Avatar billede dj_cyber Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:47 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Trådløs netværk i hjemmet

hey!

Jeg skal have lavet trådløst netværk i hjemmet og det skal gøres nemt og billigt. Jeg har 4 stationære og 1 blærbar der skal på nettet. Der er kun trådløs netværkskort i den bærbare. Jeg har 512/512 adsl forbindelse, men hvad skal jeg købe af udstyr for at kunne lave det trådløs og hvor er det bedst/billigst?
Er der nogen ting jeg skal tage forhold til?

MVH Simon
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. oktober 2005 - 21:57 #1
Jeg vil anbefale at du kikker på ens udstyr, altså både accesspoint (måske router) og netkort fra samme firma.

Hvilket mærke du vælger er mindre vigtigt, der er flere gode, f.eks. d-link der er en mellemklasse og hvis du vil ofre lidt så Linksys, der så også er lidt dyre.

Du skal være opmærksom på at trådløst udstyr virker som en hub, dvs at man deler båndbredden. bruger du 802.11b standarden giver det ialt 11 Mbit, men da tcp er fuld duples skal denne båndbredde først deles med 2 og derefter deles mellem de stationer du putter på, det kan hurtigt blive den trådløse forbindelse der er flaskehalsen. Vælger du 802.11G har du som udgangspunkt 54 Mbit at gøre godt med og køber du dual channel, har den også 2 kanaler så du faktisk kan nå ret tæt på det teoretisk mulige 54 Mbit. Det er klart at G er dyre en B og dual channel er dyre en single.

Du skal også være opmærksom på at trådløst er relativt følsomt over for støj, dæmpning og reflektioner, hvilket sagtens kan give problemer med både rækkeviden og båndbredden. Metal i dit hus, f.eks. som isolering eller konstruktions jern, dæmper og  reflektere og elektriske ting og sager støjer. Det er svært at sige noget om dette på forhånd, du er nødt til at prøve dig frem
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. oktober 2005 - 21:58 #2
glemte lige. Hvis du har en router, helst en der kører nat så du ikke er begrændset i hvad du kan sætte på dit net, så kan du klare dig med et accesspoint, ellers skal du have en trådløs router
Avatar billede shooter Novice
31. oktober 2005 - 23:09 #3
Du skal ikke være nervøs for forskelligt fabrikat - tværtimod.
Jeg har selv en linksysrouter som er kanon. Jeg har hjulpet venner og familie med at sætte i alt 7 linksys routere op, og der er bare ingen problemer med disse. (og så er en 54Mbit router til at få for ca 400 kr. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=139667 eller måske hellere http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516 som er lidt dyrere men med bedre antenneforhold)
jeg har også sat en netgear router op og den er faktisk nemmere at gå til mht. opsætning end linksys  så den er også OK.
Min erfaring med linksys netkort er at deres sende effekt er meget dårlig (eller også skal antennen være rettet meget præcist mod routeren) hvorved mere end et par vægge er nok til at stoppe signalerne.
Jeg har selv installeret TOPCOM netkort både PCI og USB og de virker rigtig godt sammen med liksys routeren. MEN bare kortene overholder IEEE 802.11g (54 Mbit) eller IEEE 802.11b (11 Mbit) standarderne kan de bruges op mod de to ovennævnte routere.
Hvis du kan få fat i et kort til Metro, kan du købe 4 netkort for ca 900 kr - på edbpriser.dk kan du finde nogle d-link til ca 800 kr tilsammen,  og du vil være kørende for ca 1400 kr. Billigere skal du nok ikke regne med at gøre det.

Bliv trådløs - det er dejligt at slippe for kabler.
Avatar billede dj_cyber Nybegynder
01. november 2005 - 10:56 #4
ja oeky ;) har ikke så meget styr på alle de udtryk, men det finder jeg nok ud af! hehe...

Men ja, bor i et gammelt hus hvor hele overetagen er væggene lavet af stålstativer, men det burde nok gå alligevel. men jeg skal jo sikkert have en rimelig kratig sender så?
Avatar billede shooter Novice
01. november 2005 - 22:15 #5
hmmm. Sender/modtager er indbygget i router og netkort og styrken kan du ikke rigtig skrue på (med mindre du køber udstyr til multimange kroner.) Du skal nu ikke være bange idet linksys har en repeater der kun behøver 230V og ingen edb-kabling og som opfanger signalerne fra router/netkort og sender dem videre med fornyet styrke. Det betyder at hvis der er en/flere maskiner længst væk i huset der ikke har forbindelse til routeren, kan man sætte en sådan op midtvejs (jeg har sat en sådan op et af stederne og det kører bare- pris pardoksalt nok lidt højere end routerens ca 650 kr).
Hvis kun det er et skelet af stålregler, skal du nok ikke være alt for bange, med mindre du også har alu folie på væggene.