Avatar billede agerbeck Nybegynder
27. oktober 2005 - 20:25 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Avast antivirus og Sygate er pludseligt stoppet med at køre?

Hej eksperter,

Mine to sikkerheds programmer Avast og Sygate Personal firewall, er pludseligt stoppet med at køre. Ikonet for Sygate, er forsvundet fra taskbaren hvor det normalt vises når programmet kører. Desuden er Avast ikonet blevet "gråt" hvilket symbolerer at antivirus programmet ikke kører. Jeg har forsøgt at starte både Sygate Firewall og Avast antivirus manuelt, men ingen ting sker.. Jeg har desuden været inde og se om servicerne kører, og det gør de ikke, selvom de står som at skulle starte automatisk. Jeg har heller ikke kunne starte servicene manuelt, da det giver en fejl om at servicen ikke kan startes.

Hvad kan dette skyldes, og vigtigere, hvordan får jeg det fikset?

Jeg har vedlagt hijackthis log, hvis det kan hjælpe

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 20:11:33, on 27-10-2005
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\System32\inetsrv\inetinfo.exe
C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\mysql\bin\mysqld-nt.exe
E:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_04\bin\jusched.exe
E:\Program Files\QuickTime\qttask.exe
C:\WINDOWS\system32\slserv.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
E:\PROGRA~1\Sygate\SPF\smc.exe
E:\Program Files\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Program Files\Messenger\Msmsgs.exe
E:\Program Files\SpywareGuard\sgmain.exe
C:\mysql\bin\winmysqladmin.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Documents and Settings\Christian\Desktop\hijackthis.exe

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: SpywareGuard Download Protection - {4A368E80-174F-4872-96B5-0B27DDD11DB2} - e:\Program Files\SpywareGuard\dlprotect.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar2.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar2.dll
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] E:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SiS KHooker] C:\WINDOWS\System32\khooker.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_04\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "E:\Program Files\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [SmcService] E:\PROGRA~1\Sygate\SPF\smc.exe -startgui
O4 - HKLM\..\Run: [gcasServ] "E:\Program Files\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Program Files\Messenger\Msmsgs.exe" /background
O4 - Startup: SpywareGuard.lnk = E:\Program Files\SpywareGuard\sgmain.exe
O4 - Startup: WinMySQLadmin.lnk = C:\mysql\bin\winmysqladmin.exe
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = C:\Program Files\Common Files\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe
O8 - Extra context menu item: &Google Search - res://c:\program files\google\GoogleToolbar2.dll/cmsearch.html
O8 - Extra context menu item: &Translate English Word - res://c:\program files\google\GoogleToolbar2.dll/cmwordtrans.html
O8 - Extra context menu item: Backward Links - res://c:\program files\google\GoogleToolbar2.dll/cmbacklinks.html
O8 - Extra context menu item: Cached Snapshot of Page - res://c:\program files\google\GoogleToolbar2.dll/cmcache.html
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~3\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Similar Pages - res://c:\program files\google\GoogleToolbar2.dll/cmsimilar.html
O8 - Extra context menu item: Translate Page into English - res://c:\program files\google\GoogleToolbar2.dll/cmtrans.html
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_04\bin\npjpi142_04.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_04\bin\npjpi142_04.dll
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~3\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {029FDBA6-3547-11D7-AA4C-0050BF051A00} (Rawflow ICD Client) - http://downol.dr.dk/download/netradio/Rawflow.cab
O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=36467&clcid=0x409
O16 - DPF: {31B7EB4E-8B4B-11D1-A789-00A0CC6651A8} (Cult3D ActiveX Player) - http://www.cult3d.com/download/cult.cab
O16 - DPF: {41F17733-B041-4099-A042-B518BB6A408C} - http://a1540.g.akamai.net/7/1540/52/20031216/qtinstall.info.apple.com/mickey/us/win/QuickTimeInstaller.exe
O16 - DPF: {62475759-9E84-458E-A1AB-5D2C442ADFDE} - http://a1540.g.akamai.net/7/1540/52/20040427/qtinstall.info.apple.com/saba/us/win/QuickTimeInstaller.exe
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1092154374061
O16 - DPF: {9A9307A0-7DA4-4DAF-B042-5009F29E09E1} (ActiveScan Installer Class) - http://www.pandasoftware.com/activescan/as5free/asinst.cab
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/MsnMessengerSetupDownloader.cab
O18 - Protocol: ms-help - {314111C7-A502-11D2-BBCA-00C04F8EC294} - C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Help\hxds.dll
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\PROGRA~1\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)
O23 - Service: Adobe LM Service - Unknown owner - C:\Program Files\Common Files\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe
O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - Unknown owner - E:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
O23 - Service: avast! Antivirus - Unknown owner - E:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - Unknown owner - E:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: avast! Web Scanner - Unknown owner - E:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: ewido security suite control - ewido networks - E:\Program Files\ewido\security suite\ewidoctrl.exe
O23 - Service: Macromedia Licensing Service - Unknown owner - C:\Program Files\Common Files\Macromedia Shared\Service\Macromedia Licensing.exe
O23 - Service: MySql - Unknown owner - C:/mysql/bin/mysqld-nt.exe
O23 - Service: Slnt2parww - SiS Corporation - (no file)
O23 - Service: SmartLinkService (SLService) -  - C:\WINDOWS\SYSTEM32\slserv.exe
O23 - Service: Sygate Personal Firewall (SmcService) - Sygate Technologies, Inc. - E:\Program Files\Sygate\SPF\smc.exe

På forhånd mange tak,

Christian
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
27. oktober 2005 - 21:20 #1
Jeg kigger på loggen.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
27. oktober 2005 - 21:30 #2
Din log er faktisk i orden, på nær denne, som indikerer et crash af en slags:

O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k

Det ser da ud til at både Avast og Sygate starter op, og deres services kører.

Jeg undrer mig lidt over, at du har lagt dem på E-drevet.

Vi kan lide tjekke om der skjuler sig noget "snavs".

Download og gem denne scanner på skrivebordet. Du skal ikke aktivere den endnu.
ftp://ftp.drweb.com/pub/drweb/cureit/drweb-cureit.exe
Kig denne vejledning grundigt igennem.
http://fromsej.dk/Vejledninger/html/drweb.html

Start op i fejlsikret tilstand (tast f8 flere gange under opstart)

Kør så drwebcureit. Når du har dobbeltklikket filen laver den en kort startupscan. Når den er færdig markerer du dine drev, og klikker på ikonet nede i højre hjørne. Lad den kurere, eller slette, det den finder. Klik så på Start->Søg, find filen drweb32w.log kopier det nederste af teksten herind, startende med:
Total session statistics.
Avatar billede agerbeck Nybegynder
28. oktober 2005 - 10:31 #3
Hej så har jeg kørt drwebcureit:

=============================================================================
Total session statistics
=============================================================================
Objects scanned: 250278
Infected objects found: 0
Objects with modifications found: 0
Suspicious objects found: 1
Adware programs found: 0
Dialer programs found: 0
Joke programs found: 0
Riskware programs found: 0
Hacktool programs found: 0
Objects cured: 0
Objects deleted: 0
Objects renamed: 0
Objects moved: 0
Objects ignored: 0
Scan speed: 304 Kb/s
Scan time: 02:20:52
=============================================================================

Du siger at det ser ud til at både avast og sygates services kører, men hvis jeg går ind under control panel->administrative tools->services og kigger udfor avasts og sygate services så står der ikke started ud for nogle af dem?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
28. oktober 2005 - 14:03 #4
Det kan være at Avast og Sygate der konflikter, på en eller anden måde. Avast har et "webshield", som nogle firewalls ikke kan lide. Prøv lige at lukke helt ned for Avast, og deaktiver dets service, og se om du så kan starte Sygate servicen.
Avatar billede agerbeck Nybegynder
28. oktober 2005 - 15:32 #5
De to programmer har ikke før haft konflikter... Men fandt ud af at en masse andre systray ikoner heller ikke blev vist. Så googlede på denne fejl, og fandt at hvis man slog UPnP services fra under network services, medførte det at de fejlagtigt skjulte systray ikoner kom tilbage. Men Sygate figurerede stadig ikke i systray'en, så geninstallerede firewallen, og nu figurerer den som den skal i systray'en. Skal til at geninstallere Avast, og går udfra at dette vil løse problemet.

Hvis du ligger et svar forevernewbie, så får du alligevel halvdelen af pointene som tak for hjælpen.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
28. oktober 2005 - 17:13 #6
Det gør jeg lige.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
28. oktober 2005 - 17:21 #7
Tak for point.