Avatar billede k-slav Nybegynder
02. november 2005 - 21:59 Der er 14 kommentarer

Problemer med driver til trådløst netkort

Hej

Er ved at prøve at få mit trådløse netkort til at virke under Redhat 9. Har fundet frem til at man skal bruge Ndiswrapper for at få en windows driver til at virke. Har så bruge vejledningen der findes her http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/Installation , det går også fint nok lige indtil hvor jeg skal instalere selve driveren. Kan ikke få den til at åbne .inf filen, som man skulle kunne ved at skrive ndiswrapper -i netma311.inf. Her kommer der bare en fejl hvor der står: bash: ndiswrapper: command not found.

Har lagt de to filer i den rigtige mappe skulle jeg mene, men kan ikke lige gennemskue hvad der kan være galt.

Med venlig hilsen

Kåre
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. november 2005 - 22:07 #1
rimeligt vigtigt at du fortæller hvilket netkort du har!
Avatar billede k-slav Nybegynder
02. november 2005 - 22:49 #2
ja det er da også rigtig, beklager at det lige er glemt i farten. Det er et netgear ma311 pci kort.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. november 2005 - 08:51 #3
Avatar billede k-slav Nybegynder
03. november 2005 - 14:36 #4
Har læst linket igennem, og det virkede også meget lovene, da de begynde at snakke om at kernel souren ikke var den rigtige, og man skulle instalere en nyere en på side 2. Da det er første gang jeg roder med linux, har jeg ingen anelse om hvordan det forgår. Hvis du har flere gode råd må du endelige sige til:)
Avatar billede k-slav Nybegynder
03. november 2005 - 17:20 #5
Så er jeg kommet et skridt viderer, har fået kørt ndiswrapper -i netma311.inf, men så er der kommet andet problemt. Det står følgene

Usage: nidswrapper OPTION

Manage ndis drivers for ndiswrapper.
i- inffile          Install driver described by 'inffile'
-d devid driver      Use installed 'driver' for 'devid'
-e driver            remove 'driver'
-l                  List installed drivers
-m                  Write configuration for modprobe

Where 'devid' is either PCIID or USBID of the form xxxx:xxxx

Ifølge guiden skal jeg nu skriver:
ndiswrapper -l
så kommer der en masse
unknown line at line (med forskellige tal her)
installed ndis drivers:
inffile invalid driver!

og det lader derfor ikke til at driveren ikke er installeret korrekt.
Er det den driver jeg har fundet, der er noget galt med?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. november 2005 - 18:06 #6
Er der nogen særlig årsag til at du har installeret redhat? Redhat 9 er en "ældre" linux. Det ville være bedre for dig og for hardware (specielt wireless) kompatabilitet at bruge en nyere distribution. Ubuntu er meget populær ved nybegynder og skulle have en god hardware genkendelse, Ubuntu bygger på Debian. Hvis det skal være redhatish, vil jeg anbefale dig Fedora Core 4, der er gratis udgaven af Redhat.

Ubuntu: http://se.releases.ubuntu.com/5.10/
Fedore Core 4: http://download.fedora.redhat.com/pub/fedora/linux/core/4/i386/iso/
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. november 2005 - 18:09 #7
Ifølge denne streng virker dit kort med Ubuntu: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-25103.html
Avatar billede k-slav Nybegynder
03. november 2005 - 18:17 #8
Er som sagt helt ny inde for feltet, så famler mig lidt frem i blinde i øjeblikket:)
Men vil da prøve Ubuntu hvis det fungerer bedre med mit hardware.
takker mange gange for hjælpen, du må lige smide et svar hvis du vil have nogle points.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. november 2005 - 19:41 #9
lad os nu se om ubuntu er løsningen, der er jo ikke grund til at lukke her, når dit problem ikke er løst.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. november 2005 - 12:11 #10
Giv besked når du har installeret Ubuntu!
Avatar billede k-slav Nybegynder
07. november 2005 - 16:41 #11
Så er det installeret, og det hele virker bare lige fra starten af. Har lige et par små ekstra spørgsmål. Har selv installeret Opera, men kan ikke finde ud af hvordan jeg kommer til at åbne programmet. Har også leget med mp3 afspilleren xmms, men der kommer ikke noget lyd når den spiller, det hele ser fint nok ud, lyden mangler bare. Kan godt spille mp3 filer i et andet program, så det er ikke lydkortet der er noget galt med. Håber du kan hjælpe en linux begynder lidt på vej:)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. november 2005 - 17:14 #12
Jeg er selv begynder, installerede min første linux for en måned siden.

Jeg bruger ikke opera, men firefox, hvordan installerede du den. Når man installere firefox, med apt-get, installere den sig selv under internet programmer. Dette gælder for en ren debian, men da Ubuntu er en debian klon, burde det være det samme. Ved dog ikke om man kan apt-get'te opera på en ubuntu og hvordan den i givetfald vil opføre sig.

Har slet ikke roddet med lydkort endnu.

Men har fundet ud af at det klassiske spil Civiliation findes i en linux udgave. Det installere men ved i en komando promt at logge ind som root og så skrive:

apt-get update
apt-get upgrade
apt-get install freeciv
Avatar billede k-slav Nybegynder
07. november 2005 - 17:26 #13
Firefox lå der automatisk da jeg havde installeret ubuntu, så det var ikke det store problem:)
Det er hvad den skriver når jeg udpakker .deb filen

kaare@KS:~$ sudo dpkg -i opera_8.50-20050916.6-shared-qt_en_etch_i386.deb Password:
(Læser database... 63774 filer og mapper aktuelt installeret.)
Gør klar til at erstatte opera 8.50-20050916.6 (med opera_8.50-20050916.6-shared-qt_en_etch_i386.deb)...
Udpakker erstatning opera...
Sætter opera (8.50-20050916.6) op...

kaare@KS:~$

Kan bare ikke hitte hvor man kan åben programmet henne:)
Men tak for tippet med civiliation, altid godt med noget tidsfordriv:)
Avatar billede k-slav Nybegynder
07. november 2005 - 17:44 #14
Så fik jeg XMMS til at virke, det var bare output der var valgt forkert, så det hjalp at ændre den. Programmet kan helt klart anbefales, det ligner meget winamp, og ser også godt ud:)