Avatar billede hilberg Nybegynder
20. april 2001 - 11:19 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

IRQ problem på Soltek VIA bundkort

Jeg har følgende system:
- Soltek VIA KT133 bundkort med Athlon 900
- Matrox G450 AGP
- PCI Netkort
- Creative SB128 PCI

Problemet er at bundkortet sætter alle tre kort til at bruge IRQ 11. Dette betyder at når der er meget skærm-aktivitet hakker det i afspilning af lyd. Bios er så desværre så primitivt at man ikke kan bestemme at et bestemt PCI slot skal have en bestemt IRQ. Og da jeg bruger Windows 2000 kan jeg ikke ændre IRQ i control panelet som man jo kan i Windows 98.

Ind til videre har jeg kun kunnet løse problemet ved at slå grafikkortets IRQ fra (IRQ for VGA = DISABLED i bios). Men dette giver vel væsentlig langsommere grafik (især i 3D)?

En løsning hvor grafikkortet kunne fortsat bruge IRQ11 men lydkortet bruge en af de mange ledige IRQ (f.eks. IRQ10) ville være det bedste udfald, men jeg kan absolut ikke finde ud af hvordan jeg skulle kunne opnå det.
Avatar billede ginad1 Nybegynder
20. april 2001 - 11:23 #1
Sorry to say so, men jeg ville nok have købt et asus bundkort istedet, Soltek SKODDER MAX !

Se bare de problemer du er kommet ud i.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. april 2001 - 11:35 #2
Har du installeret via\'s 4-in-1 driverer ?
http://www.viatech.com/support/faq.htm#ide
se under 4-in-1 Drivers

4-in-1 driverne burde ligge på din motherboard cd-rom!
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
20. april 2001 - 11:52 #3
hilberg:> Det burde ikke ha\' noget at sige at sige i win2k! Mit skærmkort, netkort, lydkort og controller bruger allesammen IRQ 9! Så jeg tror ikke at dit problem ligger dér :-)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. april 2001 - 12:03 #4
jdaugaard>>bruger du 4in1 driverne?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
20. april 2001 - 12:04 #5
komrosgaard:>Ja, 4.30! Kan hentes på www.tweakup.dk
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. april 2001 - 12:09 #6
oki! så er der håb om at de drivere kan løse hans irq-problem :)
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
20. april 2001 - 12:13 #7
hilberg:> Du har husket at sætte \"plug and play OS\" i bios til enabled, ik\'?
Avatar billede hilberg Nybegynder
20. april 2001 - 12:25 #8
Grunden til at det er et problem med to kort på samme IRQ er at G450 bruger utrolig meget båndbredde på AGP porten idet det er et DualHead kort.
Iøvrigt anbefaler Microsoft support at \"plug and play bios\" sættes til disabled når man bruger Windows 2000 - det har dog ingen effekt på mit problem.
Avatar billede makse Nybegynder
20. april 2001 - 12:27 #9
Avatar billede makse Nybegynder
20. april 2001 - 12:28 #10
Prøv også AMD med KT133 chipset under Windows 2000 Reg. Fix:
http://www.apushardware.com/downloads/kt7/largePageMinimum.reg
Avatar billede makse Nybegynder
20. april 2001 - 12:36 #11
Avatar billede vuffe Nybegynder
20. april 2001 - 13:42 #12
Hvis jeg var dig hilberg ville jeg da bare bruge løsningen i bios som du selv foreslår, at sætte IRQ for VGA til disabled, det har jeg den også på og det virker udmærket.

> ginad1, din nørd (undskyld udtrykket). Det er da en værre gang pis at fyrre af, og det er jo heller ikke noget hilberg kan bruge til en skid.
Avatar billede hilberg Nybegynder
20. april 2001 - 13:46 #13
Nogen
Avatar billede hilberg Nybegynder
20. april 2001 - 13:47 #14
Nogen skal jo have point.
Men at bruge ingen IRQ til grafikkortet får det til at køre meget langsomt - bare at scrolle en webside hopper i det.
Avatar billede vuffe Nybegynder
20. april 2001 - 14:03 #15
jeg har ellers ikke oplevet problemer hverken i spil eller aplikationer