Avatar billede jimse Nybegynder
02. november 2005 - 12:44 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Import af text (dato) der ændrer sig

Hej.

Når man f.eks henter 1 nov 2005 05:30 over i et exelark bliver det til 01-11-2005 05:30. Det jeg ønsker er at formatet ikke ændrer sig. Er det noget der kan lade sig gøre og hvordan.

Mvh

Jimmy
Avatar billede beanbag Nybegynder
02. november 2005 - 12:51 #1
->Format cell ->Number -> Custom

Indsæt nedenstående i type:

d mmm åååå tt:mm
Avatar billede jimse Nybegynder
02. november 2005 - 12:56 #2
Øh, du har lige tabt mig. Hvor skriver jeg ->Format cell ->Number -> Custom?
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 13:36 #3
Marker kolonnen, højreklik vælg Formater> Celler > Brugerdefineret

Det er i bunden af skroll boksen
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 13:38 #4
Marker kolonnen, højreklik vælg Formater Celler > tal > Brugerdefineret
Avatar billede beanbag Nybegynder
02. november 2005 - 13:55 #5
ja undskyld det gik vist lidt stærkt :o)

-> Format (fra den øverste menu) (eller bare ctrl+1)
-> Cells
-> Fanebladet Number
-> Custom (i boksen)

kopier dette ind i type:
d mmm åååå tt:mm

eller hvis du har dk excel - så som kabbak skrev..
Avatar billede oyejo Nybegynder
02. november 2005 - 14:05 #6
Henter du datoen fra en txt/csv -fil ved hjelp av en variabel av type variant?
Avatar billede jimse Nybegynder
02. november 2005 - 14:11 #7
Ok! det er jeg med på. Jeg har hele tiden kunnet ændre formatet når jeg har hentet data ind. Det jeg spurgte om var hvordan undgår jeg at de ændrer sig når de bliver importeret? Det er desværre ikke kun mig der bruger det, så det skulle gerne kunne ske automatiskt.
Avatar billede jimse Nybegynder
02. november 2005 - 14:27 #8
Jeg har rodet lidt med det og foreløbigt løst det på den måde at jeg indsætter et ' tegn lige før datoen, så ændrer formatet sig ikke når det kommer over i excel. Det så godt nok en tekst-celle i stedet for dato-celle. Det kan jeg selvfølgelig blive nødt til at leve med, hvis der ikke er nogen der har et bedre bud.

Ville det evt. være muligt at få excel til at lave de automatiske formatteringer det laver ved import?
Avatar billede oyejo Nybegynder
02. november 2005 - 14:30 #9
grunnen til at jeg spør, jeg hadde samme problemet
vba er amerikansk, med standardformat mm dd yyyy
Hvis svaret på mitt spørsmål er ja, bør du prøve å lese datoen til en variabel av doatoformat. Det kan løse problemet. eventuelt endre formatet til mm dd yyyy
Avatar billede jimse Nybegynder
02. november 2005 - 14:47 #10
>>oyejo

Undskyld jeg ikke lige så di indlæg før, men ja jeg henter det fra en .txt -fil.

Problemet er bare at txt-filen ikke er den samme hver gang. Den kan indeholde forskellige slags data fra gang til gang og feltet med datoen kan ligge forskellige steder fra gang til gang. Så jeg tror det letteste bliver at får programmet der genererer data til at sætte ' ind.
Avatar billede oyejo Nybegynder
02. november 2005 - 15:07 #11
hei jimse, det kan nok være lurt, da er det tekst istedet for en datoverdi :-)
Avatar billede jimse Nybegynder
11. november 2005 - 07:26 #12
oyejo og kabbak læg lige et svar så må i alle dele point's for besværet. Og tak for i prøvede at hjælpe.
Avatar billede kabbak Professor
12. november 2005 - 17:42 #13
et svar ;-))
Avatar billede oyejo Nybegynder
14. november 2005 - 07:57 #14
:-)
Avatar billede jimse Nybegynder
14. november 2005 - 07:59 #15
Takker for jeres input.