Avatar billede friost Nybegynder
28. oktober 2005 - 00:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

PCI-X og PCI-express

Er PCI-X og PCI-express det samme?

Og hvilke af nederstående PCI-typer er bedst/dårligst, og hvilke hastigheder og forskelle har de:

PCI
PCI-32
PCI-64
PCI-X
PCI-express

ps.: også gerne et link til en tabel eller lignende.

Hilsen
Avatar billede screem_brille Novice
28. oktober 2005 - 00:17 #1
nej, det er 2 vidt forskellige ting, et PCI-X er et forlænget PCI slot (magen til PCI 64 ), og  kommer i følgende hastigheder 32Mhz 64Mhz, 100Mhz samt 133Mhz PCI-express er en seriel kommunications måde, hvorimod at PCI (32/64/x) er parallelt
Avatar billede egr_sli Nybegynder
28. oktober 2005 - 00:32 #2
den pci-express port du benytter til grafikkort hedder pci-e 16x og de almindelige pci-e porte til fx lydkort netkort osv hedder vist bare pci-e (mener jeg kan faktisk ikke helt huske det, lidt pinligt)
Avatar billede screem_brille Novice
28. oktober 2005 - 00:37 #3
PCI kort til netkort lydkort osv er PCI 32, PCI 64 / PCI-x benyttes næsten guk til gigabit netkort, fiber channel netkort, og SCSI RAID kort (pga den større båndbredde)

PCI-e(xpress) bruges kun til grafikkort. (indtil videre ihvertfald om der kommer andre ting til den type stik er ednnu uvist.)
Avatar billede friost Nybegynder
28. oktober 2005 - 00:44 #4
Ok...skal jeg så vælge AGP eller PCI-express til mit grafikkort
Avatar billede screem_brille Novice
28. oktober 2005 - 00:50 #5
uden tvivl PCI-e (AGP er ved at blive udfaset, og flere og flere boards laves udee AGP nu)
Avatar billede friost Nybegynder
28. oktober 2005 - 00:51 #6
mange tak for hjælpen...