Avatar billede iggipop Nybegynder
20. april 2001 - 13:01 Der er 16 kommentarer

Kabelmodem og >2 pc\'ere ?

Hej !
Jeg får Internet via kabelmodem snart. Jeg har en switch og et par maskiner der skal på dele forbindelsen. Maskinerne kører allerede nu i netværk derhjemme. Når jeg nu får det nye kabelmodem og tilhørende netkort, hvordan får jeg det så til at spille sammen ?

Jeg forestiller at der skal 2 netkort i den ene maskine og at hjemmenetværket skal køre via det ene netkort og internetforbindelsen via det andet. Der skal så køres et proxyprogram på den maskine med 2 netkort. Jeg mener ikke, at jeg får fast IP-adresse, men hvordan kommer det til at hænge sammen med de 2 netkort og det ? Jeg kan ikke helt se hvordan jeg får fat på nummer 2 netkort fra hjemmenetværket ??
Avatar billede kapla Nybegynder
20. april 2001 - 13:04 #1
Avatar billede blablabla Nybegynder
20. april 2001 - 13:11 #2
De skal bruge en Gateway til at deleforbindelsen med sådan en koster cirka 1000kr men det virker også kanont!
Avatar billede iggipop Nybegynder
20. april 2001 - 13:20 #3
kapla0> JEg synes ikke helt jeg kan finde noget der besvarer mine spgm, der !!!

blablabla> Et proxy-program må da kunne klare det!

Avatar billede blablabla Nybegynder
20. april 2001 - 13:23 #4
ja måske men det mest rigtige er at bruge en gateway så skal du hellere ikke have en computer tændt hele tiden for at de andre kan komme på(de hvor de vil installere prox. serveren på)
Avatar billede tkirk Nybegynder
20. april 2001 - 13:29 #5
Jeg kører med en sådan \"setup\" som du forestiller dig.

Min maskine:
2 netkort
Netkort1 - Kabelmodem
IP: blah blah blah
SUB: 255.0.0.0

Gateway: 10.0.0.1

DNS aktiveret efter hvad jeg skal kører med.

Netkort2 - Hjemmenetværket.
IP: 192.168.0.1
SUB: 255.255.255.0

Maskine 2.
Netkort hos maskine 2:
IP: 192.168.0.2
SUB: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1
DNS efter hvad du nu selv kører med.

Hus at kører guiden til Internet Forbindelse på begge maskiner, som det nu skal køres.

Dette er gjort med ISC (Internet Connection Sharing) i Windows.

Internet Connection Sharing, kører du på den maskine som skal dele internetforbindelsen, med den anden. Dette skal du først installerer i Kontrol Panel >Tilføj/Fjern Programmer >Windows Installation
Windows beder dig om at oprette en diskette. Jeg mener ikke du kan vælge fra at gøre det, med mindre du kører Windows Millennium, men den diskette kan du ikke bruge til noget.

ICS findes kun i Windows 98, Windows Millennium og Windows 2000.

Var det det, som du mente?
Avatar billede boxter Nybegynder
20. april 2001 - 19:04 #6
Kan du ikke bare koble dit kabelmodem på switchen.
Det har jeg gjort og det kører 100 % på begge comp.

Jeg har bare koblet modem i uplink på switchen.

Prøv dette
Avatar billede smms Nybegynder
20. april 2001 - 19:07 #7
hvis du gør som boxter skriver skal du have 1 IP nummer pr maskine og hvis du kan få detter virker det
Avatar billede j-lassen Nybegynder
21. april 2001 - 09:15 #8
Jeg har Dansk Kabel TV og jeg har lige som Boxter koblet kabel modemet til min Switch og hver computer få så sin egen IP adresse( jeg har f.eks fået tildelt adressene 10.0.20.X,  255.0.0.0 gateway 10.0.0.1).
Det eneste man skal huske er at alt hvad du dele mellem dine PC\'er kan alle andre også se, hvis du ikke installere Zonealarm eller tilsvarende program som beskyttelse
Avatar billede iggipop Nybegynder
23. april 2001 - 14:55 #9
Ja, undskyld eksperter, men jeg havde lige en lille sygdomskrise, men nu er jeg klar igen. Jeg får Kabelmodem i denne uge, så prøver jeg jeres løsninger og ser om det fungerer.

j-lassen> Får man automatisk fast IP hos Dansk Kabel TV eller hvad ?
Avatar billede j-lassen Nybegynder
23. april 2001 - 15:02 #10
Ja hos DK-TV får man et adresseområde tildelt f.eks 10.0.5.x
Avatar billede iggipop Nybegynder
23. april 2001 - 15:03 #11
j-lassen > Det vil sige, at man kan lave sig en FTP/Web osv. server, som folk kan connecte udefra ?
Avatar billede j-lassen Nybegynder
23. april 2001 - 15:07 #12
Nej ikke middelbart, fordi man kan ikke se dig uden for det lokale net.( ikke adgang gennem routeren)
Kan må betaling få åbnet en forbindelse gennem routeren så man kan have sin egen Web server som alle kan se.
Avatar billede iggipop Nybegynder
23. april 2001 - 15:12 #13
j-lassen> Det vil sige gennem en router, der står hos Dansk Kabel TV ik\' ? For det eneste man selv får, er et kabelmodem ik\' ?
Avatar billede tkirk Nybegynder
23. april 2001 - 16:23 #14
Man får et Motorola SurfBOARD Kabelmodem fra Dansk Kabel TV.

Nogen der ved, hvor meget det vil koste mig at få fast IP gennem DKTV?
Avatar billede j-lassen Nybegynder
23. april 2001 - 17:27 #15
Helt korrekt iqqipop
Jeg ved desværre ikke hvad prisen er for en fast IP adresse
Avatar billede smms Nybegynder
23. april 2001 - 17:35 #16
Jeg har et GI SURFboard fra DKTV
Virker med flere PCere med SURFboard i uplink på switch
Jeg \"giver\" 15,- pr måned (ingen regning endnu:-) for en fast IP
check mere på deres site http://www.dk-tv.dk

Fast IP står under erhverv
http://www.dk-tv.dk/Inet/abonn/produktblad_erhverv.htm