Avatar billede hmann Nybegynder
31. oktober 2005 - 13:14 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

trådløs signalstyrke

Hej,

jeg er uden fast internetforbindelse for tiden, da mit firma har skiftet leverandør af medarbejder-internet..

Nu er jeg så heldig at jeg bor meget tæt på et bibliotek som tilbyder at man trådløst kan koble på deres netværk og surfe nettet..

Det er altsammen meget fint og fra min lejlighed fra min bærbare (IBM Thinkpad T43) kan jeg opnå et ret godt signal med det indbyggede netkort (Intel(R) PRO/Wireless 2915ABG)

Men kunne egentlig godt tænke mig internet på min stationære også (da der går nogle uger endnu uden fast internet)..

Havde en USB dongle liggende og smækkede den i den stationære! havde dog kun et signal på 2/5 hvor den bærbare opnår 4/5..
Har forsøgt med et USB forlænger kabel og trukket donglen hen i vindueskarmen hvor jeg plejer at stille den bærbare for max signal, men intet hjælper - stadig lavt signal!

nu er det så at jeg overvejer om jeg ville kunne opleve en mærkbar forskel i signalstyrke, hvis jeg smed et trådløst netværkskort i den stationære..

altså brugte et PCI kort, med antenne istedet for USB donglen..
vil jeg kunne opnå et bedre resultat, eller er USB donglen lige så god?

en ting er sikker - den er ikke nær så "kraftig" som den indbyggede i min bærbare..

nogen med erfaringer eller nogen der ved hvor man kan se specifikationer af rækkevidde / "signal kraft" på forskellige produkter?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. oktober 2005 - 13:21 #1
... jeg har også brugt trixet med en USB baseret WLAN netkort og 4-5 meter USB kabel...

Læs historien her -> http://www.eksperten.dk/spm/554277
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. oktober 2005 - 13:30 #2
IBM's bærbare har en virkelig god antenne, så du skal købe et netkort med en god abtenne, men hvad er der i vejen med 2/5? det er hul igennem, er det ikke? Kan du mærke en hastigheds forskel?
Avatar billede sjuker Nybegynder
31. oktober 2005 - 13:31 #3
Jeg tror helt sikkert du vil kunne opnå lang bedre signal med et PCI kort og en ekstern antenne, end du kan med din USB stick. Det kommer selvfølgelig meget an på afstand og line-of-sight forhold, men hvis du får godt signal på din bærbare computer vil det næppe blive ringere på din stationær hvis du kan placerer antennen nogenlunde samme sted.

Hvis du har begge dine computere tilsluttet via LAN kunne en anden (og billigere) løsning være, at du bare slår Internet Connection Sharing (ICS) til på din bærbar, og indstiller din stationære til at bruge din bærbare computer som gateway. Det kræver naturligvis, at begge computerne står tændt når internettet skal bruges.
Avatar billede hmann Nybegynder
31. oktober 2005 - 13:32 #4
kan sagtens mærke forskel.. og det er ligesom at usb donglen ikke er så god til at fastholde forbindelsen når signalet ryger ned på 1-2 / 5.. så hopper den af og på hele tiden - ikke fedt hvis man er midt i noget!
Avatar billede hmann Nybegynder
31. oktober 2005 - 13:43 #5
sjuker> den havde jeg ikke lige tænkt på (at bruge den bærbare som gateway) - får jeg ikke et problem med at være tilsluttet min router via LAN samtidig med at jeg er tilsluttet bibilioteket via WLAN?
Avatar billede hmann Nybegynder
31. oktober 2005 - 13:47 #6
james_t_dk> yep, det er lidt det mit spørgsmål går på.. hvis jeg skal købe et PCI kort til den stationære med "en god" antenne, hvilket skal det så være og kan man regne med at et pci kort med antenne vil give et bedre signal end min USB dongle..

hvis det er fordi at min IBM bærbare har en ekstrem god antenne som er både pci-korts antenner og usb dongler overlegne, er det jo ikke sikkert at et PCI kort vil gøre min stationæres forbindelse bedre i forhold til usb-donglen?

inden jeg evt. investerer i et pci-kort vil jeg jo gerne lige have bekræftet at jeg så kan forvente et mærkbart bedre signal end med min lille dongle..
Avatar billede sjuker Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:21 #7
Du kan sagtens være tilsluttet et LAN netværk samtidig med, at du er koblet på et WLAN. Jeg bruger selv den løsning til min stationære, og det fungerer fint. Jeg har sat min bærbar og stationær op med statiske IP-adresser på LAN siden (hvor den stationære bruger den bærbares IP som gateway og DNS), og DHCP på den bærbares WLAN.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan din opsætning er, men du burde sagtens kunne lave noget lignende.
Avatar billede hmann Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:42 #8
sjuker> det vil jeg lige forsøge (bliver nok først imorgen)..
kan forestille mig at LAN'et skal køre en anden IP range så? idag hedder mine LAN-adresser 192.168.1.xxx

når jeg med den bærbare logger på bibliotekets wireless net, får den også tildelt 192.168.1.x

kan være jeg bliver nødt til at lave mit LAN om til 10.10.xxx.xxx for der ikke bliver problemer med routningerne?
Avatar billede sjuker Nybegynder
31. oktober 2005 - 15:53 #9
Ja, du skal sætte dine LAN IP-adresser på en anden IP-range en den du får tildelt til din WLAN forbindelse. I mit tilfælde bliver mit WLAN tildelt 192.168.0.x, og jeg har sat mine statiske IP-adresser til 192.168.1.x, og det virker fint.
Avatar billede hmann Nybegynder
01. november 2005 - 09:59 #10
kunne ikke helt få det til at virke..
hvad med DNS-servere på den stationære?

kan du skrive præcis hvordan TCP/IP indstillingern står på den stationære og på den bærbare og så hvordan ICS sættes op?
Avatar billede hmann Nybegynder
01. november 2005 - 19:39 #11
sjuker du får lige points for ideen med at gøre den bærbare til gateway..
opretter et nyt spørgsmål der går specifikt på hvordan det sættes op..
så smid et svar :)
Avatar billede hmann Nybegynder
01. november 2005 - 19:44 #12
nyt spørgsmål her: http://www.eksperten.dk/spm/660978
Avatar billede hmann Nybegynder
15. november 2005 - 11:49 #13
sjuker smider du et svar så du kan få point og vi kan få lukket tråden?
Avatar billede sjuker Nybegynder
15. november 2005 - 11:58 #14
woops, sorry.. har været på ferie. :)

svar!