Avatar billede lars_r Nybegynder
20. april 2001 - 11:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

SCSI -og IDE-harddiske

Jeg har en 4 GB SCSI HD, som indeholder to NTFS partitioner (C: og D:), hvoraf den ene indeholder en NT installation, som jeg meget gerne vil beholde. Jeg har nu fået en 30 GB IDE HD, som jeg gerne vil have til at køre som f.eks. E-drev. Når jeg sætter den nye HD i (som primær IDE, Master eller Slave) kan jeg ikke se den under NT. Den bliver automatisk detected under opstart (har også prøvet at sætte den under BIOS-indstillinger). Ved opstart på Win 95 bootdisk kan jeg tilgå den nye HD med FDISK. Har prøvet dette, og derefter formateret den (også under Win 95), hvilket virker fint. Den kan dog stadig ikke ses under NT. Nogen idéer?
Avatar billede jpk Nybegynder
20. april 2001 - 11:56 #1
I W2K kan man højreklikke på MyComputer og vælge Manage->Disk Management
Her kan man så se diskene og vælge om de skal importeres...
Avatar billede webmasterdk Praktikant
20. april 2001 - 11:56 #2
måske har det noget med din boot række følge i din bios at gøre, har selv har næsten samme problem! prøv og ændre den til ide, og så med en boot manager!
Avatar billede peter_m Nybegynder
20. april 2001 - 11:58 #3
Det kan også være du i bios ikke har fået lavet access adgang...dette har jeg prøvet flere gang med mit cdrom drev...
Avatar billede lars_r Nybegynder
20. april 2001 - 12:01 #4
Jeg har prøvet Disk Manager - uden held!

Hvor får jeg fat i en boot manager, hvis jeg sætter boot-rækkefølgen til \'IDE-SCSI\'? Jeg antager, at den skal ligge på IDE-HD\'en?!?

Hvor laver man access i BIOS\'en? Jeg synes, at jeg har været alting igennem der...
Avatar billede peter_m Nybegynder
20. april 2001 - 12:03 #5
Jeg har et abit bundkort og der har jeg mulighed for at lave access ved at trykke enter på det given detected driv under her visser den mig div headers o.s.v her kan jeg også vælge access mode hvis denne f.eks er off så har jeg ingen adgang men den er detected.
Avatar billede arlu Nybegynder
20. april 2001 - 12:49 #6
Du kører formodentlig med NT4,0

Det betyder at du skal kører fat16 eller NTFS for at NT kan se den nye HD.

Løsning=format fra stifinder i NT.
Avatar billede lars_r Nybegynder
20. april 2001 - 13:04 #7
Jeg kan vel ikke formatere en HD fra stifinder i NT når jeg ikke kan se den under NT (ikke engang under Disk Manager).
Avatar billede flat_jack Nybegynder
20. april 2001 - 14:56 #8
Har du prøvet om disken i det hele taget virker? Hvis såfremt den gør, bør du ikke formatere den med fat32, da dette format ikke er unstøttet af NT.

Hvis du prøver Partion magic 5/6 har du mulighed få at oprette en ny bootsektion hvorved du får mulighed få at boote fra evt. flere styresystemer.

Avatar billede rugge Nybegynder
20. april 2001 - 20:52 #9
slet først DOS patitionen ved hjælp af fdisk, derefter skal du ændre Boot rækkefølgen i din bios Først floppy,CD-Rom,SCSI, og til sidst IDE, derefter install af IDE-Driver under NT,ligger på NT-CDRom, der efter genstart af NT. når NT er oppe gå start,administrator tools,disk manament,der skulle du gerne se din nye disk og her kan du oprette en eller flere patitioner ,og der efter kan du formater din disk i FAT16 Eller NTFS det skulle virke hvis din disk virker
Rugge
Avatar billede lars_r Nybegynder
27. april 2001 - 13:48 #10
Jeg prøvede svaret fra Rugge. Det endte med en \"død\" NT (\"Blue Screen of Death\" ved opstart). Løsningen blev en opdatering til Win 2000, der løste alle problemer (bortset fra, at mit netkort nu ikke virker :-( ).