Avatar billede delin Nybegynder
02. november 2005 - 21:44 Der er 11 kommentarer

Computer crash, længere historie (svær)

Hej Alle

Jeg har oprettet et par tråde omh. min computer som crasher under grafisk krævende spil (lidt info kan ses i denne tråd http://www.eksperten.dk/spm/659996)

Nu besluttede jeg mig så for at formatere min computer for at fjerne fejlen. Det viste sig så at efter 6 % formatering at jeg fik fejlmeddelelsen igen! Dette gør at jeg ikke kan formatere min harddisk.

Min egen mistanke rettes lidt mod min køler. Jeg har en 3400 AMD... lige efter et crash føles min cpu enormt varm... jeg er dog ikke sikker på hvor varm den må blive, men en sammenligning lige efter et crash til f.eks. nu hvor der ikke køres noget krævende er der en verden til forskel.

Kan en for varm cpu være grunden til mit problem? og hvilken køler ville være god at anskaffe sig?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. november 2005 - 21:47 #1
Kunne være et ram problem. Har du mulighed for at teste med andre klodser ?
Avatar billede delin Nybegynder
02. november 2005 - 21:52 #2
Desværre har jeg ikke mulighed for det.

Hvis nu jeg bruger et grafisk krævende spil, så går der måske 30 min. før min computer crasher. Hvis jeg starter spillet med det samme herefter går der maks 10 min. før et nyt crash. Understøtter dette ikke teorien om for dårlig køling?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. november 2005 - 21:55 #3
Jeg har haft samme problem for et par år siden hvor det var en halv-død ram klods.

Tilfældige crash, hovedsagligt når der blev brugt meget ram, som fx. ved spil.

Fik også fejlen under reinstall.
Avatar billede delin Nybegynder
02. november 2005 - 21:59 #4
ok... er der andre måder at teste rammen på?

Mht. kølingen så har jeg en speeze ee792s12 køler... hvis altså det siger noget

Min processor er en AMD athlon64 3400
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. november 2005 - 22:01 #5
alle har mulighed for at teste deres RAM. Hent Memtest86 du finder den blandt andet på www.ultimatebootcd.com

Brug speedfan, til at se hvor varm din processor er: http://www.almico.com/speedfan426.exe
Avatar billede delin Nybegynder
02. november 2005 - 22:04 #6
ok jeg prøver programmerne og skriver resultatet her.

Laver 2 cpu tests... et nu og et efter crash
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. november 2005 - 22:06 #7
er der meget støv i din køler?
Avatar billede delin Nybegynder
02. november 2005 - 23:22 #8
Der er stort set ingen støv i min køler.

Her er testen af køler før crash

Fan speed 2722 RPM

Temp. 1 36c
Temp. 2 36c
Temp. 3 33c
HD0    30c

Sådan her ser den ud efter crash:

Fan speed 2722 RPM

Temp. 1 46c
Temp. 2 56c
Temp. 3 47c
HD0    39c

Er det for høje værdier?
Avatar billede delin Nybegynder
03. november 2005 - 00:18 #9
Udover at jeg ramte 56 grader skal det nævnes at det først er målt efter en reboot... dvs den har nok været en del højere
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. november 2005 - 12:11 #10
tja din køler skulle jo kunne klare om til 4000 Mhz, men hvis den ikke kan komme af med varmen.....

Hvordan er dit kabinet opbygget, er der en "air-duct" der leder luften fra processoren ud gennem kabinettets side?

Du kan jo køre speed fan og så holde øje med det når temperaturen stiger. I gamle dage var 70 grader ikke meget for en AMD, men det har vist ændret sig, og jeg tror da at jeg ville forsøge at holde den under 60 grader. og kabinet temperaturen under 40 grader.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. november 2005 - 12:14 #11
Har du selv monteret maskinen?
Har du brugt kølepasta?