jeg tror jeg ville lave 2 pivottabeller. Én pr. 31.10.04 og én pr. 31.10.05.
For at lave sorteringen på dato kan du f.eks. lave støttekolonne med hvis-formel a la
=HVIS(A4>B$3;1;0)
Hvor kolonnen A indeholder transaktionsdatoen og B3 er felt hvor skæringsdatoen er indtastet (31-10-04)
Sorterer du på støttekolonnen kan du få alle poster til og med skæringsdato.
Avatar billede aksma Praktikant
03. november 2005 - 15:17 #4
Jeg prøver lige dit forslag
Avatar billede aksma Praktikant
03. november 2005 - 15:27 #5
Jeg tror godt, det kan bruges. Det betyder, at jeg i begge tabeller kan hente totalkolonnen. Så mangler jeg bare lige lidt hjælp til opslagsformlen.

Formeln skal slå varenummeret op i mit ark, kolonne b, og så hoppe over i privottabllen og hente totatantallet for hvert varenummer.

Det må være noget med lopslag(B1;getpivotdata(................
Har du også et forslag til det?
Avatar billede lasseo Nybegynder
03. november 2005 - 15:35 #6
Jeg har lidt blandede erfaringer med getpivotdata og foretrækker forenklet lopslag som denne.
=LOPSLAG(B5;ark1!$A$5:$C$9999;3;FALSK)
Avatar billede aksma Praktikant
03. november 2005 - 15:45 #7
Du har ret, hvorfor gøre det sværere end. Tak for hjælpen. Smider du et svar
Avatar billede lasseo Nybegynder
03. november 2005 - 15:46 #8
Ja værs'go :o)
Avatar billede aksma Praktikant
03. november 2005 - 15:55 #9
Tak for hjælpen
Avatar billede aksma Praktikant
03. november 2005 - 16:00 #10
Hvorfor skal det være så svært at acceptere et svar. Jeg har trykket accepter mindst 17 gange, men den står stadig åben. Det kan der vel ikek være nogen ben i.
Avatar billede lasseo Nybegynder
03. november 2005 - 16:00 #11
Velbekomme - og selv tak!
Avatar billede lasseo Nybegynder
03. november 2005 - 16:06 #12
Hos mig ser svar ud som værende accepteret, så her er ikke flere ben..