Avatar billede mortenhartmann Nybegynder
28. oktober 2005 - 10:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

ins at ny harddisk

Hey

Jeg har købt en ny harddisk til min computer. Det er en Maxtor MaXLine III 250 GB: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137368.

Men når har bootet fra min win xp cd og skal vælge hvad jeg vil gøre, siger com at der ikke er en harddisk. Men når den starter op, altså der i starten hvor man bla. også kan gå ud i bios, kan man se at den har fundet den.

min com er en P4, 3,4 GHz og bundkortet er 775V88+: http://www.asrock.com/product/product_775v88+.htm

Hvad kan jeg gøre....

HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP

VH.

MOrten
Avatar billede boxer Nybegynder
28. oktober 2005 - 10:51 #1
Du skal sørge for at flytte jumperen på harddisken så den sidder korrekt.
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2005 - 10:53 #2
Nu er det jo en SATA disk, så har du enablet i BIOS?
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede boxer Nybegynder
28. oktober 2005 - 10:57 #3
Avatar billede idle Nybegynder
28. oktober 2005 - 11:01 #4
For at XP magter at installere sig på en SATA disk, så skal du installere SATA-drivere i starten af installationen. Lav en diskette med SATA-driverne fra til dit bundkort - når XP så skal installeres, så har du muligheden for at trykke F8 (så vidt jeg husker) for at installere SCSI- eller 3.parts drivere. Det gør du og sætter disketten i - så skulle det gerne virke.
Avatar billede mortenhartmann Nybegynder
28. oktober 2005 - 11:10 #5
Der er rigtigt som der bliver skrevet en SATA disk, så der er ikke nogle jumpere på den.

Mit problem er at min gamle disk gik i stykker, så jeg skal have ins mit win xp på den. Det vil sige at jeg ikke kan gå ind i win og ordne det sidste der fra som din ellers rigtig gode guide siger. når jeg er inde i bios og går ind under ide comfiguration siger den at: sata 1 not detected, sata 2 not detedted. og ved sata operation mode siger den raid.

Er det nogle af dem som skulle stå som enablet?
Avatar billede mortenhartmann Nybegynder
28. oktober 2005 - 11:15 #6
Det har jeg prøvet idle, men driverne som passer til mit bundkort, er for store til at ligge på en diskette. Jeg tror nemlig også at det er der problemet ligger, men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal løse problemet.
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2005 - 12:02 #7
Inde i BIOS skal du tjekke om din SATA controller er "enabled", hvis ikke skal den sættes til "enabled". Oftest er der også en OnChip SATA BOOTROM der skal sættes til "enabled"

Du skal installere den som vist i Situation 2: SATA disk skal benyttes som "systemdisk"
Avatar billede mortenhartmann Nybegynder
28. oktober 2005 - 13:08 #8
hmmm jeg kan ikke finde et dted hvor jeg kan lave en diskette på cden... skal min sata operation mode stå til raid eller non raid i bios? Hvad gør man hvis man ikke kan lave en diskette?

Jeg leder under SATA på cden. under der ligger der: Bios, driverdisk, masstool, pide, raidtool, viaraid som mapper og 19 andre filer. er det nogle af de mapper jeg skal ind i?
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2005 - 14:52 #9
Hvis du kun har denne ene disk, så skal du i bios :non raid
(Kig på punkt:2.8 i manual)

For at lave SATA disk, se punkt: 2.9 i manual

eller se her: http://www.asrock.com/Drivers/Manual/ASR_UM/775v88_UM.pdf
Avatar billede mortenhartmann Nybegynder
07. august 2006 - 13:08 #10
løst :)
Avatar billede haverslev Novice
07. august 2006 - 14:28 #11
løst !
Hvordan ??