Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 00:59 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

Hvor køber forhandlere ind?

Hej eksperter.

Jeg sad og tænkte lidt på hvor at forhandlere køber deres varer?
Og er det nødvendigt at have et firma for at 'handle' der?
Og vigtigst af alt, hvordan er priserne?

Har haft en mindre tanke om at åbne en web-shop.... :o)
Avatar billede strych9 Praktikant
31. oktober 2005 - 01:21 #1
Det gør de vel hos en importør eller et engroslager. Prøv at søge google for PC engrosforhandler/engroslager o.l.
Avatar billede olebole Juniormester
31. oktober 2005 - 03:07 #2
<ole>

I princippet skal du have et firma for at handle engros. Det ville jo også være helt tåbeligt ikke at have et  :)

Når du køber en vare hos et firma, skal du jo betale 25% i moms. Men har du ikke et firma, kan du ikke få refunderet den moms.
Da moms-registrerede firmaer kan tilbyde den samme vare billigere, end du kan, bliver det uden tvivl yderst vanskeligt at konkurrere  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede meselv Nybegynder
31. oktober 2005 - 07:14 #3
Desuden kræver flere engrosforhandlere at man f.eks køber for min. 100.000 kr pr år, og at man ikke køber til eget forbrug !!!
Avatar billede peet49 Nybegynder
31. oktober 2005 - 08:13 #4
Man skal først godkendes, inden man kan handle engros, så det såterer de fleste fra.
Avatar billede perj Nybegynder
31. oktober 2005 - 08:30 #5
Avatar billede perj Nybegynder
31. oktober 2005 - 08:35 #6
Avatar billede perj Nybegynder
31. oktober 2005 - 08:43 #7
Jeg blev lige forstyrret, derfor det korte svar.
Linket er kun til inspiration og brug når du er blevet forhandler:)
Avatar billede peet49 Nybegynder
31. oktober 2005 - 09:29 #8
Stavefejl er gratis?såterer=sorterer.
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:00 #9
Det jeg egentlig tæntke på var at åbne en mindre web-shop med bl.a. casemodding udstyr, og et større part køling til støjsvage systemer.
Kort sagt, så ville det jo nok være et lille selvstændigt firma imens at jeg er igang med min uddannelse...

Tror i at dette kan lade sig gøre?
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. oktober 2005 - 19:50 #10
Umiddelbart så kan det godt, hvis du er indstillet på at arbejde for sagen :)
bl.a. skal du momsregistreres for at kunne købe sådanne steder.

Forhandlere køber typisk ind hos en distributør såsom Rosenmeier, Ingram, Tech Data, Scribona og Actebis. Der findes dog flere, men dette er de største.
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 19:55 #11
Ok, mange tak for hjælpen ;-)

Er det muligt at se en prisliste hos nogle af disse forhadnlere?
Så at jeg på forhånd kunne lave nogle udregninger, og et mindre budget...?
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. oktober 2005 - 19:58 #12
Nej.
Ikke uden at være momsregistreret.
Avatar billede strych9 Praktikant
31. oktober 2005 - 20:00 #13
Når du er momsregistreret vil de ikke have noget problem med at oprette dig som forhandler. Heller ikke selv om du ikke køber noget så vidt jeg har forstået. Men et CVR nummer, det skal du have. Ingen vej udenom.
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 20:02 #14
Hm!
Det var da lidt ærgeligt.
Er der nogen af jer som måske kender nogle ca. priser? Så at jeg har noget at gå ud fra?
Avatar billede strych9 Praktikant
31. oktober 2005 - 20:06 #15
Det er ikke så underligt.
Ville du, som forhandler, gerne have at alle kunder vidste præcist hvor meget du selv har givet for den vare du sælger? Eller sagt på en anden måde, vil du gerne presses i pris af samtlige kunder du møder? ;)

Et par eksempler kan stigers vel banke sammen med noget no-name grej. Du arbejder hos en forhandler john?
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 20:10 #16
Kan egentlig godt se din pointe der. Ville ikke være smart med offentlige priser.

Egentlig så tænkte jeg bare på hvor mange basse-ører man for eks. skulle slippe for en ganske alm. 80mm blæser med 5 dioder i :-)

Nu hvor at vi alligevel er igang, koster det så noget at blive moms-registreret?
Avatar billede strych9 Praktikant
31. oktober 2005 - 20:13 #17
Mener jeg ikke,
men det koster vel et årligt revisorbesøg.
Avatar billede strych9 Praktikant
31. oktober 2005 - 20:19 #18
triple-x gav mig disse links i et spørgsmål på uniteit:

www.startguiden.dk
www.startfirma.dk
www.100svar.dk
www.amino.dk

Dem kan du sikkert også bruge. Men i bund og grund burde jeg vel egentlig holde kaje, for jeg ved kun en lille bitte smule mere end du gør, og misinformering fortjener du vel ikke.
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 20:21 #19
Hehe - Bliver jeg misinformeret går det nok.

Alt det her er stadig en overvejelse, så jeg er blot igang med at kigge på hvilke muligheder jeg har. :o)
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 20:30 #20
Jeg læser lidt på http://www.100svar.dk/overvejelservedstart.htm og vender tilbage når at jeg er blevet klogere.

Tak for hjælpen indtil videre ;-)
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:33 #21
Jeg er jo helt opslugt i det her nu... :-)
Sidder og prøver på at lave en mindre budget med omkostninger og lign.
Der kunne jeg godt tænke mig også at kunne udregne en fortjeneste ved salg, men er jo svært uden at kende nogen som helst indkøbspriser.
Avatar billede mini-me Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:36 #22
Nu sælger vi både, cpu, bærbare, kølere, psu osv osv... hvis du kigger på edbpriser kan du trække ca 3-5% fra prisen og så har du forhandler prisen.
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:38 #23
Puha... Det er jo ikke meget at tjene 25 kr. når at man sælger for 500...
Og samtidig som en lille selvstændig virksomhed ville jeg ikke kunne få de store rabatter, da jeg jo selvfølgelig ikke ville kunne købe store partier fra starten...
Avatar billede mini-me Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:42 #24
Nej,

Men du kan vælge at differentere dig og tage noget mere for varen og ikke vælge at konkurre med eks. edbpriser, men mange kunder vil sikkert vælge dig fra når de skal foretage indkøbet.

Og det er jo ikke nok bare at åbne en shop, du skal også poste penge efter markedsføring, banner reklame osv osv osv...

Så det er ikke uden omkostninger at starte såden en shop op, og slet ikke inden for IT :) Hvor der er 0 avance på aliting!
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:47 #25
Hehe, til at starte med regner jeg ikke med at have en web-shop, men blot sælge via. for eks. Qxl, med fast pris.

Hvad mener du med '0 avance' ?
Avatar billede mini-me Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:53 #26
nul avance, altså tjene ingen ting, nada, zero dineros :) man skal virkelig omsætte for meget, før det kan betale sig at bevæge sig ind på IT markedet. Ellers sakl man finde sig et niche område, og skrue op for servicen og så evt. tjene lidt ekstra den vej rundt.
Avatar billede allanfo Praktikant
31. oktober 2005 - 21:55 #27
Og du skal også regne med, at du skal lave månedlige moms-afregninger, og hvis du kommer for sent, så får du en bøde lige på stedet. Årsregnskab skal du også have lavet, og en revisor kan nemt koste 3-4000 kr. Alene porto er en post, som kan mærkes. Jeg er selvstændig (men ikke momsregistreret, da mit erhverv ikke er momspligtig), og jeg bruger ca. 10.000 på revisor om året. Så er der lønsumsafgift og B-skat.

Medmindre du har fundet dig en rigtig god niche, som der ellers ikke er dækket, så er det nok for stor en mundfuld at starte på. Den tid, som du skal bruge på det, i forhold til det overskud du får, vil helt sikkert være bedre brugt andetsted, f.eks. ved et almindeligt fritidsjob.

Hvis din virksomhed skal bruge 3.000 på revisor til et årsregnskab, så (med 3% avance) skal du sælge for 100.000 kr bare for at betale revisoren. Det er ca. 1200 80 mm blæsere. Det tror jeg ærlig talt ikke er realistisk, medmindre du selv rejser til Kina eller Korea og kan købe dem der til produktionspris, og så selv transporterer dem hjem.
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 22:05 #28
Er det nødvendigt med en revisor?
Jeg kan vel lave det hele selv, hvis ikke at det er noget stort firma...
Avatar billede strych9 Praktikant
31. oktober 2005 - 22:09 #29
http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22value+proposition%22&meta=

cronck: Du skal tilbyde noget af værdi. Jo mere værdi, jo højere avance. Og her mener jeg altså ikke prismæssig værdi.
Du kan sælge en CPU, og denne vil ikke have særlig høj værdi.
Du kan sælge et helt centrino motherboard, og det vil have en højere værdi.
En hel computer vil igen have højere værdi. Hvorfor? Det er ikke fordi den koster mere, men fordi den vil have en højere værdi for den der sælges til. Den kan bruges til noget, og den kan bruges umiddelbart.

Så kan du sælge en computer igen, og denne gang tilbyde at hvis dyret går i stykker så afhenter du den og reparerer den. Endnu højere værdi.

Og du kan endeligt sælge en computer og sætte den op, slutte den til et netværk, optræne den der skal bruge den, udarbejde dokumentation og tilbyde 24/7 hotline.. Endnu mere værdi.

Efterhånden som du stiger op i værdi-kæden kan du score mere avance.
På bunden af værdikæden er det kun de store med de store partier der tjener. Det er fordi smådele, og faktisk også i dag hele samlede computere er en "commodity" som det hedder på business engelsk. En massevare eller mængdevare som kan fåes i lige så rigelige mængder som vand eller korn, og markedsmæssigt hvordan det opfører sig faktisk ikke adskiller sig meget fra disse varers karakteristika.
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 22:17 #30
Såvidt jeg kan forstå, har varer med en høj risiko, også en større avance.
Altså for eks. grafikkort som rasler ned i pris, vil man kunne tjene mere på hvis at man får solgt dem i tide.

Har jeg ret?
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 22:17 #31
Glemte lige at spørge hvad jeg skulle jeg søgningen på google til? :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
31. oktober 2005 - 22:26 #32
Fordi som de første to artikler (som man godt nok skal registrere sig for at læse), forklarer at "What is your value proposition?" er et spørgsmål man skal have et rede svar på hvis man er seriøs med sin forretning. Hvad tilbyder du af værdi? Det er da et godt spørgsmål. =)  Noget som har høj værdi, og som man kan score en mægtig avance på er ting som andre folk kan bruge til at tjene penge på.

Tag feks et digitalkamera. For 2-3 år siden gav disse cost/benefit mæssigt ikke den store mening for Hr. og Fru. Danmark at købe.
Men hvis man nu var en webdesigner, så ville der være et stort ROI (return on investment) på et digital kamera. Altså at investeringen kan tjene sig hjem. - Derfor kan man også påregne at et digitalkamera som er ideelt for en webdesigner og som vedkommende kan tjene på vil have en høj værdi for ham, og en forholdsvis stor avance for dig.
Digitalkameraer er også "commoditized" i dag, og sådan er udviklingen. Nye ting bliver massevarer, og så kan kun de store følge med.

Angående grafikkort, hvis det er et FireGL som en CAD fidus virkelig kan bruge til noget, ja så er der penge i det. Angående bare et nyt consumer grafikkort tror jeg ikke avancen eller profitmargin er højere end de 3-5% der allerede er nævnt. Men 3-5% af 5000 er jo også mere end 3-5% af 2000....
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 22:30 #33
Du skal have mange tak for din gennemgang. Kan helt sikkert bruge det til noget, og overvejer derfor nu hvilken målgruppe jeg skal satse på.

Digital kameraer ville i mit tilfælde nok være en dårlig ting, da min forstand og erfaring på disse er minimal.

Måske ville ting til OC være en god ting, da seriøse overclock'ere næsten er villige til at betale hvad som helst for at kunne presse lidt ekstra ud af deres maskiner.
Avatar billede strych9 Praktikant
31. oktober 2005 - 22:41 #34
Lyder som en udemærket ide. Her er et par ideer til hvordan du kan bygge videre på det:

Nu kender jeg ikke OC målgruppen særlig godt, men når jeg ser sådan noget her bliver jeg jo lidt imponeret:
http://www.blue-hardware.com/dossiers/cebit2003/images/photos/divers/water_cooling.jpg

Hvis jeg skulle i gang med sådan noget ville en række spørgsmål melde sig, men først og fremmest Hvordan!!?!?
Og dernæst, jamen hvad skal jeg købe, og hvor?
Herefter vil jeg fise hen til det sted som gør det nemmest at komme igang. Så hvordan kan man hjælpe kunder igang?
Tjah, man kan feks lave et helt design med billeder på en webside og så sælge en pakke med alle de dele som gør det muligt at kopiere det du har lavet der, samt en lille vejledning og måske nogle gode råd over noget email support.. så har du allerede leveret ca 100 gange mere værdi for en OC begynder end du ville have gjort med bare en webshop med smådele i.

Noget andet, hvis det virkelig er case modding vi skal i:
Der er en skare af folk som er meget interesserede i at gøre deres støjende computere mere støjsvage. Hjælp dem, og sælg dem noget undervejs. =)

Jeg har ikke lavet research på disse ting.. de kom ligesom bare, så det kan da godt være at det er et allerede proppet marked, men det lader jeg så dig om at finde ud af. =)
Avatar billede cronck Nybegynder
31. oktober 2005 - 22:56 #35
Jeg synes egentlig ikke at jeg har set desiderede Overclocking Shops her i landet før, men de findes sikkert.

De fordele som at jeg ville kunne se i at have sådan en shop, er at folk som ikke er vant til det ville finde det mere betryggende, end hvis at de bare købte nogle ting og selv prøvede sig frem.
Avatar billede strych9 Praktikant
31. oktober 2005 - 23:14 #36
Præcist ;)

Forkortelse af tid fra start til slutresultat
Kyndig vejledning
Mulighed for at se slutresultatet (altså på billeder i din shop), og være forsikret om at det vil fungere

      = Værdi = højere avance

Overvej også hvorledes du beskytter den værdi du så tilbyder.
De fysike butikker i dag tilbyder værdi i og med at de har varerne på udstilling og folk kan se og røre ved dem, få gode råd om dem af en mand i slips på timeløn, og lignende.
Desværre går folk efter at have fået denne værdi ganske gratis så hen og køber det lidt billigere i en netbutik. Netbutikkerne snylter med andre ord på de fysiske butikkers værditilførsel. Det går ikke at poste penge i at tilføje værdi hvis andre snylter, for så leder ens investering ikke til salg for en selv, men derimod for andre.

Jeg ser det som et potentielt stort problem i fremtidens web butikker. - At nogle vil søge at stige lidt i værdikæden for at få højere avancer, mens andre vil snylte på deres værditilførsel og sælge lidt billigere. Også web butikkerne imellem.
Vi får at se. Det er spændende at følge.
Avatar billede olebole Juniormester
01. november 2005 - 08:51 #37
Umiddelbart virker det, somom du har taget fat i det her sådan ca. 180 grader forkert  :)

Glem alt om, hvad du vil købe/sælge/levere. Lær i stedet at være selvstændig og oprette firma - og det er nok ikke på Eksperten, du lærer det  ;o)
En del af de ting, der her i tråden er beskrevet som absolutte udgifter, er der tænkt på i lovgivningen - og de vil, når det store skatteregnskab er sluttet, ikke være nær så store, som de umiddelbart fremstår som. Således har du f.eks. et fast minimumsfradrag for kontorhold - og din revisorregning er naturligvis også fradragsberettiget  :)

I det hele taget er det ekstremt vigtigt at være godt inde i reglerne omkring selvstændigt erhverv og skatteforhold om ditto. Da du er under uddannelse, skal du f.eks. også huske at checke reglerne for SU - i forhold til selverhvervende/moms-registrerede studerende.
Avatar billede meselv Nybegynder
01. november 2005 - 09:53 #38
Man skal / behøver ikke moms registere sig før man tjener over 50.000kr ! . . . men der skal stadig betales skat. Hvis du vælger og moms reg. dig, så SKAL du indgive regnskab uanset om du tjener noget eller ej, gør du ikke det :) . . . Derfor kan det være en god ide at vente til man ser om forretningen kan kører rundt. Eneste minus er dog, at du ikke kan trække din moms fra ved indkøb til dit firma som f.eks firma pc etc
Avatar billede allanfo Praktikant
01. november 2005 - 10:32 #39
Du skal momsregistreres hvis du OMSÆTTER  over 50.000 - ikke TJENER! Der er en væsentlig forskel.
Avatar billede cronck Nybegynder
01. november 2005 - 13:30 #40
olebole: Man må tjene 5.000 som selvstændig imens at man er på SU, såvidt jeg ved.

Egentlig så kunne jeg bare godt tænke mig en lille butik af en art, ikke nogen stor guld-gruppe, bare en som kunne køre rundt, og måske med et overskud på omkring et par tusinde om året. Disse penge ville så blive brugt til at udvide senere hen.
Avatar billede strych9 Praktikant
01. november 2005 - 17:57 #41
Faktisk skal man momsregistreres hvis man regner med at omsætte over 50.000. Du kan godt omsætte for 55.000 i et skatteår, men sige at du ikke regner med at omsætte for over 50.000 året efter, og så stadig ikke behøve at blive registreret.

Det er ud fra forventet omsætning. Ikke andet.
Men hvis du har omsat for 1 million i et år, og siger at du ikke forventer mere end 50k året efter så køber skattefar nok ikke den. ;)
Avatar billede cronck Nybegynder
01. november 2005 - 20:20 #42
Hehe.... Hvad skal jeg sige?
Jeg overvejer stadig at starte en lille virksomhed, dog er jeg langt fra sikker på hvordan at tingene skal foregå, men det finder jeg vel ud af med tiden :o)
Avatar billede cronck Nybegynder
02. december 2005 - 19:53 #43
Hvem skal have point..?
Er stadig en overvejelse, men venter lige til at jeg har en lidt større kasse-beholdning før at jeg tager noget konkrete beslutninger :o)
Avatar billede cronck Nybegynder
07. december 2005 - 12:48 #44
Er der nogen som er interesserede i dem...?
Avatar billede strych9 Praktikant
07. december 2005 - 12:52 #45
Det er dig der bestemmer hvem du vil give point til. Så bed dem du vil uddele til om at lægge et svar.
Avatar billede cronck Nybegynder
07. december 2005 - 13:54 #46
Jamen i har jo alle sammen hjulpet ;-)
Når at jeg kigger det igennem, er du jo nok den som har hjulpet mest.

Hvis at du smider et svar, så får du point...
Avatar billede strych9 Praktikant
07. december 2005 - 13:56 #47
gerne =)
Avatar billede allanfo Praktikant
08. marts 2006 - 19:38 #48
På tide at lukke. Læg selv et svar og accepter det.
Eller accepter nogle af de allerede afgivne svar.
Avatar billede cronck Nybegynder
08. marts 2006 - 19:52 #49
Fuldstændig overset mail'en jeg plejer at få...
Takker for hjælpen folkens. ;-)