Avatar billede jossebarnet Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:17 Der er 26 kommentarer

hal.dll

Hejsa

Når jeg prøver at starte min pc op, får jeg følgende meddelelse:

windows could not start because the following file is missing or corrupt: <windows root>\system32\hal.dll

jeg har en p4 med windows xp. Det skal lige siges at når jeg har genstartet den cirka 30 gange så kan den godt komme ind i xp, men den fryser lige pludselig!

hvad er der galt ??
og hvad skal jeg gøre ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:22 #1
prøv at gå i Start>Kør og skriv sfc /scannow - sæt din cd i drevet og tryk Enter
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:29 #2
retaxes - Kan iossebarnet ikke gøre det direkte fra CDén? Han kan jo dårlig gøre det
fra Windows hvis han ikke bliver lukket ind.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:48 #3
hall.dll ligger i windows/system32. Den må kunne kopieres fra din XP/CD og dertil.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:50 #4
prøv at kigge her:
Der er en masse forslag til hvad du kan gøre:
http://www.daniweb.com/techtalkforums/printthread.php?t=10062&pp=40
Avatar billede hcma Novice
26. oktober 2005 - 20:08 #5
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2005 - 20:13 #6
hall.dll er kun på 125 kb, om ikke andet kan jeg sende den til dig. Hvis du har
et floppydrev, mådet kunne lade sig gøre med "Copy to C:\windows\system32"
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2005 - 22:30 #7
gotfred>> Hvis man går ind i fejlsikret tilstand burde det være muligt at køre en SFC /scannow
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2005 - 23:09 #8
retaxes - Ja,OK! Jeg forstod bare, at windows slet ikke ville åbne, uden at fryse.
Avatar billede jossebarnet Nybegynder
28. oktober 2005 - 15:34 #9
Hejsa.

Tak for de foreløbige svarallesammen.

jeg har været inde i xp for at søge efter hal.dll og fandt følgende mapper som havde filen inden skærmen frøs:

c:\windows\$ntservicepackuninstall$
c:\windows\system32
c:\windows\servicepackfiles\i386

Så filen er der allerede men hvorfor siger den så at den mangler ???
kan det være noget med service pack´s eller opdateringer ??
Avatar billede hcma Novice
28. oktober 2005 - 16:30 #10
det kan sagtens have noget at gøre med manglende opdateringer.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. oktober 2005 - 16:31 #11
selvom den er der kunne den jo være korrupt.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. oktober 2005 - 16:33 #12
Jeg har engang haft dobbelt boot med windowsXP. På den ene fik jeg nøjagtigt
den samme besked hall.dll missing. jeg lagde hall.dll ind flere gange, men
fik den samme besked hver gang jeg forsøgte at åbne "missing"
Det tror jeg ikke du kommer ud af, så derfor tror jeg, at en geninstallation efter
anvisning fra følgende side, er din eneste mulighed.
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede hcma Novice
28. oktober 2005 - 16:38 #13
hvad med at smide den ud og erstatte den med en ny ?
http://www.dynamiclink.nl/htmfiles/rframes/info_dll/info_h/15.htm
Avatar billede off-line Nybegynder
28. oktober 2005 - 16:49 #14
hcma catbody - Det er sgu da en grov side. Der forlanges jo 9,95 Euro for hall.dll.
Avatar billede hcma Novice
28. oktober 2005 - 16:52 #15
øv øv og atter øv - havde jeg ikke set  :o(
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. oktober 2005 - 16:59 #16
hvad med at køre en Repair på skidtet ;o)
Avatar billede off-line Nybegynder
28. oktober 2005 - 17:04 #17
retaxes - Det har jeg jo lige foreslået ham, med ovenstående link.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. oktober 2005 - 17:15 #18
gotfred> sorry, det overså jeg :o)
Avatar billede jossebarnet Nybegynder
31. oktober 2005 - 10:46 #19
Hej igen. Jeg har nu prøvet at køre en repair, men pc´en frøs til sidst i installationen. Nu kan jeg hverken komme ind i windows eller starte fra xp cd.

Hvis jeg starter op på c: drev skriver den boot.ini fejl og genstarter. (man kan heller ikke starte op i fejlsikret tilstand)
hvis jeg starter op fra xp cd skriver den at hal.dll mangler.

Så jeg er lidt på røven nu, da jeg hverken kan gøre det ene eller det andet.

Nogle forslag ??
Avatar billede off-line Nybegynder
31. oktober 2005 - 11:07 #20
Har du prøvet at boote direkte fra din CD, hvor dit CD drev, i bios, står
som første boot? Det skal kunne lade sig gøre.
Avatar billede jossebarnet Nybegynder
04. november 2005 - 13:29 #21
Jeg har kørt en geninstallation oven i den gamle xp. Nu er der ingen problemer, men nogle programmer kan godt starte op mens andre ikke kan. De programmer som ikke kan starte op hvad skal jeg gøre med dem ??, skal jeg bare slette hele mappen hvor programmet lå og så installere igen ??
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. november 2005 - 13:33 #22
du kan også bare forsøge at lave en geninstallation af programmerne uden at fjerne mappen.
Programmerne kan formodentlig ikke starte fordi de ikke er registeret  REGDB.
Avatar billede hcma Novice
04. november 2005 - 13:33 #23
kommer der en fejlmelding ved de programmer som ikke kan starte op ?
Avatar billede jossebarnet Nybegynder
10. november 2005 - 21:38 #24
Jeg har nu formateret drevet og startet forfra med en frisk xp installation. Jeg har intet installeret udover mit virusprogram EWIDO. Ved første scan fandt den backdoor.sdbot.xd
backdoor.agobot
+ nogle andre og en masse spyware

Hvordan kan jeg have virus på når jeg lige har formateret ??
(jeg har også et backupdrev d: har det noget at sige ??
Avatar billede jossebarnet Nybegynder
10. november 2005 - 21:54 #25
Den renser filerne, men ligeså snart jeg genstarter er de der igen.

her er en hijack this log:

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 21:51:23, on 10-11-2005
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\ewido\security suite\ewidoctrl.exe
C:\Programmer\ewido\security suite\ewidoguard.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\shost.exe
C:\WINDOWS\System32\RUNDLL32.EXE
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Programmer\SpywareGuard\sgmain.exe
C:\Programmer\SpywareGuard\sgbhp.exe
C:\WINDOWS\system32\cmd.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Documents and Settings\joz\Skrivebord\hijackthis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: SpywareGuard Download Protection - {4A368E80-174F-4872-96B5-0B27DDD11DB2} - C:\Programmer\SpywareGuard\dlprotect.dll
O2 - BHO: ST - {9394EDE7-C8B5-483E-8773-474BF36AF6E4} - C:\Programmer\MSN Apps\ST\01.03.0000.1005\en-xu\stmain.dll
O2 - BHO: MSNToolBandBHO - {BDBD1DAD-C946-4A17-ADC1-64B5B4FF55D0} - C:\Programmer\MSN Apps\MSN Toolbar\01.02.4000.1001\da\msntb.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: MSN - {BDAD1DAD-C946-4A17-ADC1-64B5B4FF55D0} - C:\Programmer\MSN Apps\MSN Toolbar\01.02.4000.1001\da\msntb.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [Sygate Personal Firewall] t1ktik.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Sygate Personal Firewall] t1ktik.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Sygate Personal Firewall] t1ktik.exe
O4 - Startup: SpywareGuard.lnk = C:\Programmer\SpywareGuard\sgmain.exe
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/MsnMessengerSetupDownloader.cab
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\PROGRA~1\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)
O23 - Service: ewido security suite control - ewido networks - C:\Programmer\ewido\security suite\ewidoctrl.exe
O23 - Service: ewido security suite guard - ewido networks - C:\Programmer\ewido\security suite\ewidoguard.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
O23 - Service: Service Hosts (ServiceHost) - Unknown owner - C:\WINDOWS\shost.exe
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. februar 2006 - 16:41 #26
Du mangler at lukke spørgsmålet.