Avatar billede westegn Nybegynder
30. oktober 2005 - 16:58 Der er 6 kommentarer

Flash Frame-by-Frame animation

Ja, jeg ved godt at dette spg har været indrykket tidligere, men ved ikke hvordan man sletter gamle...

Jeg har lavet en lille film  med flere lag af frame-by-frame animation. Jeg kan se at jeg har nogle problemer med at publishe fordi filmen sikkert er for krævende eller for stor.

Kender du nogle gode tips til at begrænse fil-størrelsen eller datamængden på en sådan film (altså frame-by-frame). Jeg synes nemlig det er underligt at min pc skal tænke fem minutter bare for at publishe eller køre en "test scene" på min lille film.

Nytter det at bruge "group" (mener at have læst at det skulle begrænse de data som min pc skal "tænke" igennem)?
Eller er der en slags flatten-funktion så jeg kan samle alle mine lag i ét osv osv ...

-jeg opfordrer alle garvede animatorer til at give et par gode råd!

Den jeg vurderer giver de bedset bud scorer kassen.... :0)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. oktober 2005 - 17:18 #1
group giver dig en anelse.
flatten - nej.

Det hele drejer sig som hovedregel om få ting.
1. Brug symboler og genbrug genbrug genbrug så meget du kan. Altså hvis kun mandens arm bevæger sig så genbruger du krop, hovedet o.s.v. og skifter kun armens symbol.

2. Pas på med gradienter specielt hvis de eller andet flytter sig henover.
3. Pas på alpha kanalen - Ligeså snart du har sat noget til ikke at være alpha 100 så begynder flash at arbejde hårdt.
Avatar billede westegn Nybegynder
30. oktober 2005 - 17:37 #2
jeg bruger kun simple farver og men desuden er alle frame forskellige, så jeg kan ikke skære yderligere ned desværre.

Men jeg kommer i tanke om at jeg faktisk bruger alpha på 200 frames med forskelligt indhold. Måske er det også det der har min fil-størrelse tiul at eksplodere. Jeg startede med 300kb og lag endnu et klip af samme længde ind, nu fyldte den pludseligt 1.5 mb. Jeg kigger på det. Har du ikke nogle flere gode tips?

Er der ikke en funktion hvor man kan samle flere lag i et ét og giver det overhoevedt noget?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. oktober 2005 - 18:30 #3
Funktionen findes ikke og i øvrigt hjælper det kun ganske lidt så er det meget bedre at have flere lag. Anyway så lyder det som om du ikke genbruger noget som helst og gør du ikke det så bliver det noget af en fil og en tung en af slagsen.
Avatar billede westegn Nybegynder
30. oktober 2005 - 19:18 #4
smid mig et svar så høster du lidt gryn
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. oktober 2005 - 21:05 #5
Vi kan jo se om det hjælper først. :)
Avatar billede westegn Nybegynder
15. november 2005 - 19:30 #6
Det er blevet meget bedre.. nu fylder filen "kun" 1.3 mb (hvilket måske er for meget for nogle), men så har jeg også indlagt en prelod funktion.. det bliver sgu fint nok! Hvad er iøvrigt din grænse for hvad en flash må fylde.. altså tænkt i forhold til brugerne og download hastighed..