Avatar billede laikabee Nybegynder
02. november 2005 - 19:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Flyttet harddisk til ny computer?

Hej

Jeg har lige flyttet en harddisk, fra en computer til en anden og nu kan jeg ikke, få gang i nogle af mine systemer.

Jeg har dual boot med-
Win XP Pro SP2 og SuSE 10.0 GM.

Jeg når ikke længere en til Grub(bootloaderen). Hvis jeg forsøger at starte op i Windows genstarter den (etc. med safe mode). Starter jeg op i SuSE får jeg en Kernel Panic.
Jeg går ud fra at bootloaderen er forandret på en måde.
Men det eneste jeg har gjort er som sagt at flytte harddisken fra en computer til en anden. Jeg har også prøvet at sætte min brænder på, som slave, det er på den anden maskine. Men ingen hjælp.

Sig venligst hvilken information i har brug for, i stedet for at jeg her skriver en masse i ikke kan bruge til noget.

På forhånd tak.

Mvh
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
02. november 2005 - 20:06 #1
Når du flytter til en ny computer kan xp / Suse ikke genkende systemet (alle installationer er lavet unik efter cpu og motherboard og kan derfor ikke bruges.

Du kan få windows til at fungerer ved at lavet boot med cd og kører en repair.
Dette vil dog højst sandsynligt medføre lidt skade på din Suse (bootloaderen), Den del har jeg ikke styr på (kender ikke en bjælde til linux)
Avatar billede laikabee Nybegynder
02. november 2005 - 20:16 #2
Tak for svaret.

Du mener køre en ”fix mbr”? (kan ikke lige huske kommandoen). Ja det vil jeg nok prøve på et tidspunkt, men jeg er sikker på at det vil ødelægge Grub.
Men vil lige tilføje det til det spørgsmål, som jeg har i et Linux forum. Måske kan jeg får Linux op at køre efter Windows.

Flere gode forslag?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
02. november 2005 - 20:31 #3
Jeg er i tvivl om dit svar. Jeg opfatter det som at du mener jeg anbefaler fixmbr.
Nej det er ikke kører fixmbr. (fixmbr retter blot boot-sektoren), du skal bruge en repair, hvorved den laver en komplet overskrivning af systemfilerne, da de alle ikke mere passer til cpu/mobo. Det vil ødelægge bootloaderen, og den må du genskabe herefter da windows jo nu engang ikke vil genkende linux applikationer.

Du skal derefter se om linux folkene kan lave samme nummer med Suse
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
02. november 2005 - 20:32 #4
Og husk at bruge en Xp SP2'cd har du ikke sådan en, så kan du lave den via en guide.
har ikke lige linket på mig, lav en google på dailyrush slipstream
Avatar billede laikabee Nybegynder
02. november 2005 - 20:48 #5
Tak igen.

Så det er altså ikke nok at fixe boot sektoren? Øv ;-)
Jeg er næsten sikker på jeg har en skive der kan bruges, men kigger på det.
Så hvis jeg skal redde Windows delen, skal jeg altså køre en repair og derefter prøve at fixe bootloaderen?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
02. november 2005 - 20:55 #6
Korrekt ja - og linket til en sp2-variant: http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/
Servicepakken downloader du på microsoft, vælg version til mulitiple computers.
Avatar billede laikabee Nybegynder
02. november 2005 - 22:24 #7
Jeg kan ikke komme hen til ”repair” jeg får en ”bule screen” før jeg når der hen?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
03. november 2005 - 18:12 #8
Hvornår får du det?
Hvilken fejlkode skriver den?
Avatar billede laikabee Nybegynder
05. november 2005 - 12:58 #9
Med hensyn til fejlen, så kan det ha været fordi, der (som det senere vidste sig) var en fejl på den ene Ram blok.

Her er et svar, som jeg fik et andet sted, men jeg ved ikke hvorvidt, det er korrekt eller ej.

[QUOTE]
XP definitely cannot be moved from one computer to another. M$ protects its product by keeping a record of hardware and runs a point system whereby each hardware change scores a certain points. XP will lock up itself once the points breach a preset threshold.

You need to reinstall XP again and get it re-activated with M$ who may disallow moving computer if the XP has a OEM license limiting itself to one machine.

Linux can be moved between computers but the success rate is not universal. My guess is you may have hooked to the wrong IDE channel and so the disk designation no longer matches the installed parameter. (i.e to say you may have installed Suse in hda and now the same disk may be hdc)

The Suse may be salvageable if you get a Live CD and boot to it, check the disk partition names by typing fdisk -l and compare it with

/boot/grub/menu.lst and
/etc/fstb

of Suse.
[/QUOTE]

Heldigvis var min gamle computer stadig i live, så jeg på en let måde kunne få fat i det, jeg havde brug for. Ellers havde det været lidt surt.
Selvom jeg kunne have reddet Win og SuSe på en eller anden måde, så tror jeg aldrig det var blevet helt godt. Men har man ikke andre muligheder må man vel prøve, men da jeg havde, finder jeg ikke ud af det, i denne omgang.
Fordi jeg tog den lette løsning og kørte den over med en fdisk.

Gik lidt i panik, var simpelt hen ikke klar over at det var et problem, men så blev jeg da så klog.
Tak for hjælpen.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
05. november 2005 - 13:02 #10
Var så lidt - tak for en god tilbagemelding