Avatar billede esbar Nybegynder
31. oktober 2005 - 15:59 Der er 2 kommentarer

Boks centreret, men samtidig bestemt top position (CSS)

Hej,

jeg har en boks som jeg kan få centreret sådan at den er centreret både fra venstre og toppen. Men problemet er at jeg kun vil have den centreret fra venstre af og derefter have den i en bestemt position fra toppen.

Noget der kender svar?
Avatar billede ckh Nybegynder
31. oktober 2005 - 16:23 #1
{position: relative; top: 200px;}
så ryger den 200px ned i forhold til det den er positioneret til
Avatar billede roenving Novice
01. november 2005 - 16:12 #2
-- og jeg er usikker på, hvad du vil ?-)

Et eksempel på, hvordan positionering virker:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
html,body{height:100%;margin:0px;border:0px;padding:0px;font-family:tahoma,verdana,arial,sans-serif;font-size:small;}
.kode{color:blue;}
</style>
<title>Vis positionering</title>
</head>
<body>
<div style="width:750px;position:relative;top:0;height:100%;background:#aaf;margin:0 auto;">
  Denne div indeholder resten af sitet, er positioneret relativt, er centreret og har browserens højde<br>
  <span class="kode">width:750px; position:relative; top:0; height:100%; margin:0 auto;</span>
  <div style="position:relative;top:300px;height:200px;left:300px;width:100px;background:#ff7;text-align:center;">
    Denne er flyttet med relativ position<br>
    <span class="kode">position:relative; top:300px; height:200px; left:300px; width:100px;</span>
  </div>
  <div style="background:#f77;text-align:center;">
    Denne er placeret efter den gule, med ikke positioneret
  </div>
  <div style="position:absolute;left:100px;width:100px;top:50px;height:200px;background:#7f7;text-align:center;">
    Denne er placeret efter den røde, men er positioneret absolut<br>
    <span class="kode">position:absolute; left:100px; width:100px; top:50px; height:200px;</span>
  </div>
<div style="position:absolute;left:100px;width:100px;top:50px;height:200px;background:#ccc;text-align:center;">
  Denne er placeret udenfor den store, men er ellers nøjagtig magen til den grønne<br>
  <span class="kode">position:absolute; left:100px; width:100px; top:50px; height:200px;</span>
</div>
</html>